Gå til innhold

Har du noen gang sluttet med medisiner cold turkey?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det har jeg. Hvorfor: fordi medisiner har bivirkninger og ingen har lyst til å bruke medisiner med mindre man virkelig må. Dermed har jeg forsøkt å klare meg uten og håpt at det går. Hver gang går det greit en stund, maks et halvt år, før det smeller godt og jeg får ny påminnelse om at det ikke går å ikke bruke medisiner iallfall ikke om jeg skal fungere relasjonelt og i jobb. Trist. Fordi medisinene i tillegg til å gjøre sånn at jeg fungerer i livet, tar fra meg mange sider ved tilværelsen jeg syntes er vanskelig å gi avkall på.

Anonymkode: cd456...c7a

Everybody skrev (21 timer siden):

1. Hvorfor gjorde du det?

2. Hva var bivirkningene?

3. Angret du?

1. Jeg har sluttet noen ganger, og årsakene har blant annet vært at jeg har følt at medisinene har sluttet å virke ("ingen vits i å ta medisiner som ikke virker"), trodd jeg har blitt frisk/friskere ("friske trenger ikke medisiner"), angst for å ta medisinene (spesielt Litium og alt det skumle jeg innbilte meg at litium kunne gjøre med kroppen min), og pga uakseptable bivirkninger (som f.eks vektøkning, tretthet). 

2. "Bivirkningene" av en sånn cold turkey er jo alt fra støt i hjernen (gjelder AD), søvnløshet eller minimalt med søvn (de første nettene uten AP), og selvfølgelig ganske rask forverring av symptomer. (Har Schizoaffektiv lidelse).

3. Ja, angrer etterhvert. Jeg blir jo raskt syk igjen hvis jeg ikke tar medisinene mine som jeg skal. Nå kommer jeg aldri til å slutte uten i samråd med lege. Tror vi har funnet ut riktig medisinering nå, og jeg er fornøyd, ikke engstelig, og godt symptomlindret. Skjønner at grunnen til symptomletten er fordi jeg tar medisinene som jeg skal, ikke fordi jeg er blitt frisk.  

Så gjenstår det å se om jeg får vrangforestillinger eller stemmer som sier jeg skal slutte, men åpen og ærlig dialog med behandler skal forhindre det i fremtiden. 

Anonymkode: af3f2...1a1

Sluttet pga bivirkninger. Vektøkning, hoven arm og rundt øyene, veldig lite energi, veldig rastløse bein og overdreven svetting. Funnet bedre medisin pga nye diagnoser og har ikke og kommer ikke til å slutte med de uten samråd med lege da de hjelper meg ganske mye. Men jeg reagerer sterkere enn normalt på medisiner så må ha lavere dose enn normalt og derfor mindre bivirkninger. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...