Gå til innhold

Frokost


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vanligvis, når jeg skal på jobb, spiser jeg frokost mellom 7 og 7.30, og spiser formiddagsmat ca 11, noen ganger 11.30.

Min vanlige frokost består av en skive grovt brød med pålegg + ett glass skummet melk.

To ganger den siste uka har jeg løpt til jobb. For å unngå å få sting, har jeg i stedet for vanlig frokost, spist gresk yoghurt med litt havregryn, solsikkefrø, bær og litt sukker + vann. Disse to dagene har jeg spist 6.30, altså nesten en time tidligere enn vanlig.

Begge gangene har jeg vært mett lenge - i går hadde jeg da "løpefrokost" 6.30, og spiste ikke lunsj før 11.30. Fem timer uten å kjenne sult.

I dag hadde jeg vanlig frokost med brød 7.30, og nå SKRIKER magen etter mer mat, kun TRE timer etter 😮 Er ikke dette rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Vanligvis, når jeg skal på jobb, spiser jeg frokost mellom 7 og 7.30, og spiser formiddagsmat ca 11, noen ganger 11.30.

Min vanlige frokost består av en skive grovt brød med pålegg + ett glass skummet melk.

To ganger den siste uka har jeg løpt til jobb. For å unngå å få sting, har jeg i stedet for vanlig frokost, spist gresk yoghurt med litt havregryn, solsikkefrø, bær og litt sukker + vann. Disse to dagene har jeg spist 6.30, altså nesten en time tidligere enn vanlig.

Begge gangene har jeg vært mett lenge - i går hadde jeg da "løpefrokost" 6.30, og spiste ikke lunsj før 11.30. Fem timer uten å kjenne sult.

I dag hadde jeg vanlig frokost med brød 7.30, og nå SKRIKER magen etter mer mat, kun TRE timer etter 😮 Er ikke dette rart?

Jeg er ofte mindre sulten etter trening enn før (dog driver jeg ikke med morgentrening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Vanligvis, når jeg skal på jobb, spiser jeg frokost mellom 7 og 7.30, og spiser formiddagsmat ca 11, noen ganger 11.30.

Min vanlige frokost består av en skive grovt brød med pålegg + ett glass skummet melk.

To ganger den siste uka har jeg løpt til jobb. For å unngå å få sting, har jeg i stedet for vanlig frokost, spist gresk yoghurt med litt havregryn, solsikkefrø, bær og litt sukker + vann. Disse to dagene har jeg spist 6.30, altså nesten en time tidligere enn vanlig.

Begge gangene har jeg vært mett lenge - i går hadde jeg da "løpefrokost" 6.30, og spiste ikke lunsj før 11.30. Fem timer uten å kjenne sult.

I dag hadde jeg vanlig frokost med brød 7.30, og nå SKRIKER magen etter mer mat, kun TRE timer etter 😮 Er ikke dette rart?

Brød gjør meg sulten etter veldig kort tid. Brød inneholder mye karbohydrater som blir til sukker i kroppen, noe som sender blodsukkeret opp og fort ned igjen og du blir sulten på nytt etter kort tid. Mer proteiner og fett og mindre kh holder deg lenger mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kjøleskapsgrøt enten av havre eller av bygg.  Det greie er at hvis man har dårlig tid så står grøten i kjøleskapet.  Det er mange oppskrifter på nett og man kan lage for flere dager av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å ikke bli sulten etter en løpeøkt, det er jeg godt kjent med! Såpass at jeg startet en tråd om det på treningsforumet til KG nettopp. Vi er visst flere, og gode svar på hvorfor 😅

Men så kan det jo bare være hva du spiser også. Testet å spise «løpefrokost» uten at du løper? Bare for å se?

Anonymkode: b88fd...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 timer siden):

Vanligvis, når jeg skal på jobb, spiser jeg frokost mellom 7 og 7.30, og spiser formiddagsmat ca 11, noen ganger 11.30.

Min vanlige frokost består av en skive grovt brød med pålegg + ett glass skummet melk.

To ganger den siste uka har jeg løpt til jobb. For å unngå å få sting, har jeg i stedet for vanlig frokost, spist gresk yoghurt med litt havregryn, solsikkefrø, bær og litt sukker + vann. Disse to dagene har jeg spist 6.30, altså nesten en time tidligere enn vanlig.

Begge gangene har jeg vært mett lenge - i går hadde jeg da "løpefrokost" 6.30, og spiste ikke lunsj før 11.30. Fem timer uten å kjenne sult.

I dag hadde jeg vanlig frokost med brød 7.30, og nå SKRIKER magen etter mer mat, kun TRE timer etter 😮 Er ikke dette rart?

Har du spist fettfattig gresk yoghurt eller en variant med en del fett?

Grovt brød er også fin frokost, men du bør da sørge for proteinrikt pålegg hvis du ønsker å være mett lenge. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg er ikke overraska. Selv om du spiste grovbrød besto det neppe bare av fullkorn og du har dermed fått i deg raske karbohydrater som fører til ujevnt blodsukker og rask sultfølelse. Jeg spiser ikke brød selv, for å unngå dette og andre ting som er tilsatt i industribrød, som mye salt og gjær. Frokostene mine ligner som oftest på din yoghurtfrokost. Det er en langt sunnere frokost enn brød med pålegg (særlig hvis du ikke tilsetter sukker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (12 timer siden):

Har du spist fettfattig gresk yoghurt eller en variant med en del fett?

Grovt brød er også fin frokost, men du bør da sørge for proteinrikt pålegg hvis du ønsker å være mett lenge. 

Hm, tror det var vanlig, litt usikker.

Passer alltid på at jeg har noe protein i frokosten (melk, ost/skinke), men det blir nok i mindre grad enn den yoghurten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Akkurat det med å ikke bli sulten etter en løpeøkt, det er jeg godt kjent med! Såpass at jeg startet en tråd om det på treningsforumet til KG nettopp. Vi er visst flere, og gode svar på hvorfor 😅

Men så kan det jo bare være hva du spiser også. Testet å spise «løpefrokost» uten at du løper? Bare for å se?

Anonymkode: b88fd...001

Artig! Skal teste løpefrokost uten å løpe 😄 Hadde en slik porsjon til kveldsmat i går (hadde veldig mager middag, så da var jeg jo sulten), men det er jo annerledes å spise om kvelden. I dag hadde jeg vanlig brødskive og et glass skummet melk 7.15. Er sulten nå, 10.30 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (18 timer siden):

Jeg liker kjøleskapsgrøt enten av havre eller av bygg.  Det greie er at hvis man har dårlig tid så står grøten i kjøleskapet.  Det er mange oppskrifter på nett og man kan lage for flere dager av gangen.

Ja, dattera har laget seg det i perioder. Må kanskje teste det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (22 timer siden):

Brød gjør meg sulten etter veldig kort tid. Brød inneholder mye karbohydrater som blir til sukker i kroppen, noe som sender blodsukkeret opp og fort ned igjen og du blir sulten på nytt etter kort tid. Mer proteiner og fett og mindre kh holder deg lenger mett. 

Jeg er jo brødmenneske da.... elsker grovt ferskt brød med godt pålegg.... mmmmm! Var i Sverige i ferien, og ingen av de vi var hos spiste særlig med brød til frokost - det var "fil" med diverse frukt og korn oppå. Det er jo også veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (23 timer siden):

Jeg er ofte mindre sulten etter trening enn før (dog driver jeg ikke med morgentrening).

Jeg har trodd at jeg er ekstra sulten etter trening, men tror faktisk at sulten kommer en god stund etter. Skal legge merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Jeg har trodd at jeg er ekstra sulten etter trening, men tror faktisk at sulten kommer en god stund etter. Skal legge merke til det.

Ja, har merket at jeg ofte er ekstra sulten dagen etter at jeg har tatt meg helt ut på ski, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (45 minutter siden):

Jeg er jo brødmenneske da.... elsker grovt ferskt brød med godt pålegg.... mmmmm! Var i Sverige i ferien, og ingen av de vi var hos spiste særlig med brød til frokost - det var "fil" med diverse frukt og korn oppå. Det er jo også veldig godt.

Jeg er også veldig glad i brød og i sommerferien storkoste jeg meg på hotellfrokoster med varme rundstykker og masse godt. :) Men til hverdags fungerer ikke det for meg for jeg blir så fort sulten, så da spiser jeg ganske så karbohydratredusert og det fungerer for meg. :) 

For en del år siden jogget jeg jo ganske mye og om jeg tok en joggetur på 10 km på formiddagen så var jeg skrubbsulten hele resten av dagen! Kunne spist konstant! 😂 Men kortere treningsøkter går det helt greit, da er jeg ikke spesielt sulten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 timer siden):

Jeg er jo brødmenneske da.... elsker grovt ferskt brød med godt pålegg.... mmmmm! Var i Sverige i ferien, og ingen av de vi var hos spiste særlig med brød til frokost - det var "fil" med diverse frukt og korn oppå. Det er jo også veldig godt.

Dersom du spiser grovt brød med fornuftig pålegg + et glass skummet melk, så skiller ikke det seg nødvendigvis ernæringsmessig fra "fil" med korn og frukt. 

Når det gjelder de to frokostene du sammenlignet, så må du oppgi mengder og fettprosent av yoghurten, for å kunne si noe om evt.  forskeller ernæringsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ernæring er vel mer enn å telle opp næringsstoffer og fordelingen av fett, karbohydrater og protein?

Har etter hvert kommet nokså mye forskning som underbygger at den beste dietten er en kombinasjon av hel mat (ubearbeida) og blantebasert diett. Dette støtter en variert tarmflora, som ser ut til å ha mye å si for helsa. Å spise minst 30 forskjellige plantebaserte ting i løpet av ei uke er et godt utgangspunkt.

Ting yoghurtfrokosten har som tradisjonell brødfrokost ikke har: gresk yoghurt er bra for tarmfloraen, bare fullkorn (ikke raske karbohydrater som øker blodsukkeret raskt), bær som inneholder mye antioksidanter og fiber.

Også grovt brød vil nesten alltid ha raske karbohydrater. Raske karbohydrater kan føre til ujevnt blodsukker og raskere sultfølelse, som igjen lettere fører til overvekt enn om man unngår dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Ernæring er vel mer enn å telle opp næringsstoffer og fordelingen av fett, karbohydrater og protein?

Har etter hvert kommet nokså mye forskning som underbygger at den beste dietten er en kombinasjon av hel mat (ubearbeida) og blantebasert diett. Dette støtter en variert tarmflora, som ser ut til å ha mye å si for helsa. Å spise minst 30 forskjellige plantebaserte ting i løpet av ei uke er et godt utgangspunkt.

Ting yoghurtfrokosten har som tradisjonell brødfrokost ikke har: gresk yoghurt er bra for tarmfloraen, bare fullkorn (ikke raske karbohydrater som øker blodsukkeret raskt), bær som inneholder mye antioksidanter og fiber.

Også grovt brød vil nesten alltid ha raske karbohydrater. Raske karbohydrater kan føre til ujevnt blodsukker og raskere sultfølelse, som igjen lettere fører til overvekt enn om man unngår dem.

Det er få ting som er vanskeligere å være sikker på, enn ernæringsspørsmål. Forskningen spriker ganske mye.  Jeg har fått presentert forskning som mener å dokumentere at melkeprodukter i stor grad er kreftfremkallende og som sier at fullkorn er det som i størst grad kan løfte folkehelsen. Jeg "tror ikke helt" på denne forskningen om melk, men jeg er heller ikke sikker på at yoghurt er et bedre alternativ enn grove fullkornprodukter - selv om de også  inneholder siktet mel. 

Mange fremsnakker havregrøt - laget av steelcut hvete - med bær/frukt og plantebasert "melk" som den ultimate forkosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på at det er yoghurten og solsikkefrøene som holder deg mett. Havregryn blir i alle fall jeg veldig fort sulten av, kan nesten virke som en aperitiff på meg 😄 Jeg spiser en skive grovt speltbrød (med frø) med smør og ost/skinke eller egg. Det holder meg mett lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig @frosken i at når det kommer til spesifikke ting, som melk, så virker det sprikende. Og det ser også ut til å være en debatt om hvorvidt stort sett alt av animalske produkter er skadelig eller ikke. Men jeg har også inntrykk av at det de fleste som baserer seg på forskning er enige om, enten de heller mot paleo eller plantebasert, at man bør unngå prosessert mat (som mye pålegg er) så mye som mulig og spise et stort utvalg av ulike planter, frukt og bær i løpet av ei uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

Enig @frosken i at når det kommer til spesifikke ting, som melk, så virker det sprikende. Og det ser også ut til å være en debatt om hvorvidt stort sett alt av animalske produkter er skadelig eller ikke. Men jeg har også inntrykk av at det de fleste som baserer seg på forskning er enige om, enten de heller mot paleo eller plantebasert, at man bør unngå prosessert mat (som mye pålegg er) så mye som mulig og spise et stort utvalg av ulike planter, frukt og bær i løpet av ei uke. 

Enig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...