Gå til innhold

Nesten seks kroner kl 22


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Følger med hver dag på strømprisene. i dag er det stort sett over fire kroner pr kw og klokka 22 i kveld er det nesten 6 kroner pr kw. Hvor lenge skal vi måtte holde på med dette her, å bruke snart all energi på strømsparing og passe på å vaske klær mm til billigst tid. Rart folk blir sinna?

Anonymkode: 05a8b...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følger med hver dag på strømprisene. i dag er det stort sett over fire kroner pr kw og klokka 22 i kveld er det nesten 6 kroner pr kw. Hvor lenge skal vi måtte holde på med dette her, å bruke snart all energi på strømsparing og passe på å vaske klær mm til billigst tid. Rart folk blir sinna?

Anonymkode: 05a8b...c99

Helt vilt. I morgen blir det verre. Etter kl 9 holder prisen seg mellom 6 kr og 6,60 😳 Jeg måtte vaske to maskiner m tøy i går ettermiddag/kveld,  og da var prisen 5,70...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i et område som er berørt av dette men dekker ikke staten mye gjennom strømstøtte?

Vil ikke staten dekke 80% av alt over 70 øre?

I såfall blir prisen til forbrukeren 1,70 per kWh.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg bor ikke i et område som er berørt av dette men dekker ikke staten mye gjennom strømstøtte?

Vil ikke staten dekke 80% av alt over 70 øre?

I såfall blir prisen til forbrukeren 1,70 per kWh.

Eller?

Det er ikke så rett frem. Staten dekker 80 % av månedlig gjennomsnittspris over 70 øre. Det betyr at en bør passe på å lade bilen når det er en liten dipp i prisen, slik at en bruker minst når det er dyrest. Det er altså ikke timesprisen som er utgangspunkt for strømstøtten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg bor ikke i et område som er berørt av dette men dekker ikke staten mye gjennom strømstøtte?

Vil ikke staten dekke 80% av alt over 70 øre?

I såfall blir prisen til forbrukeren 1,70 per kWh.

Eller?

Det hjelper egentlig ikke så mye for strømprisen er så høy uansett. Selvsagt hjelper det, for all del, men regninga er fortsatt skyhøy. Jeg bruker fenomenalt lite strøm, og er regelrett sjokkert over hvor mye jeg må betale, og jeg følger i tillegg grundig med på strøm-appen og planlegger sirlig.

Anonymkode: f12d9...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så latterlig. Jeg fikk 300 ca I pris nå nettopp. Jeg har vært litt borte og bruker kun varmepumpe da, men likevel. De selger jo strøm her til Sverige som deretter selger til dere sørpå.

Hvorfor overfører de ikke strøm fra nord til sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Følger med hver dag på strømprisene. i dag er det stort sett over fire kroner pr kw og klokka 22 i kveld er det nesten 6 kroner pr kw. Hvor lenge skal vi måtte holde på med dette her, å bruke snart all energi på strømsparing og passe på å vaske klær mm til billigst tid. Rart folk blir sinna?

Anonymkode: 05a8b...c99

Bare å glede seg til vinteren. Blir det topper på 20 kr kwh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser "lysende" ut i morgen, da bikker den 660 øre/kwh som må være ny rekord.

Anonymkode: f12d9...0d6

Hæææææ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (16 minutter siden):

Hvorfor har de det i Sverige da? 

Det er bygget ut nett / kabler for energieksport fra Norge til andre land, men ikke mellom den nordlige og sørlige delen av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (14 timer siden):

Helt vilt. I morgen blir det verre. Etter kl 9 holder prisen seg mellom 6 kr og 6,60 😳 Jeg måtte vaske to maskiner m tøy i går ettermiddag/kveld,  og da var prisen 5,70...

Du kan trygt vaske klær uten å få sjokkregning, det er overraskende lite strømkrevende å kjøre en maskin på 40 eller 60 grader. I hovedsak er det oppvarming (panelovner og varmekabler) og dusj/vannforbruk som bruker mest strøm i en husholdning. 

Om du googler antall kilowatt pr vask får du opp en rekke spørsmål nedover på siden (i allefall gjør jeg det), men om algoritmer fører deg til andre sider finner du eksempler på hvilke maskiner og apparat som bruker hva her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Du kan trygt vaske klær uten å få sjokkregning, det er overraskende lite strømkrevende å kjøre en maskin på 40 eller 60 grader. I hovedsak er det oppvarming (panelovner og varmekabler) og dusj/vannforbruk som bruker mest strøm i en husholdning. 

Om du googler antall kilowatt pr vask får du opp en rekke spørsmål nedover på siden (i allefall gjør jeg det), men om algoritmer fører deg til andre sider finner du eksempler på hvilke maskiner og apparat som bruker hva her

Ja, jeg vet at det er oppvarming og varmtvann som trekker mest strøm. Vi har heldigvis lagt opp til mye vedfyring, og med egenhogget ved er vi ikke av dem som kommer verst ut. Vi har også mulighet til å lade bilen på jobb innimellom. Vi er også en familie med to inntekter og har grei råd,  så det går greit for oss, men jeg synes virkelig synd på de som ikke klarer å følge med på prisvariasjonene gjennom døgnet, har elektrisk oppvarming og som har lav inntekt

Likevel synes jeg det er ille med så høye priser om sommeren når vi bruker såpass lite strøm som vi gjør. Vi har slått av varmekablene på det ene badet mens de står på 20 grader på det andre, ellers ingen oppvarming. Er stort sett 3 personer i huset, har noen dager vært 4. Fakturaen for juli kom nå i dag. Vi har brukt 854 kWh. Vi skal betale 1765 kr. Strømstøtten er på 790 kr. Tar en bort støtten, hadde regningen vært på 2555. Så prisen per kW denne måneden (med strømpris, nettleie - både fastpris og variabel) blir på 3 kroner, før støtten. Dette er altså en måned med minimal oppvarming og med ekstremt fokus på når vi bruker strøm. Selv med strømstøtte synes jeg det er dyrt, nå på sommeren.

Til slutt vil jeg si at til en viss grad kan det være klokt at vi får en smekk på fingeren når det gjelder sløsing av strøm. Nordmenn generelt har jo ikke hatt særlig bevisst forhold til strømforbruk, og det er helt sikkert mange som nå vil tenke litt over forbruket. Dessverre er det jo slik at ofte er etterisolering og bytting av vinduer noe av det som hjelper mest, men det er store kostnader, som mange ikke klarer å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...