Gå til innhold

Jeg skal snart begynne på jobb og har fullstendig panikk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er bra det 🤭 Jeg hadde ikke forventet «fortsett som før, ikke jobb bare hold deg hjemme». Men mer tips til hvordan håndtere flashbacks, få mer energi, hvordan sove mer enn to timer, hvordan kan jeg unngå selvskading, hvordan takler jeg angstanfall foran pasientene? Hvordan skal jeg være med de på sosiale ting når jeg ikke engang tør gå på butikken. Det er vel kanskje mer at jeg ønsker meg hjelp til å takle det enn å unngå det. Synes rett og slett synd på de og at det ikke er bra å ha meg som psientansvarlig.. Får ingen mestring liksom. Jeg strever sånn med bare å pusse tenner og jeg spiser ikke på dagesvis så hvordan skal jeg klare det er vel spm. Det er så lett for andre å si «bare gjør det» til noen med sterkt ønske om å dø og skade seg, har dere vært alvorlig deprimert før? Virker som alle bare ønsker meg utfor stupet. Jeg gjør som jeg får beskjed om jeg altså det er ikke noen tvil. Har trossalt pressa meg gjennom mange år så går vel noen mnd til. 

Anonymkode: 66f3f...59b

Nei, ønsker deg så avgjort ikke utenfor stupet, men å oppfordre deg til å ta det ansvaret du kan klare. Jeg er overbevist om at du kan finne ressurser til å klare mer enn du gjør nå. Særlig reagerer jeg på noe som ligner på «plan» om alvorlig selvskading.

Hvis du først klarer å etablere noen grenser i deg selv og ta noe ansvar, så kan du av terapeutene dine lære mestringsstrategier mht flashbacks etc. Du har sikkert lært en del allerede, feks teknikker som er beskrevet i Feks Tilbake til nåtid. 
Hvor mange timer i uka skal du jobbe nå i starten?

Endret av frosken

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan klarte du deg i jobb den perioden, noen råd?

ts

Jeg brukte viljens kraft. Brettet opp armene og bestemte meg for at jeg skulle klare det. Jeg fulgte råd jeg fikk av behandler, og nav støttet meg mht tid. Jeg bygget meg som sagt sakte men sikkert opp. Og i dag er jeg i full, ordinær jobb. 

Anonymkode: 216ef...74e

AnonymBruker
frosken skrev (15 minutter siden):

Nei, ønsker deg så avgjort ikke utenfor stupet, men å oppfordre deg til å ta det ansvaret du kan klare. Jeg er overbevist om at du kan finne ressurser til å klare mer enn du gjør nå. Særlig reagerer jeg på noe som ligner på «plan» om alvorlig selvskading.

Hvis du først klarer å etablere noen grenser i deg selv og ta noe ansvar, så kan du av terapeutene dine lære mestringsstrategier mht flashbacks etc. Du har sikkert lært en del allerede, feks teknikker som er beskrevet i Feks Tilbake til nåtid. 
Hvor mange timer i uka skal du jobbe nå i starten?

Takk. Jeg føler på trangen hele tiden, og når jeg blir pressa har jeg ingenting i mot. Den friske delen av meg gleder seg, men den får så lite plass når jeg ikke klarer noe. Har ikke lært noen teknikker enda men skal kjøpe den boka. Den hjelper vel mot dissosiasjon også? Sliter en del med hukommelsestap i hverdagen. 

Skal jobbe 16 timer i uka.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg brukte viljens kraft. Brettet opp armene og bestemte meg for at jeg skulle klare det. Jeg fulgte råd jeg fikk av behandler, og nav støttet meg mht tid. Jeg bygget meg som sagt sakte men sikkert opp. Og i dag er jeg i full, ordinær jobb. 

Jeg har ingen vilje lenger, den er brukt opp. Men du er flink ❤️ virkelig ser opp til deg. Da har du jobbet hardt!

ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk. Jeg føler på trangen hele tiden, og når jeg blir pressa har jeg ingenting i mot. Den friske delen av meg gleder seg, men den får så lite plass når jeg ikke klarer noe. Har ikke lært noen teknikker enda men skal kjøpe den boka. Den hjelper vel mot dissosiasjon også? Sliter en del med hukommelsestap i hverdagen. 

Skal jobbe 16 timer i uka.

Jeg har ingen vilje lenger, den er brukt opp. Men du er flink ❤️ virkelig ser opp til deg. Da har du jobbet hardt!

ts

Synd at du gir oop før du har gitt det et ordentlig forsøk. Du kan snakke med nav og be om helt enkle oppgaver, og så øker du gradvis og over tid. Skulle ønske du klarte dette, og når alle sier det så synes jeg du skal stole på det og rett og slett bare bestemme deg for å brette opp armene og ta deg sammen slik jeg gjorde. Alt så håpløst ut for meg også, de første mnd gikk jeg nærmest utenpå meg selv og gjorde bare det behandler sa jeg skulle gjøre. Det var skikkelg vanskellg, men jeg hadde ikke lyst på et liv der jeg gravde meg ned hjemme. 

Jeg har forsatt noen områder jeg også der jeg graver meg ned. Det føles helt håpløst og jeg sier til meg selv at jeg kkke klarer det. Og så lenge jeg sier sånne ting til meg selv så klarer jeg det ikke, jeg tillater meg i stedet å bade i offerrollen. 

Du klarer!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synd at du gir oop før du har gitt det et ordentlig forsøk. Du kan snakke med nav og be om helt enkle oppgaver, og så øker du gradvis og over tid. Skulle ønske du klarte dette, og når alle sier det så synes jeg du skal stole på det og rett og slett bare bestemme deg for å brette opp armene og ta deg sammen slik jeg gjorde. Alt så håpløst ut for meg også, de første mnd gikk jeg nærmest utenpå meg selv og gjorde bare det behandler sa jeg skulle gjøre. Det var skikkelg vanskellg, men jeg hadde ikke lyst på et liv der jeg gravde meg ned hjemme. 

Jeg har forsatt noen områder jeg også der jeg graver meg ned. Det føles helt håpløst og jeg sier til meg selv at jeg kkke klarer det. Og så lenge jeg sier sånne ting til meg selv så klarer jeg det ikke, jeg tillater meg i stedet å bade i offerrollen. 

Du klarer!

Tusen takk! Tror også det er viktig å omstille hodet litt til at man klarer, uansett hvor vanskelig det er. Har tatt meg sammen siden barneskolen, så vet hvordan det er, ser bare ikke vitsen lenger men SKAL gjøre det. For omgangskretsen min sin del. Først pusha jeg meg gjennom en bachelor, brukte fire år men klarte det. Så flytta jeg til utlandet, det gikk dårlig. Har eksponert meg mye opp gjennom uten mening, derfor er det ekstra vanskelig nå fordi jeg vil ikke leve.

Samtidig så vet jeg at jeg må bare holde ut noen måneder før jeg skal i traumebehandling, så da er det bare å skjerpe seg fram til da. Det er et håp om å bli bedre. Ikke ideell tankegang, men sånn er det. Gjør meg også klar til å flytte. Hvordan klarte du å holde motivasjonen oppe over tid?

Ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tusen takk! Tror også det er viktig å omstille hodet litt til at man klarer, uansett hvor vanskelig det er. Har tatt meg sammen siden barneskolen, så vet hvordan det er, ser bare ikke vitsen lenger men SKAL gjøre det. For omgangskretsen min sin del. Først pusha jeg meg gjennom en bachelor, brukte fire år men klarte det. Så flytta jeg til utlandet, det gikk dårlig. Har eksponert meg mye opp gjennom uten mening, derfor er det ekstra vanskelig nå fordi jeg vil ikke leve.

Samtidig så vet jeg at jeg må bare holde ut noen måneder før jeg skal i traumebehandling, så da er det bare å skjerpe seg fram til da. Det er et håp om å bli bedre. Ikke ideell tankegang, men sånn er det. Gjør meg også klar til å flytte. Hvordan klarte du å holde motivasjonen oppe over tid?

Ts

Se der ja :) kjempebra! 
Motivasjonen: jeg opplevde mestringsfølelse, som hjalp meg mye. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Se der ja :) kjempebra! 
Motivasjonen: jeg opplevde mestringsfølelse, som hjalp meg mye. 

Takk! Men hva om det blir for mye i akkurat den jobben det er vel ikke noe feil i å prøve noe annet? Eller spørre om hjelp om man blir dårlig? ❤️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Men hva om det blir for mye i akkurat den jobben det er vel ikke noe feil i å prøve noe annet? Eller spørre om hjelp om man blir dårlig? ❤️

Nei ❤️

Jeg tenker det er viktig å se for seg den terapeutiske effekten av arbeid også - og ikke bare tenke på alt som kan gå galt.

Å arbeide skaper også mestring. Men det er viktig å ikke rote seg helt bort i perfeksjonisme og selvevaluering med kritiske briller. Det er jo på en måte som å lære seg å sykle igjen når du ikke har syklet (jobbet) på lenge, du vinner ikke Tour de France første dagen. Alle kommer til å gjøre feil - jeg har jobbet i mange år og gjør sikkert fortsatt feil hver eneste dag. 

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker det er viktig å se for seg den terapeutiske effekten av arbeid også - og ikke bare tenke på alt som kan gå galt.

Å arbeide skaper også mestring. Men det er viktig å ikke rote seg helt bort i perfeksjonisme og selvevaluering med kritiske briller. Det er jo på en måte som å lære seg å sykle igjen når du ikke har syklet (jobbet) på lenge, du vinner ikke Tour de France første dagen. Alle kommer til å gjøre feil - jeg har jobbet i mange år og gjør sikkert fortsatt feil hver eneste dag. 

Takk ISW det betyr mye. Takk alle sammen for konstruktive tilbakemeldinger det trengte jeg, er ikke så redd lenger! Det blir godt å prøve seg ❤️ blir veldig glad i pasientene mine, så må bare komme over at alt skal være perfekt og at man ikke kan gjøre feil og den sosiale angsten mot kollegaer :)

ts

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk ISW det betyr mye. Takk alle sammen for konstruktive tilbakemeldinger det trengte jeg, er ikke så redd lenger! Det blir godt å prøve seg ❤️ blir veldig glad i pasientene mine, så må bare komme over at alt skal være perfekt og at man ikke kan gjøre feil og den sosiale angsten mot kollegaer :)

ts

Glad for å høre det! Masse lykke til :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja det er veldig slitsomt når man i utgangspunktet har nok med seg selv, men jeg mener det tusen takk for at du deler din erfaring! Jeg skal prøve å få gjort noe annet, men er så sliten av å krangle med NAV. De vil som sagt ha meg i noe langsiktig. Jeg sa «sett meg i en jobb uten sosial kontakt og enkelt arbeid, pakke bøker eller noe det skal jeg klare en dag i uka».. Det er visst ikke slik det funker.. Jeg er bare desperat etter noe som kan hjelpe, men tiden renner ut.

Ja. Jeg har blitt feildiagnostisert så mange ganger nå og de bytter hoveddiagnoser hele tiden. Uansett får jeg ikke prøve noe annet, hverken fastlege eller psykiater lar meg prøve noe mer selv om jeg har et sterkt ønske om dette.

TS

Kanskje du kan be om secend opinion? Det der er veldig merkelig synes jeg.

Anonymkode: b1749...164

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts

Såååå godt å lese ❤️

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du kan be om secend opinion? Det der er veldig merkelig synes jeg.

Anonymkode: b1749...164

Ja jeg skal søren ikke gi meg nå! Har overlevd så mye sykt at alt kan ikke være for ingenting. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Såååå godt å lese ❤️

Tusen takk fine ❤️ trengte bare litt innspill og råd det hjalp!

Ts

Lykke til i jobben! Ikke tenk at alt skal være perfekt. Hold fast på de små seirene hver dag. Når mørke dager kommer, prøv å tenke på det du faktisk klarer, selv om ikke du kjenner det akkurat da. Litt etter litt vil du klare mer og mer.

AnonymBruker
påskelilje skrev (7 minutter siden):

Lykke til i jobben! Ikke tenk at alt skal være perfekt. Hold fast på de små seirene hver dag. Når mørke dager kommer, prøv å tenke på det du faktisk klarer, selv om ikke du kjenner det akkurat da. Litt etter litt vil du klare mer og mer.

Takk påskelilje ❤️ det setter jeg pris på. Problemet mitt er vel at noen kan dø om jeg gjør feil, det har nesten skjedd før og derfor er jeg ekstra redd :( men skal prøve så godt jeg kan.

ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk påskelilje ❤️ det setter jeg pris på. Problemet mitt er vel at noen kan dø om jeg gjør feil, det har nesten skjedd før og derfor er jeg ekstra redd :( men skal prøve så godt jeg kan.

ts

Vær tydelig på at for å klare å komme deg ut i jobb så må du ha god tid og ta små skritt. Nav kan ikke presse deg til å bruke kortere tid enn du trenger. Bruk tiden til hjelp, øv deg sakte men sikkert opp.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vær tydelig på at for å klare å komme deg ut i jobb så må du ha god tid og ta små skritt. Nav kan ikke presse deg til å bruke kortere tid enn du trenger. Bruk tiden til hjelp, øv deg sakte men sikkert opp.

De kan det fordi de har full kontroll over inntekten min. Jeg sa jeg ville starte med en dag i uka, kanskje to halve dager. Det var ikke aktuelt så da blir det to fulle dager isteden. :( Det skremmer meg litt å begynne så mye, men jeg må bare bite sammen tenna. 

ts

AnonymBruker
Vhanja skrev (14 minutter siden):

Hva er begrunnelsen til NAV for at de nekter deg å starte med mindre enn to dager?

For å få kontinuitet i jobben.. de mener jeg vil glemme mellom hver gang om jeg bare jobber en dag, noe som egentlig ikke gir mening for meg da jeg har veldig god hukommelse. Er bare mye større sjanse for at det blir overveldende når det ikke er en jobb jeg ønsker å ha i lang tid engang, fikk ikke velge arbeidssted selv.. Hadde vært mye bedre om jeg fikk startet kanskje med en halv dag og bygd meg opp. 
Ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...