Gjest Cinderell Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 Hei! :-) Jeg har tenkt å faste for å rense kroppen. Tenkte jeg skulle klare det en ukes tid. Er det uforsvarlig og vil jeg gå ned i vekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46782-%C3%A5-faste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Kjære Cinderell, Faste er brukt i hundrer av år innen religion og helse. Formålet har dels vært å lære å kjenne på sine daglige behov og ikke være avhengig av mat til å rense kroppen for sunnhetens skyld. Det finnes mange ulike former for faste. Den strengeste er vannfaste og den som er lettest å gjennomføre er kanskje mykfaste. I sistnevnte tilfelle inntas en viss mengde kalorier i form av grønnsakssaft, syrnede melkeprodukter og fiberblandinger. Det kan være lurt å trappe ned matinntaket før en faste for deretter å trappe forsiktig opp igjen. De tre første dagene av fasten er vanligvis de hardeste, deretter går det lettere. En av forklaringene er at kroppen danner ketonlegemer av å forbrenne sitt eget fett og disse virker som en lett rus på hjernen. Noen faster opptil 10-14 dager, men det vanlige er 3-7 dager. Ved spesielle medisinske problemer har personer fastet under legekontroll i flere måneder. Under faste går man ned 1-1,5 kg i fettmasse per uke. Vekttapet er likevel større fordi tarmsystemet tømmes og noe væske forsvinner. Denne vekten kommer imidlertid fort tilbake. Personlig mener jeg at man bør innta ca 500 kcal per dag og tilføre kroppen rikelig naturlige vitaminer og antioksydanter gjennom ulike grønnsaks- safter og supper. Dessuten kan det være lurt å styrke tarmfloraen med biola melk/yoghurt (0,5 liter daglig) blandet ut med kli eller andre fiberprodukter. Sistnevnte styrker tarmfloraen og renser tarmsystemet. Jeg vil advare mot faste for å gå hurtig ned i vekt. Det kan gi forstyrrelser i kroppens balanse av vitaminer, mineraler og tarmsystemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46782-%C3%A5-faste/#findComment-180186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.