Gå til innhold

Kupton, hva betyr dette (medisin spm)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har opprinnelig panikk og generell angst og fikk grunnet smerter for flere år siden nobligan.
Denne hjalp veldig på stemningsleiet mitt og i samråd med legen brukte jeg den laveste dosen en stund mot nedstemthet, hadde ingen bivirkninger.
Er lenge siden jeg slutten med dem nå

Nå har jeg blitt deprimert av flere årsaker, angsten er bedre, men har aldri vært så deprimert.
Har prøvd nobligan ett par ganger nå og den hjelper på stemningsleiet, men jeg får enormt mye angst og det kjennes som jeg har drukket 100 kopper kaffe. Dette begynner 3-4 timer etter jeg har tatt 50 mg nobligan og varer ut dagen, ødelegger også søvnen.
Så er ikke noe jeg kommer til å gjøre mer, var bare ett eksperiment. 

Det jeg lurer på siden denne går på seratonin nivået slik jeg har forstått det, ikke sånn som SSRI, men påvirker seratoninnivået allikevel.

Er disse symptomene en indikator på at SSRI vil hjelpe meg med depresjonen? Har tatt CYP test og skal antageligvis begynne med enten SSRI eller SNR til uken. Psykologen sa jeg var så deprimert at jeg trengte medisiner. 

Anonymkode: 6ae9d...8bf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/467861-kupton-hva-betyr-dette-medisin-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nobligan/Tramadol og den aktive metabolitten er ganske uselektive i virkningene sine, de påvirker både opioidreseptorene i hjernen, samt påvirker både reopptak og frigjøring av både serotonin og noradrenalin, samt en rekke andre reseptorer.

Imidlertid mener jeg at dosen du inntok sannsynligvis var for lav for å gi veldig merkbar effekt på de serotonerge og noradrenerge systemer i hjernen. 50 mg skal (litt avhengig av metabolismen) gi en reopptakshemning på cirka 30%. For å få effekt i nærheten av hva et SSRI vil gjøre, må man nesten opp i maksdose.

Den stemningshevende effekten er lett å forklare, den kommer av den generelle stemningshevende effekten som opiater gir (og som også lett blir en grunn til misbruk). Men at du fikk angst kan skyldes mye forskjellig. Det kan skyldes frigjøring av dopamin ved stimulering av opioidreseptorene (lite trolig), det kan skyldes at du er sensitiv for den lette serotonerge og noradrenerge effekten av Nobligan, og det kan teoretisk sett også skyldes at angsten øker når serumkonsentrasjonen faller etter noen timer. Uansett synes jeg det hørtes litt snodig ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...