Gå til innhold

Trist utvikling - Oslo en by bare for de unge .


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

I dag var jeg på " date" med samboeren. Vi møttes etter jobb for å spise på Egon Karl Johan siden det var så nydelig vær. Vi satt på uterestauranten .  Dere som er kjent der vet at det er sitteplasser på begge sider av Karl Johan og at man må stille seg i kø for å få bord selv om det er mange ledige bord. Det er fullt forståelig at det må være slik og ikke noe problem for oss som har friske bein. 

Men mens vi satt der og koste oss i sola , ble jeg vitne til noe som opprørte meg og gjorde meg trist og lei meg. 

Jeg la jeg merke til at det kom et gammelt ektepar ( Jeg antok at de var et ektepar ) som var skrøpelige og dårlige til beins.Et skjelden syn i seg selv, for bybildet består stort sett av unge mennesker. 

Jeg fulgte dem med øynene og så at mannen ikke la merke til køen, men var opptatt av å finne sitteplass til kona som gikk med stokk og var enda skrøpeligere enn han selv. Da de hadde fått satt seg, kom en ung ekspeditør og jagde dem ut igjen. Pekte på den lange køen og ba de stille seg der.

Det var hjerteskjærende. Køen besto av unge mennesker med friske bein som ikke hadde vondt av at de eldre " snek " 

Paret reiste seg  og var på vei ut. 

 Jeg fikk huket tak i den unge servitøren for nå hadde nicløs våknet og sa

 - Jeg synes de skulle få sitte jeg. - Så du hvor skrøpelig og dårlig til beins de var ? 

Jeg hadde da ventet at den unge damen skulle angre seg og gå etter dem, men det gjorde hun ikke. 

Det eldre paret klarte selvfølgelig ikke å stå i køen og stavret seg videre oppover gata, sikkert på jakt etter et annet sted å sette seg. 

Hva vil jeg med innlegget ? Bare øse ut min frustrasjon. Jeg glemmer ikke det paret  . Så fint å se at eldre er ute og koser seg og så behandles de slik. 

Hva slags by vil vi at Oslo skal være ? Hva slags samfunn er det vi lager til ? 

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

I dag var jeg på " date" med samboeren. Vi møttes etter jobb for å spise på Egon Karl Johan siden det var så nydelig vær. Vi satt på uterestauranten .  Dere som er kjent der vet at det er sitteplasser på begge sider av Karl Johan og at man må stille seg i kø for å få bord selv om det er mange ledige bord. Dette er fullt forståelig at det må være slik og ikke noe problem for oss som har friske bein. 

Men mens vi satt der og koste oss i sola , ble jeg vitne til noe som opprørte meg og gjorde meg trist og lei meg. 

Jeg la jeg merke til at det kom et gammelt ektepar ( Jeg antok at de var et ektepar ) som var skrøpelige og dårlige til beins.Et skjelden syn i seg selv, for bybildet består stort sett av unge mennesker. 

Jeg fulgte dem med øynene og så at mannen ikke la merke til køen, men var opptatt av å finne sitteplass til kona som gikk med stokk og var enda skrøpeligere enn han selv. Da de hadde fått satt seg, kom en ung ekspeditør og jagde dem ut igjen. Pekte på den lange køen og ba de stille seg der.

Det var hjerteskjærende. Køen besto av unge mennesker med friske bein som ikke hadde vondt av at de eldre " snek " 

Paret reiste seg  og var på vei ut. 

 Jeg fikk huket tak i den unge servitøren for nå hadde nicløs våknet og sa

 - Jeg synes de skulle få sitte jeg. - Så du hvor skrøpelig og dårlig til beins de var ? 

Jeg hadde da ventet at den unge damen skulle angre seg og gå etter dem, men det gjorde hun ikke. 

Det eldre paret klarte selvfølgelig ikke å stå i køen og stavret seg videre oppover gata, sikkert på jakt etter et annet sted å sette seg. 

Hva vil jeg med innlegget ? Bare øse ut min frustrasjon. Jeg glemmer ikke det paret  . Så fint å se at eldre er ute og koser seg og så behandles de slik. 

Hva slags by vil vi at Oslo skal være ? Hva slags samfunn er det vi lager til ? 

 

 

Dette er jeg veldig enig med deg i. Jeg har en mor - som til tross for at hun er helt selvhjulpen i hverdagen - i praksis er utestengt fra Oslo sentrum.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trist! 
 

(Men vet ikke om det sier mest om Oslo eller om Egon.. Er ikke spesielt imponert av den kjeden) 

Uansett - tusen takk for at du tok affære, selv om det denne gangen ikke hjalp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (Akkurat nå):

Dette er jeg veldig enig med deg i. Jeg har en mor - som til tross for at hun er helt selvhjulpen i hverdagen - i praksis er utestengt fra Oslo sentrum.  

Nitrist 😞 Virkelig leit og slik skal vi ikke ha det. 

Jeg var så opprørte fortsatt da jeg kom hjem. Har skrevet til Egon og spent på om jeg får svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Oslo det er slik. Gamle folk er ikke individer, de er bare gamlinger. Ingen bryr seg. De teller ikke lenger. Trist, men sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 timer siden):

Nitrist 😞 Virkelig leit og slik skal vi ikke ha det. 

Jeg var så opprørte fortsatt da jeg kom hjem. Har skrevet til Egon og spent på om jeg får svar. 

Del gjerne med oss hva du ev. får til svar, dette er under enhver kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver alltid å unngå Egon, Fridays, Big Horn, Jensens Bøfhus og andre restaurantkjeder i Oslo. Prisene er uakseptabelt høye i forhold til kvaliteten og servicen. Men det er en annen diskusjon.

Jeg synes du generaliserer litt, for Oslo har tilbud for folk i alle aldre. Hva gjelder spørsmålet ditt, så er jeg også litt delt i hva jeg mener om det. På den ene siden tenker jeg at et eldre ektepar burde blitt prioritert i køen, men jeg tror jeg ville gjort det på en annen måte hvis jeg var dem, for eksempel å gå til køen og forklare at man var dårlig til beins og spørre om man kunne få gå foran. Jeg synes på en måte det blir litt feil å bare gå rett forbi køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg prøver alltid å unngå Egon, Fridays, Big Horn, Jensens Bøfhus og andre restaurantkjeder i Oslo. Prisene er uakseptabelt høye i forhold til kvaliteten og servicen. Men det er en annen diskusjon.

Jeg synes du generaliserer litt, for Oslo har tilbud for folk i alle aldre. Hva gjelder spørsmålet ditt, så er jeg også litt delt i hva jeg mener om det. På den ene siden tenker jeg at et eldre ektepar burde blitt prioritert i køen, men jeg tror jeg ville gjort det på en annen måte hvis jeg var dem, for eksempel å gå til køen og forklare at man var dårlig til beins og spørre om man kunne få gå foran. Jeg synes på en måte det blir litt feil å bare gå rett forbi køen.

Jeg ønsker et samfunn som er villig til å la et gammelt ektepar, dårlige til beins, på Karl Johan en dag med over 25 grader, slippe å stå i kø for å sitte ned på en restaurant. Har ikke så stor tro på det å snakke med køen, men mulig det kunne vært lurt å be om å få snakke med hovmester før de satte seg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker et samfunn som er villig til å la et gammelt ektepar, dårlige til beins, på Karl Johan en dag med over 25 grader, slippe å stå i kø for å sitte ned på en restaurant. Har ikke så stor tro på det å snakke med køen, men mulig det kunne vært lurt å be om å få snakke med hovmester før de satte seg. 
 

Ja, jeg ønsker også et samfunn som er villig til det, men jeg ønsker ikke at noen bare skal ta det for gitt at de kan gå foran køen. Jeg mener det er normal høflighet å spørre, selv om du er dårlig til beins.

Jeg pleier alltid å slippe folk i rullestol, med rullator eller staver foran meg. Men for meg er det en smule arrogant å bare gå foran køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg prøver alltid å unngå Egon, Fridays, Big Horn, Jensens Bøfhus og andre restaurantkjeder i Oslo. Prisene er uakseptabelt høye i forhold til kvaliteten og servicen. Men det er en annen diskusjon.

Jeg synes du generaliserer litt, for Oslo har tilbud for folk i alle aldre. Hva gjelder spørsmålet ditt, så er jeg også litt delt i hva jeg mener om det. På den ene siden tenker jeg at et eldre ektepar burde blitt prioritert i køen, men jeg tror jeg ville gjort det på en annen måte hvis jeg var dem, for eksempel å gå til køen og forklare at man var dårlig til beins og spørre om man kunne få gå foran. Jeg synes på en måte det blir litt feil å bare gå rett forbi køen.

Jeg vurderte også å kommentere valget av sted; trodde ikke noen som bor i Oslo ville velge å gå på Egon, men det er en annen diskusjon :P .

 

Helt enig i at det var trist behandling av de gamle, og tenker at det kan ha litt sammenheng med type sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (15 minutter siden):

Jeg vurderte også å kommentere valget av sted; trodde ikke noen som bor i Oslo ville velge å gå på Egon, men det er en annen diskusjon :P .

 

Helt enig i at det var trist behandling av de gamle, og tenker at det kan ha litt sammenheng med type sted.

Nei, stedene jeg nevnte er turistfeller og har stort sett fått terningkast 1 i tester.

Eksempelvis: Restaurantanmeldelse av Egon Tårnet: Smakløst og fullt av merkelige teksturer | Godt.no (nå er denne i Trondheim men de serverer vel det samme overalt).

Dyrt er det også. Ser at du får en entrecote til 385 kroner på Egon, til sammenligning koster en like stor entrecote 399 kroner på Nodee i Barcode. Men da er kvaliteten en helt annen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine spiste ute noen ganger de siste årene levde - etter at moren min hadde blitt såpass redusert at hun syntes det var fint å slippe middagslaging, og mens de fortsatt fint klarte å ta bussen til sentrum. De bodde bare noen skritt fra bussholdeplassen og hadde god økonomi. Jeg vet de ofte havnet på f.eks. Egon, fordi slike kjeder er på sentrale steder og fordi det var "enkelt" der - forståelig meny med retter selv folk over 90 har hørt om, ikke så stivt og ikke priser som var helt ville (selv om sikkert kvaliteten var deretter, men for dem var det viktigst å få middagen servert uten å måtte gå for langt fra bussen og gatene de var kjent i). Det er sikkert mange i tilsvarende situasjon nå, så disse kjedene ville nok tjent på å ha et tilbud som eldre føler de kan bruke. 

Akkurat i går var det nok veldig vanskelig å få plass overalt, og jeg er vel litt enig med ISW i at man ikke kan forvente å få gå rett forbi køene på en slik dag. Men de kunne jo fått sitte på noen klappstoler mens de ventet litt, i hvert fall blitt behandlet som noe annet enn bare en uønsket forstyrrelse. 

Vi er jo på vei mot alderdommen selv, og jeg har tenkt en god del på hvor godt det merkes at Oslo er for de unge. F.eks. hvis man kjøper kaffe på kaffebar en søndag, blir man svært ofte ekspedert på engelsk. Vi klarer det fint, men det foregår ofte ikke på noen hyggelig måte, det bare bjeffes "English, please!" når man bestiller. 

Etter pandemien er det mange steder (museer, spisesteder,...) som har beholdt de kontaktløse systemene som helt sikkert er enkle for dem, men som er vanskelige for folk med litt redusert syn og fingerferdighet. Man kan faktisk være helt oppegående og ha glede av å besøke et museum selv om man synes det er knotete å forholde seg til QR-koder og apper. Selv om mange gamle har smarttelefon, bruker de den ofte til aktiviteter de har gjort mange ganger og føler de mestrer. Å be dem laste ned en app eller ta opp menyen via en QR-kode, er det samme som å be dem om å forlate stedet. (Digresjon: Jeg har en nabo i 80-årene som er frisk, men hjelpeløs digitalt, og det er etter hvert mye hun utelukkes fra - selv sameiemøtene er jo på skjerm nå.) 

Det evindelige gnålet om at bilkjøring og parkering er det mest forbryterske man kan foreta seg, er også med på å befeste inntrykket av at oslopolitikerne ikke liker eldre. Nå tenker jeg ikke på Oslo sentrum, men på f.eks. systemer i boligområdene som pålegger deg å betale flere tusen i året for parkering uten at du er garantert noen plass av den grunn, eller sykkelfelt som gjør at man plutselig ikke kan parkere i gata utenfor boligen sin lenger. Like ved der jeg bor, gjorde de det ulovlig / umulig for pårørende, taxier etc. å hente beboere i seniorboliger og et sykehjem, fordi det ble ulovlig å parkere i "rullatoravstand" pga. et sykkelfelt. Dette ble det riktignok ordnet opp i, men først etter en laaang kamp og masse byråkrati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg ønsker også et samfunn som er villig til det, men jeg ønsker ikke at noen bare skal ta det for gitt at de kan gå foran køen. Jeg mener det er normal høflighet å spørre, selv om du er dårlig til beins.

Jeg pleier alltid å slippe folk i rullestol, med rullator eller staver foran meg. Men for meg er det en smule arrogant å bare gå foran køen.

Nei , nei nå misforstår du veldig. Her var ingen bevist sniking i køen. Dette er jeg helt sikker på. Jeg så da de kom og jeg så at de ikke la merke til køen, for køen er nemlig på andre siden av gaten. De satte seg på motsatt side av hvor køen går og der var det flere ledige bord. 

Det er lett å misforstå hvordan dette foregår. Man trenger ikke en gang å være gammel for å misforstå. 

Diskusjonen angående valg av sted, priser, mat osv er totalt uinteressant her og har ingen ting med denne saken å gjøre og tullete å dra inn i denne tråden. 

 

Vi dro på Egon fordi vi synes de har god mat der og valgte Karl Johan av den grunn at vi har vært på fjellet i 4 uker og synes det er hyggelig å sitte der og titte på folk. Dessuten er det praktisk for oss å ta det ligger nær t- basestasjonen. 

Jeg bestilte Spareribs , noe av det beste jeg vet :)

Det var ingen ting å utsette på maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (34 minutter siden):

Nei , nei nå misforstår du veldig. Her var ingen bevist sniking i køen. Dette er jeg helt sikker på. Jeg så da de kom og jeg så at de ikke la merke til køen, for køen er nemlig på andre siden av gaten. De satte seg på motsatt side av hvor køen går og der var det flere ledige bord. 

Det er lett å misforstå hvordan dette foregår. Man trenger ikke en gang å være gammel for å misforstå. 

Diskusjonen angående valg av sted, priser, mat osv er totalt uinteressant her og har ingen ting med denne saken å gjøre og tullete å dra inn i denne tråden. 

 

Vi dro på Egon fordi vi synes de har god mat der og valgte Karl Johan av den grunn at vi har vært på fjellet i 4 uker og synes det er hyggelig å sitte der og titte på folk. Dessuten er det praktisk for oss å ta det ligger nær t- basestasjonen. 

Jeg bestilte Spareribs , noe av det beste jeg vet :)

Det var ingen ting å utsette på maten. 

Du skal selvfølgelig få lov å spise hvor du vil.

Eneste grunnen til min kommentar er at Oslo bugner over av spisesteder i alle prisklasser. Jeg har vel gjennom tidene besøkt hele spekteret, fra dyrt til billig, og opplevd både god mat, god service og god stemning. Det er mange uoppdagede juveler der, men da er det viktig å ikke se seg blind på steder som Egon. For du kan få bedre mat og en langt bedre opplevelse til halve prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (8 minutter siden):

Du skal selvfølgelig få lov å spise hvor du vil.

Eneste grunnen til min kommentar er at Oslo bugner over av spisesteder i alle prisklasser. Jeg har vel gjennom tidene besøkt hele spekteret, fra dyrt til billig, og opplevd både god mat, god service og god stemning. Det er mange uoppdagede juveler der, men da er det viktig å ikke se seg blind på steder som Egon. For du kan få bedre mat og en langt bedre opplevelse til halve prisen.

Noen er mer matintereressert enn andre. 

Det hadde seg sånn at vi helt på impuls, fant ut at vi skulle spise ute i byen på vei hjem fra jobb siden det var fint vær. 

Vi var ikke på jakt etter juveler . 

Samboer spiste Hamburgertallerken og jeg spareribs. Han tok en øl til maten og jeg drakk en Pepsimax til maten. 

Som du skjønner er vi ingen matjåler og vi hadde råd til det 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Noen er mer matintereressert enn andre. 

Det hadde seg sånn at vi helt på impuls, fant ut at vi skulle spise ute i byen på vei hjem fra jobb siden det var fint vær. 

Vi var ikke på jakt etter juveler . 

Samboer spiste Hamburgertallerken og jeg spareribs. Han tok en øl til maten og jeg drakk en Pepsimax til maten. 

Som du skjønner er vi ingen matjåler og vi hadde råd til det 😀 

Skjønner godt hva du mener, selv om jeg ville forsøkt å unngå Egon. Det hender jeg havner på overprisede Lekteren for en øl, nettopp fordi det viktigste der og da er sol og mennesker, og ikke prisen og kvaliteten på stedet  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt hva du mener, selv om jeg ville forsøkt å unngå Egon. Det hender jeg havner på overprisede Lekteren for en øl, nettopp fordi det viktigste der og da er sol og mennesker, og ikke prisen og kvaliteten på stedet  :P 

Men Egon har jo veldig god mat da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Men Egon har jo veldig god mat da :)

Nei.... ;) - men nå var det ikke det vi skulle snakke om ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Men Egon har jo veldig god mat da :)

Vi synes også de stort sett har god mat, men det har blitt i overkant dyrt der de siste 2-3 årene synes jeg. Ungene og jeg går alltid på Egon om vi treffes for å spise. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Ja, jeg ønsker også et samfunn som er villig til det, men jeg ønsker ikke at noen bare skal ta det for gitt at de kan gå foran køen. Jeg mener det er normal høflighet å spørre, selv om du er dårlig til beins.

Jeg pleier alltid å slippe folk i rullestol, med rullator eller staver foran meg. Men for meg er det en smule arrogant å bare gå foran køen.

Å bevisst gå foran køen synes jeg også er arrogant - men Nickløs mente jo at mannen ikke oppfattet køordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...