Gå til innhold

Forskjell på å hallusinere og å innbille seg?

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen?

Jeg hører stemmer som jeg har lært er hallusinasjoner. Men vet at andre kan innbille seg at de hører stemmer. Feks en venninne av meg som sier hun av og til hører noen som roper navnet hennes, men etterpå så skjønner hun at det må ha vært innbilning. Men hvis hun faktisk hørte stemmen, så er det vel en hallusinasjon uansett? Eller? Man vet jo at auditive hallusinasjoner vises på MR ved at hørselssenteret aktiveres. Ville ikke det samme ha vistes hos venninna mi? 

Anonymkode: e53ba...818

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Psykiatrien er glad i å sykeliggjøre folk. 

Anonymkode: 1ba81...dba

Det er jo ikke sykeliggjøring, det heter jo faktisk hallusinasjoner. Kall en spade for en spade. Jeg synes innbilning er et mye mye mer vagt ord, som jeg ikke helt forstår hva egentlig betyr. Derav tråden.

En kan vel innbille seg ting uten at det er hallusinasjoner. Hallusinasjoner er vel feiltolkninger av sansene. Kan høre, se, kjenne, lukte noe som ikke er virkelig. 

Men en kan vel f.e. innbille seg at ingen liker en, f.e., uten at en har hørt en stemme som sier det.

Anonymkode: ab850...e54

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kan vel innbille seg ting uten at det er hallusinasjoner. Hallusinasjoner er vel feiltolkninger av sansene. Kan høre, se, kjenne, lukte noe som ikke er virkelig. 

Men en kan vel f.e. innbille seg at ingen liker en, f.e., uten at en har hørt en stemme som sier det.

Anonymkode: ab850...e54

Ja, jeg skjønner at å innbille seg ting er mye mer enn bare hallusinasjoner.
Jeg bare lurte på forskjellen når det kommer til stemmehøring. Om det er noen forskjell på aktiviteten i hjernen når det kommer til hallusinasjoner hos noen som er syk og hallusinasjoner som friske har (som de kaller å innbille seg). 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...