Gå til innhold

Mat og depresjon. Jeg sliter..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har hatt en depresjon, eller har den fortsatt bare i LITT mindre grad. 
Hovedproblemet mitt er at jeg sliter så enormt med matinntaket. Har rast ned i vekt. 15kg. Behandleren min er bekymret men sier jeg må fokusere på matinntaket. Det forsøker jeg også, og det er over hodet ikke med hensikt å bli så avmagret. 

problemet er imidlertid at jeg er aldri sulten, og må presse meg igjennom hvert måltid. Matlukt og matlaging gjør meg kvalm og uvel. Orker heller ikke spise så mye av gangen. Når jeg spiser så brekker jeg meg. Jeg må ha mye drikke til hvert måltid sånn at jeg får svelget maten. Dette fordi all mat tørker inn i munnen min, og det blir nesten umulig å svelge. Når jeg svelger så får jeg brekninger så fort maten passerer ned i svelget. 
Helt forferdelig slitsomt!! Holder på å bli gal. 
Er dette normalt og å forvente som følge av depresjonen? Har vært deprimert før, aldri vært sånn her da. 

Anonymkode: 9a547...599

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467801-mat-og-depresjon-jeg-sliter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Manglende matlyst er et kjent symptom ved depresjon. Om det ikke er forsøkt, kan du snakke med legen din om å forsøke Remeron.

Jeg har bipolar lidelse, forsøkt flere antidepressiva og dessverre reagerer jeg med å bli manisk eller veldig sint og irritabel/svingende i humøret. 

Jeg bruker Seroquel depot og Abilify. Seroquel skal jo også gi økt matlyst, men det gjør altså ikke det. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Jeg har hatt en depresjon, eller har den fortsatt bare i LITT mindre grad. 
Hovedproblemet mitt er at jeg sliter så enormt med matinntaket. Har rast ned i vekt. 15kg. Behandleren min er bekymret men sier jeg må fokusere på matinntaket. Det forsøker jeg også, og det er over hodet ikke med hensikt å bli så avmagret. 

problemet er imidlertid at jeg er aldri sulten, og må presse meg igjennom hvert måltid. Matlukt og matlaging gjør meg kvalm og uvel. Orker heller ikke spise så mye av gangen. Når jeg spiser så brekker jeg meg. Jeg må ha mye drikke til hvert måltid sånn at jeg får svelget maten. Dette fordi all mat tørker inn i munnen min, og det blir nesten umulig å svelge. Når jeg svelger så får jeg brekninger så fort maten passerer ned i svelget. 
Helt forferdelig slitsomt!! Holder på å bli gal. 
Er dette normalt og å forvente som følge av depresjonen? Har vært deprimert før, aldri vært sånn her da. 

Har du prøvd næringsdrikker?

AnonymBruker
frosken skrev (17 timer siden):

Ja, forsøkt. Det kaster jeg også opp av. Jeg har heller fokusert på å innta normal mat, for å faktisk ikke belage meg på å drikke næringsdrikker. Er redd for at dette kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse på sikt. 

Annonse

UtakknemligDiva
frosken skrev (18 timer siden):

Det har isåfall jeg. Hjelper ikke stort. Holder deg kanskje mett i 20 ekstra minutter. Og de bør ikke drikker på tom mage, jeg blir kjempe kvalm! Er som å ta vitaminer på tom mage.

AnonymBruker

Kan det være lettere med flytende mat i første omgang? Supper, smoothies, yoghurt? Bare sånn at du får kommet i gang og får i deg næring. Så kan du gradvis legge til mer biter i suppen, ha bær eller nøtter i yoghurten osv. 

Anonymkode: db251...826

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...