Gå til innhold

Er den eneste grunnen til at flest menn begår selvmord at de velger dødeligere metoder?


Everybody

Anbefalte innlegg

Er det virkelig den eneste grunnen? Ingen annen? Kanskje de er mer impulsive? De har vanskeligere for å snakke om følelser? Samfunnet stiller høyere krav til menn? Ellers så tror jeg menn og kvinner får like mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser det ikke som en forklaring at menn bruker mer dødelige metoder. Det er bare en observasjon.

Det  reiser bare spørsmålet: Hvorfor bruker menn mer dødelige metoder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (9 timer siden):

Er det virkelig den eneste grunnen? Ingen annen? Kanskje de er mer impulsive? De har vanskeligere for å snakke om følelser? Samfunnet stiller høyere krav til menn? Ellers så tror jeg menn og kvinner får like mye hjelp.

Ofte handler det om mangel på ord.. som igjen fører til handlinger. 

Anonymkode: 592a0...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Årsaken til hvorfor menn i den vestlige kulturkrets oftere dør i selvmord enn kvinner, på tross at av at kvinner gjør flere selvmordsforsøk enn menn dreier seg om en kombinasjon av flere faktorer. En delforklaring kan være at menn ofte bruker mer dødelige metoder som skytevåpen og henging. I tillegg er det forskning som peker mot biokjemiske forskjeller. For eksempel forskjeller relatert til mer voldelig impulsivitet blant menn enn kvinner, enten rettet mot andre eller selvdestruktive handlinger.

https://bymag.no/2018/02/derfor-tar-flere-menn-enn-kvinner-selvmord

 

 

Sårbarhet for avvisning og i å mislykkes

– Studiets hovedfunn avdekker en særlig sårbarhet for å oppleve seg som avvist og ikke å ha lykkes med å nå sine mål, forklarer forsker Mette Lyberg Rasmussen som er hovedforfatteren bak den nylig publiserte studien.

– I slike situasjoner oppstår det en sterk følelse av skam og av å være fanget i sitt eget sinne. Dette utvikler seg til uutholdelige tanker som den sårbare personen ikke er i stand til å regulere eller håndtere og fører til en følelse av å ikke være verd å leve. Den tidligere strategien, som innebar kompensasjon ved stadig å øke sine prestasjoner, fungerer ikke lengre, og selvmordet blir en vei ut av en situasjon med uutholdelig psykisk smerte, forklarer Rasmussen.

https://www.fhi.no/nyheter/2014/selvmord-hos-unge-tilsynelatende-ve/

 

 

Anonymkode: fae37...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Kan man ikke se på selvmord for en form for vold (mot en selv)? Vi veit jo at menn er langt mer tilbøyelig til å utføre fysisk vold enn kvinner generelt, sannsynligvis mye pga. biologiske forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (18 minutter siden):

Kan man ikke se på selvmord for en form for vold (mot en selv)? Vi veit jo at menn er langt mer tilbøyelig til å utføre fysisk vold enn kvinner generelt, sannsynligvis mye pga. biologiske forskjeller. 

Det tror jeg også. Jeg har aldri ansett meg selv som en voldelig person da jeg aldri har dyttet med vilje en gang. Men det var en behandler som mente at jo jeg er definitivt voldelig, mer enn normalt. Men at det er jo mot meg selv jeg utøver vold. Så jeg er sånn sett en voldelig person. 

Så siden menn generelt sett har høyere sjans for vold så spille det vel inn også på selv-vold?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (58 minutter siden):

Kan man ikke se på selvmord for en form for vold (mot en selv)? Vi veit jo at menn er langt mer tilbøyelig til å utføre fysisk vold enn kvinner generelt, sannsynligvis mye pga. biologiske forskjeller. 

Jeg tror det ligger noe der.

Jeg tror også det ligger litt i mannsrollen at der å rope på hjelp, inkludert gjentatte selvmordsforsøk, er ekstra skambelagt.

Til slutt kan det være at smerten ved å være mislykket mann har veldig lav status. Signalet fra hele samfunnet er at man må ta seg sammen.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye tro på at det er en form for vold mot seg selv. Jeg ser mer på det som at en benytter seg av en nødutgang når tilværelsen der en er blir for ille.

For ca 10 år siden kom det nasjonale retningslinjer for å forhindre selvmord blant innlagte. I denne var det også samlet mye forskning. Et tydelig funn som var nytt for mange, var at selvmord var klart forbundet med personens gjennomføringsevne gjennom livet. De som hadde oppnådd mye som krevde gjennomføringskraft, f.eks. mange vanskelige eksamener, hadde klart større risiko for å gjennomføre selvmord under og like etter innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke så mye tro på at det er en form for vold mot seg selv. Jeg ser mer på det som at en benytter seg av en nødutgang når tilværelsen der en er blir for ille.

For ca 10 år siden kom det nasjonale retningslinjer for å forhindre selvmord blant innlagte. I denne var det også samlet mye forskning. Et tydelig funn som var nytt for mange, var at selvmord var klart forbundet med personens gjennomføringsevne gjennom livet. De som hadde oppnådd mye som krevde gjennomføringskraft, f.eks. mange vanskelige eksamener, hadde klart større risiko for å gjennomføre selvmord under og like etter innleggelse.

Så da vil psykisk utviklingshemmede ha ganske lav risiko for å fullbyrdet et selvmord? 

Anonymkode: be261...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så da vil psykisk utviklingshemmede ha ganske lav risiko for å fullbyrdet et selvmord? 

Anonymkode: be261...0d1

Ja, det er korrekt. På mine 35 år i psykiatrien kan jeg ikke huske et eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn med schizofreni er også mer utsatt for selvmord. Er det fordi de er menn og velger dødeligere metoder? Det er også flere menn med schizofreni enn kvinner. Dette gjør deg mer utsatt for selvmord ved schizofreni:

Å være ung.

Å være mann.

Være singel.

Ugift.

Bo alene.

Være uten jobb.

Være intelligent.

Ha høy utdannelse.

Å ha høy fungering før sykdomsforløpet.

Ha høye krav til seg selv og livet.

Å skjønne at livets krav mest sannsynlig ikke vil bli oppnådd.

Å ha lav arbeidsfungering.

Ha tilgang til våpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 minutter siden):

Ja, det er korrekt. På mine 35 år i psykiatrien kan jeg ikke huske et eneste.

Var det mange som tok selvmord i din tid?

Anonymkode: b602f...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det mange som tok selvmord i din tid?

Anonymkode: b602f...b8a

I vårt opptaksområde hadde vi ca 10 selvmord per år. Det varierte selvsagt fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 minutter siden):

I vårt opptaksområde hadde vi ca 10 selvmord per år. Det varierte selvsagt fra år til år.

10 selvmord pr år?? På 35 år er det jo 350 bare i deres opptaksområde. Et ikke det et høyt tall så vet ikke jeg. ... 

Anonymkode: 3443d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (33 minutter siden):

Menn med schizofreni er også mer utsatt for selvmord. Er det fordi de er menn og velger dødeligere metoder? Det er også flere menn med schizofreni enn kvinner. Dette gjør deg mer utsatt for selvmord ved schizofreni:

Å være ung.

Å være mann.

Være singel.

Ugift.

Bo alene.

Være uten jobb.

Være intelligent.

Ha høy utdannelse.

Å ha høy fungering før sykdomsforløpet.

Ha høye krav til seg selv og livet.

Å skjønne at livets krav mest sannsynlig ikke vil bli oppnådd.

Å ha lav arbeidsfungering.

Ha tilgang til våpen.

 

Du glemte nevne depresjon 

Anonymkode: 592a0...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

10 selvmord pr år?? På 35 år er det jo 350 bare i deres opptaksområde. Et ikke det et høyt tall så vet ikke jeg. ... 

Anonymkode: 3443d...199

Kanskje vi misforstår hverandre. Av de ca 350 selvmord, kan jeg ikke huske at et eneste var hos en med psykisk utviklingshemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 minutter siden):

Kanskje vi misforstår hverandre. Av de ca 350 selvmord, kan jeg ikke huske at et eneste var hos en med psykisk utviklingshemming.

Jeg tenkte generelt, ikke på PU. Når rundt 700 tar livet sitt på landsbasis hvert år er 350 sjokkerende høyt når det kommer bare til deres område. 

Anonymkode: 3443d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

Kanskje vi misforstår hverandre. Av de ca 350 selvmord, kan jeg ikke huske at et eneste var hos en med psykisk utviklingshemming.

Beklager, misforstod deg. Se derfor bort fra det andre svaret mitt. 

Anonymkode: 3443d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, misforstod deg. Se derfor bort fra det andre svaret mitt. 

Anonymkode: 3443d...199

Dette var komisk… godt du skjønte du misforstod 

Anonymkode: 592a0...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...