Gå til innhold

Hvis man får psykose på somatisk sykehus

Anbefalte innlegg

Både akutte og langvarige stressfaktorer kan være store triggere for psykose hos meg, har opplevd det når noen som står meg nær har blitt syk eller har dødd. 

En ting jeg ofte har tenk på og som jeg bekymrer meg litt for, er hvordan psyken min hadde håndtert det hvis jeg fikk påvist en alvorlig somatisk sykdom som krever behandling på sykehus (f eks kreft, covid-komplikasjoner eller lignende). 

Hvis jeg feks skulle få en livstruende kreftdiagnose som krever intensiv behandling på sykehus, også blir jeg psykotisk, er det en ting som helsepersonell på soma er lært opp til å håndtere? Vil de fokusere på å behandle kun kreftsykdommen, eller vil jeg også få hjelp med psykosen?

Det er et sånn marerittscenario hos meg at jeg blir så psykisk syk mens jeg er på somatisk sykehus, at jeg ikke skjønner noen ting og får ordentlig skremmende vrangforestillinger, også tvinger de meg til diverse tøffe behandlinger i ukesvis uten å sørge for at jeg får hjelp for det psykiske.  

Fortsetter under...

Jeg fikk tre dagers post-operativ psykose etter en stor operasjon for noen måneder siden. Jeg var da totalt sengeliggende og ute av stand til å komme meg noen vei. Det jeg har forstått i ettertid er at dette er vanlig og helsepersonell som jobber der opplever dette flere dager i uka. De var derfor vant med at det skjedde og taklet det fint. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...