Gå til innhold

Redd for avslag på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (37 minutter siden):

Asperger er noe man er født med, ikke noe som er utviklet. Er det da en sykdom?

Er jo mange sykdommer man er født med. Som fragilt x syndrom bare for å ta et tilfeldig eksempel... 

Anonymkode: 534c1...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo mange sykdommer man er født med. Som fragilt x syndrom bare for å ta et tilfeldig eksempel... 

Kan man være født med en psykisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (26 minutter siden):

Asperger er ikke en psykisk sykdom, det er en nevrologisk lidelse.

Nei det stemmer ikke.

Anonymkode: 8ae90...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (53 minutter siden):

Asperger er ikke en psykisk sykdom, det er en nevrologisk lidelse.

Tror nok en psykiater vet det bedre enn deg 😉

Anonymkode: 534c1...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (6 timer siden):

Asperger er ikke en psykisk sykdom, det er en nevrologisk lidelse.

Både i ICD og DSM er den klassifisert sammen med psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hjelpe TS, er det to spørsmål som er interessante:

1. Funksjonsevnen i dag. Er TS i stand til å ha en lønnet jobb?

2. Hvis TS ikke er i stand til å ha en lønnet jobb i dag, er det rimelig grunn til å tro at ytterligere tiltak vil gjøre TS i stand til å ha en lønnet jobb?

Hvis svaret på begge spørsmål er nei, vil uføretrygd bli innvilget.

 

Hvorvidt asperger er sykdom, lidelse eller lyte, er totalt uinteressant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Hvordan definerer du sykdom? Uten en tydeliggjøring av hva dere legger i sykdomsbegrepet, er denne diskusjonen meningsløs. 

Jeg har nå bare blitt fortalt at det er en utviklingsforstyrrelse og ikke en sykdom. Det betyr jo ikke at det ikke er en stor belastning å ha syndromet. 

Jeg ser ikke min sønn med ADHD, og ganske kraftig rammet også, som syk. Han har en forstyrrelse som preger han hver dag, men han er jo ikke syk. 

Virker som folk ble fornærmet av dette da og det forstår jeg ikke helt. 

TS skrev jo selv at det var i 2015 hn ble syk. Ergo ser han ikke selv på seg som en som har vært syk hele livet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter en person som syk når vedkommende har en tilstand som fører til moderat ( mer enn bagatellmessig) ubehag og/eller moderat nedsatt funksjonsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg har nå bare blitt fortalt at det er en utviklingsforstyrrelse og ikke en sykdom. Det betyr jo ikke at det ikke er en stor belastning å ha syndromet. 

Jeg ser ikke min sønn med ADHD, og ganske kraftig rammet også, som syk. Han har en forstyrrelse som preger han hver dag, men han er jo ikke syk. 

Virker som folk ble fornærmet av dette da og det forstår jeg ikke helt. 

TS skrev jo selv at det var i 2015 hn ble syk. Ergo ser han ikke selv på seg som en som har vært syk hele livet. 

Det er skrevet lange avhandlinger om hvordan man kan definere sykdom, og i slike diskusjoner som denne, så mener jeg det ofte foreligger en skinnuenighet. Når du sier at Asperger og ADHD ikke er sykdommer, så legger du en helt bestemt sykdomsforståelse til grunn, - andre legger andre sykdomsforståelser til grunn for sine synspunkter.

Så lenge en tilstand har blitt tatt inn i diagnosemanualene og gir rett til både medisinsk og evt. økonomiske støtte (trygd, tekniske hjelpemidler, grunnstønad osv), så ser jeg ingen grunn til å definere noen av tilstandene  som sykdom og noen som ikke-sykdom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (29 minutter siden):

Det er skrevet lange avhandlinger om hvordan man kan definere sykdom, og i slike diskusjoner som denne, så mener jeg det ofte foreligger en skinnuenighet. Når du sier at Asperger og ADHD ikke er sykdommer, så legger du en helt bestemt sykdomsforståelse til grunn, - andre legger andre sykdomsforståelser til grunn for sine synspunkter.

Så lenge en tilstand har blitt tatt inn i diagnosemanualene og gir rett til både medisinsk og evt. økonomiske støtte (trygd, tekniske hjelpemidler, grunnstønad osv), så ser jeg ingen grunn til å definere noen av tilstandene  som sykdom og noen som ikke-sykdom. 

 

Jeg har ingen sterk mening om dette heller, det bare ble uten at jeg mente det en stor diskusjon om det da jeg kommenterte den personen som motsa TS om at TS kun har vært syk fra 2015. 

Jeg har I hvert fall blitt fortalt at det ikke er direkte sykdom, men mer en tilstand som jo for øvrig kan føre til sykdom. Noen med Asperger fungerer jo ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (På 14.8.2022 den 16.15):

Jeg kan ikke svare deg på alt, men litt. Jeg fikk innvilget uføretrygd uten å ha vært i arbeidsutprøving. Annet enn uttalelse fra kontaktpersonen min i kriminalomsorgen hvor vanskelig det har vært å få gjennomført å jobbe noen timer i uken. Nav ba meg aldri om arbeidsutprøving da de så at det ville bli problematisk. 

Du kan vel få overført din gamle journal fra forrige lege til din nye lege. Da kan legen lese seg litt opp. 

Jeg tror ikke det har noen betydning at du ikke lenger går i behandling. 

Godt å høre at du fikk det innvilget. Har hørt det er ekstra vanskelig når man er psykisk syk. Vet du hvilke personer/instanser nav ber om uttalelse fra? Jeg har jo bare fastlegen nå. Håper det er nok? Kan jeg spørre på hvilken måte arbeidsutprøving ville bli problematisk for deg? Skal få overført journal, takk for rådet.

kupton skrev (På 15.8.2022 den 8.20):

For å hjelpe TS, er det to spørsmål som er interessante:

1. Funksjonsevnen i dag. Er TS i stand til å ha en lønnet jobb?

2. Hvis TS ikke er i stand til å ha en lønnet jobb i dag, er det rimelig grunn til å tro at ytterligere tiltak vil gjøre TS i stand til å ha en lønnet jobb?

Hvis svaret på begge spørsmål er nei, vil uføretrygd bli innvilget.

 

Hvorvidt asperger er sykdom, lidelse eller lyte, er totalt uinteressant i denne sammenheng.

1. Veileder sier at jeg ikke klarer å "fylle en arbeidsrolle" per i dag ettersom jeg jobber for sakte, jobber for få timer i uken og har mye fravær. Så det er lite sjans for å få vanlig, lønnet jobb. 

2. Det vet jeg ikke. Har ikke fått snakket med veileder elle fastlege om det. Men jeg har jo gått i behandling og vert i kontakt med nav siden 2015 og har ikke blitt særlig mye bedre. Før dette fungerte jeg egentlig heller ikke i jobb. Jeg jobbet 100% i en vanlig jobb, men da klarte jeg bare jobbe og ikke noe annet. Gjorde nesten aldri husarbeid, lagde middag kanskje 20 ganger på de 2 årene, sov nesten bare når jeg var hjemme osv osv. 

Anonymkode: ff1fb...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Godt å høre at du fikk det innvilget. Har hørt det er ekstra vanskelig når man er psykisk syk. Vet du hvilke personer/instanser nav ber om uttalelse fra? Jeg har jo bare fastlegen nå. Håper det er nok? Kan jeg spørre på hvilken måte arbeidsutprøving ville bli problematisk for deg? Skal få overført journal, takk for rådet.

1. Veileder sier at jeg ikke klarer å "fylle en arbeidsrolle" per i dag ettersom jeg jobber for sakte, jobber for få timer i uken og har mye fravær. Så det er lite sjans for å få vanlig, lønnet jobb. 

2. Det vet jeg ikke. Har ikke fått snakket med veileder elle fastlege om det. Men jeg har jo gått i behandling og vert i kontakt med nav siden 2015 og har ikke blitt særlig mye bedre. Før dette fungerte jeg egentlig heller ikke i jobb. Jeg jobbet 100% i en vanlig jobb, men da klarte jeg bare jobbe og ikke noe annet. Gjorde nesten aldri husarbeid, lagde middag kanskje 20 ganger på de 2 årene, sov nesten bare når jeg var hjemme osv osv. 

Anonymkode: ff1fb...526

Nav hadde en tidligere uttalelse fra min behandler, men ellers var det vel kun fastlegen tror jeg. Men han er veldig grundig. I tillegg hadde jo Nav mye informasjon etter flere samarbeidsmøter og jeg fikk også selv mulighet til å uttale meg. Det skal holde med dokumentasjon fra fastlegen. 

Jeg bare har vært så ofte dårlig og mye innlagt både akutt og annen behandling så Nav anså det ikke som realistisk at jeg ville klare det. Forsøk på å jobbe i samfunnstjeneste hadde heller ikke gått så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg har jo gått i behandling og vert i kontakt med nav siden 2015 og har ikke blitt særlig mye bedre. Før dette fungerte jeg egentlig heller ikke i jobb. Jeg jobbet 100% i en vanlig jobb, men da klarte jeg bare jobbe og ikke noe annet. Gjorde nesten aldri husarbeid, lagde middag kanskje 20 ganger på de 2 årene, sov nesten bare når jeg var hjemme osv osv. 

Hadde det vært opp til meg å vurdere, hadde jeg innvilget. Om sju års tiltak/behandling ikke virker, er det liten grunn til å tro at videre tiltak vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i stand til å pusse opp huset hver dag, er du i stand til å jobbe. Jobb skal prioriteres foran fritidssysler. 

Anonymkode: 804f9...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du er i stand til å pusse opp huset hver dag, er du i stand til å jobbe. Jobb skal prioriteres foran fritidssysler. 

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er i stand til å pusse opp huset hver dag, er du i stand til å jobbe. Jobb skal prioriteres foran fritidssysler. 

Anonymkode: 804f9...47b

Dette er klart uriktig. På jobb må du møte til en fast tid, utføre de oppgaver du får i et fastlagt tempo og være på jobb helt til arbeidstiden er slutt.

Å pusse opp huset kan gjøres de dager en føler seg i stand til det. En kan begynne når en vil og slutte når en vil. En kan jobbe i eget tempo i økter så lange en ønsker selv, og en ta pause hvor ofte og hvor lenge en ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Nav hadde en tidligere uttalelse fra min behandler, men ellers var det vel kun fastlegen tror jeg. Men han er veldig grundig. I tillegg hadde jo Nav mye informasjon etter flere samarbeidsmøter og jeg fikk også selv mulighet til å uttale meg. Det skal holde med dokumentasjon fra fastlegen. 

Jeg bare har vært så ofte dårlig og mye innlagt både akutt og annen behandling så Nav anså det ikke som realistisk at jeg ville klare det. Forsøk på å jobbe i samfunnstjeneste hadde heller ikke gått så bra. 

Skrev du en uttalelse selv? Hva inneholdt den? Jeg aner ikke hva jeg ville ha skrevet om det blir tilfelle at jeg skal gjøre det. 

kupton skrev (2 timer siden):

Hadde det vært opp til meg å vurdere, hadde jeg innvilget. Om sju års tiltak/behandling ikke virker, er det liten grunn til å tro at videre tiltak vil hjelpe.

Godt å høre du ville innvilget, selv om det du sier ikke vil ha noe innvirkning på om jeg får uføretrygd eller ikke. Du har nok rett i det at det ikke vil hjelpe. Litt leit å innse det, men slik er det jo bare.

Anonymkode: ff1fb...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...