Gå til innhold

Hvordan vil psykiatrien se ut i fremtiden?


Everybody

Anbefalte innlegg

Hvordan vil psykiatrien se ut i fremtiden? Vil beltebruk og tvangsmedisinering bli sett på som et feilgrep? Vil folk fortsatt være innlagt like mye? Vil det finnes like mye psykiatriske sykehus?

Selv håper jeg det kommer gentesting for å finne rett medisin til rett person.

Elon Musk har også hevdet han kunne lage en chip som kunne kurere autisme og schizofreni.

Psykiatri er fortsatt gammeldags føler jeg, og skulle likt å sett mer teknologi i psykiatrien. Kanskje hjernescanning hvor man får opp på en skjerm hvilken diagnose man har? Kanskje chip som kan settes inn i hjernen så man slipper medisiner med bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (10 minutter siden):

Hvordan vil psykiatrien se ut i fremtiden? Vil beltebruk og tvangsmedisinering bli sett på som et feilgrep? Vil folk fortsatt være innlagt like mye? Vil det finnes like mye psykiatriske sykehus?

Selv håper jeg det kommer gentesting for å finne rett medisin til rett person.

Elon Musk har også hevdet han kunne lage en chip som kunne kurere autisme og schizofreni.

Psykiatri er fortsatt gammeldags føler jeg, og skulle likt å sett mer teknologi i psykiatrien. Kanskje hjernescanning hvor man får opp på en skjerm hvilken diagnose man har? Kanskje chip som kan settes inn i hjernen så man slipper medisiner med bivirkninger?

Jeg tror ikke fysisk og psykisk sykdom vil finnes lang frem i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke fysisk og psykisk sykdom vil finnes lang frem i fremtiden. 

Du har et poeng. Teknologien kommer til å bli så omfattende at kanskje ikke sykdom vil finnes lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i hvert fall et håp om at de har bygd opp noe av psykiatrien igjen. At det er flere sengeplasser. Slik det er nå, får jo ikke mange hjelp pga avdelingene er fulle. 

Det er som oftest ikke fullt der jeg pleier å være, men av og til er det det. Likevel er det jo mye verre i større byer. 

Også håper jeg at det blir litt lettere med tvangsbruk igjen for vi ser jo hva det gjør at noen ikke blir påtvunget hjelp. Mer drap, vold etc. 

Også synes jeg pakkeforløpet er en vits. Jeg leste et sted at 80% av de som har fått sine tildelte 10 timer på DPS blir rehenvist pga man kommer jo ikke i gang skikkelig ei heller blir bra nok av 10 timer. Ikke hvis det er komplekse problemer i alle fall. 

Men jeg aner ikke om dette er realistisk eller ei. Det er bare hva jeg tenker kunne vært lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg har i hvert fall et håp om at de har bygd opp noe av psykiatrien igjen. At det er flere sengeplasser. Slik det er nå, får jo ikke mange hjelp pga avdelingene er fulle. 

Det er som oftest ikke fullt der jeg pleier å være, men av og til er det det. Likevel er det jo mye verre i større byer. 

Også håper jeg at det blir litt lettere med tvangsbruk igjen for vi ser jo hva det gjør at noen ikke blir påtvunget hjelp. Mer drap, vold etc. 

Også synes jeg pakkeforløpet er en vits. Jeg leste et sted at 80% av de som har fått sine tildelte 10 timer på DPS blir rehenvist pga man kommer jo ikke i gang skikkelig ei heller blir bra nok av 10 timer. Ikke hvis det er komplekse problemer i alle fall. 

Men jeg aner ikke om dette er realistisk eller ei. Det er bare hva jeg tenker kunne vært lurt. 

Takk for at du svarer.😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen folkens, hvordan blir psykiatrien i 2080? Da er jeg 87 år og kanskje også fått noe bedre medisiner eller behandling av noe slag? Men hva skal den behandlingen og medisiner være? Kanskje jeg ikke tar medisiner lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 minutter siden):

Kom igjen folkens, hvordan blir psykiatrien i 2080? Da er jeg 87 år og kanskje også fått noe bedre medisiner eller behandling av noe slag? Men hva skal den behandlingen og medisiner være? Kanskje jeg ikke tar medisiner lenger?

Kanskje er du dævv også innen da. 

Anonymkode: 3435c...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje er du dævv også innen da. 

Hahahahaha, nå fikk jeg meg en god latter. Ja, det kan hende. Men du vet, folk lever lenger og lenger.🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (23 minutter siden):

Hahahahaha, nå fikk jeg meg en god latter. Ja, det kan hende. Men du vet, folk lever lenger og lenger.🤗

Det er sant. Selv har jeg sikkert redusert egen levetid en del pga hva jeg har gjort mot min stakkars kropp. Så jeg tviler sterkt på at jeg lever i 2080. 😛 da er jeg jo 91 år.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er sant. Selv har jeg sikkert redusert egen levetid en del pga hva jeg har gjort mot min stakkars kropp. Så jeg tviler sterkt på at jeg lever i 2080. 😛 da er jeg jo 91 år.

Det kan hende du lever. Folk med psykiske lidelser levde kortere før pga medisinene og bivirkninger osv, men tror ikke det er like ille i dag. Og frem i tid kommer det kanskje enda bedre medisiner uten så mye bivirkninger. Og vår generasjon kommer til å leve lenge, opp i mot 90-100 blir nok normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Jeg håper de har funnet en kur for alle mentale lidelser. Selv om det kanskje ikke er realistisk så er det lov å håpe og drømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 minutter siden):

Det kan hende du lever. Folk med psykiske lidelser levde kortere før pga medisinene og bivirkninger osv, men tror ikke det er like ille i dag. Og frem i tid kommer det kanskje enda bedre medisiner uten så mye bivirkninger. Og vår generasjon kommer til å leve lenge, opp i mot 90-100 blir nok normen.

Ja det kan hende. Men jeg ser for meg at hjerte og hjerne er svekket pga rus. Men jeg trener jo mye og spiser sunt. Det hjelper vel. Og jeg ønsker endelig å leve. Så fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (1 minutt siden):

Jeg håper de har funnet en kur for alle mentale lidelser. Selv om det kanskje ikke er realistisk så er det lov å håpe og drømme.

I form av bedre medisiner? Hjerneoperasjon eller chip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Everybody skrev (3 minutter siden):

I form av bedre medisiner? Hjerneoperasjon eller chip?

Alt som fungerer uten for mange bivirkninger 

Endret av Den forsvunne diamanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer garantert til å bli mindre stigma rundt psykiatri i fremtiden. Folk kommer til å lære mer om dette på skolen og skjønne at det ikke bare er å ta seg sammen, at det ikke er et resultat av dårlig foreldre, at det ikke bare er å be til gud, ikke er på grunn av dårlig kosthold osv. Tror også at diagnoser som schizofreni og bipolar kommer til å forsvinne og heller hete noe annet, "psykoselidelse" eller noe sånt. Å bli kalt for "schizofren" er nedverdigende og schizofreni forbindes også mye med vold og drap, dette er feil da mange av disse pasientene slettes ikke er voldelige eller dreper.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...