Gå til innhold

Hvordan vil psykiatrien se ut i fremtiden?


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk som sier "schizofren" irrirerer meg grenseløst. Hvorfor kan ikke bare denne diagnosen få et annet navn? Hele navnet på diagnosen er nedverdigende. Hele navnet er basert på urgamle fordommer. I fremtiden kommer dette garantert til å avskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fremtidens psykiatri er psykologer/psykiatere avlegs. Vi snakker med roboter/datamaskiner.

Anonymkode: 6a121...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I fremtidens psykiatri er psykologer/psykiatere avlegs. Vi snakker med roboter/datamaskiner.

Anonymkode: 6a121...b2d

Det finnes allerede terapi, som har vist effekt, hvor man kommuniserer skriftlig med AI gjennom PC-systemer, som stiller deg spørsmål som kan få deg til å tenke og reflektere nytt. Dette startet jo opp så smått det var for ca. 10 år siden og videre har det fått et særlig oppsving når en ser at køene i det psykiske helsevesenet øker. Men det er ikke egnet for alle lidelser. Best effekt ser man bl.a. med angst. depresjon, noe tvangslidelser m.m. (en stund siden jeg leste om det). Jeg var med i sin tid som brukerrepresentant fra en organisasjon og påvirket det da det var i startgropen i sin tid.

Men det en ser, er at dette benyttes på lavere omsorgsnivå. Mer komplekse lidelser og vansker, trenger tettere oppfølgning. Men et tilbud i påvente av å få tildelt terapeut, for noen grupper pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg mistenker at vi vil se i økende grad, er at teknologi tas i bruk hjemme hos pasientene for å forebygge og ev. redusere innleggelser på sykehus. Den mest grunnleggende teknologien, har vært i bruk lenge, dvs. ulike former for tryggghetsalarmer med sensorsystem som tilpasses den enkelte. Det kan registreres om beboeren går ut av sengen om natten og ikke returnerer, går ut og GPS-system kan ev. bistå ved å se hvor personen er, dosetter som gir tilbakemelding til hjemmesykepleien om en medisin ikke er tatt/tatt ut av dosetten til riktig tid, fallsensor, ulike typer epilepsialarmer som kobles opp m.m. I tillegg til manuell utløsning av trygghetsalarm ved behov. Røykvarslere er også nokså vanlig å koble til trygghetsalarmer.

Men, det jeg vil anta at vi mer og mer vil komme til å se, er bruk av videoteknologi og kommunikasjon samt fjernovervåkning av vitalia. En så tendenser av det under Covid-19, hvor innbyggere fikk bo hjemme, men fikk tildelt oksymeter som jeg mener sendte data til helsepersonell kombinert med videosamtaler. Dette er i bruk også hos mennesker som av ulike grunner trenger korte påminnelser, f.eks. at nå må du huske å spise, spør hvordan de har det m.m. Brukes både bl.a. innen oppfølgning uten fysisk tilstedeværelse av utviklingshemmede og slagrammede.

På enkelte psykiatriske akuttavdelinger, bl.a. på Sørlandet, har det blitt testet ut at det er sensorer i rommet som registrerer bevegelse og pust. Dette har blitt tatt i bruk istedenfor f.eks. svært hyppig tilsin som KO2 eller KO5 (tilsyn hvert 2. eller 5. minutt).

Det jeg tenker er viktig at man er bevisst på når man innfører denne typen teknologi, er 1. at det skal være et informert samtykke, 2. en selvfølge at personvernet ivaretas på en god måte og 3. at helsepersonellet er seg bevisst de begrensningene den kostnadseffektive teknologien gir inen kommunikasjon. Man mister en god del i det øyeblikket man ikke er i samme rommet. Både mtp. observasjonsevne og selve kommunikasjonen. Derfor må det brukes i de riktige tilfellene og til rett tid - om ikke får ikke pasienter en god helsetjeneste. Dette er satt søkelyset på i Dagens Medisin denne uken - hva man taper ved innføring av teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 13.8.2022 den 23.38):

Folk som sier "schizofren" irrirerer meg grenseløst. Hvorfor kan ikke bare denne diagnosen få et annet navn? Hele navnet på diagnosen er nedverdigende. Hele navnet er basert på urgamle fordommer. I fremtiden kommer dette garantert til å avskaffes.

Uansett begrep, vil det med tiden bli et politisk ukorrekt og mislikt begrep, siden definisjonen rommer det samme.

Jeg kan ta et par eksempler, hvor man har forsøkt å rette på inntrykket ved å endre språket: Det het først Fattighuset. Deretter trygdehjemmet. Deretter gamlehjemmet. Deretter eldrehjemmet eller sykehjemmet. Deretter helsehuset eller omsorgssenter. Det er likevel, uansett hvilket ord vi benytter, et sted hvor folk blir plassert når man er for syk til å bo hjemme og for frisk til å være innlagt, i hovedregelen når man er oppe i årene. Og ta et lite forbehold om at ord og rekkefølgen ikke er helt korrekt - den er tatt fra min dårlige hukommelse...

Samme historien kan en trekke med schizofrene, sinnssyke, gale, sinnsforvirrede og til og med besatt av onde ånder i sin tid - så kan en diskutere da hvem som led av vrangforestillinger 😅

Det jeg skal frem til, er at man må gjøre noe med kunnskapene og holdningene til befolkningen. Ikke bare endre et ord. Jeg er ikke mindre invalid, handikappet eller funksjonshemmet ved at man i dag kaller det for noe så politisk korrekt som "mennesker med nedsatt funksjonsevne". Og en har diskusjonen gående om en f.eks. har en bipolar sykdom eller psykose eller man er bipolar eller psykotisk.

Jeg er til vanlig opptatt av språk, men for meg er det likegyldig om jeg har epilepsi eller er epileptiker - men jeg vet at for andre er det viktigere. Det endrer ikke fakta uansett. Jeg tar ikke meg selv og min bukett med sykdommer/tilstander så høytidelig... 🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke aå mye om psykiatrien, men i offentligheten spår jeg at det kommer nye "fortellinger" som forandrer hva man anser som sykdom og hva som er sykdomsfremkallende.

Gamle fortellinger (som taper terreng i dag):

- Du er syk på grunn av undertrykt seksualitet og fortrengte traumer fra barndommem.

Dagens fortelling:

- Du er syk pga umenneskelig press fra samfunnet.

Morgendagens fortelling:

- ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke aå mye om psykiatrien, men i offentligheten spår jeg at det kommer nye "fortellinger" som forandrer hva man anser som sykdom og hva som er sykdomsfremkallende.

Gamle fortellinger (som taper terreng i dag):

- Du er syk på grunn av undertrykt seksualitet og fortrengte traumer fra barndommem.

Dagens fortelling:

- Du er syk pga umenneskelig press fra samfunnet.

Morgendagens fortelling:

- ???

 

 

Jeg vil tro at den lille dingsen "alle" går med i lommen/vesken og som så å si ale unge scroller på i snitt 28 timer i uken, eller mer, har allerede inntatt en stor jafs av hvordan mange mennesker har det i dag. Både mtp. den fysiske og psykiske helsen. Mye negativ påvirkning, men også noen lysglimt her og der.

Jeg har nylig lest boken "Skjermslaver" av anti-skjermbrukeren Bjørn Gabrielsen. En tankevekkende og bevisstgjørende bok på mange måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 18.8.2022 den 1.03):

@kupton@frosken@ISW Trekløveren, de tre vise menn som har så mange kloke svar. Dere må da ha noen tanker om hvordan psykiatrien vil se ut i fremtiden, noe dere tror vil forbedre seg eller vil endres?

Du må ikke sette noen i bås på den måten der. Gjorde det en gang selv og da gikk hele forumet av skaftet og kritiserte meg noe så til de grader.. Kvalmt å tenke på nå, hvordan folk kan være her inne...

Anonymkode: 3435c...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du må ikke sette noen i bås på den måten der. Gjorde det en gang selv og da gikk hele forumet av skaftet og kritiserte meg noe så til de grader.. Kvalmt å tenke på nå, hvordan folk kan være her inne...

Anonymkode: 3435c...af3

Dessuten er bare to av dem vise menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (13 minutter siden):

Dessuten er bare to av dem vise menn.

Er bare to av dem vise menn, mens en er den vise dame? Det visste jeg ikke.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (18 minutter siden):

Men de er jo de tre vise menn, trekløveren som kommer med så mange suverene og kloke svar. 🤗

Dette var det svært så galt å påpeke den gangen. 

Anonymkode: 3435c...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...