Gå til innhold

Er den eneste grunnen til at flest menn begår selvmord at de velger dødeligere metoder?


Everybody

Anbefalte innlegg

kupton skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke så mye tro på at det er en form for vold mot seg selv. Jeg ser mer på det som at en benytter seg av en nødutgang når tilværelsen der en er blir for ille.

For ca 10 år siden kom det nasjonale retningslinjer for å forhindre selvmord blant innlagte. I denne var det også samlet mye forskning. Et tydelig funn som var nytt for mange, var at selvmord var klart forbundet med personens gjennomføringsevne gjennom livet. De som hadde oppnådd mye som krevde gjennomføringskraft, f.eks. mange vanskelige eksamener, hadde klart større risiko for å gjennomføre selvmord under og like etter innleggelse.

Tror ikke det har med gjennomføringsevne å gjøre, jeg. Tror det er sjelden at menn som karrieremessig er på topp sysler med suicid-tanker. Derimot er fallhøyden mer merkbar når de av en eller annen grunn er i ferd med å miste/har mistet jobben og det som følger med av sosialt samvær, anseelse etc. Fra høyt aktet til likemann er ikke enkelt.

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke det har med gjennomføringsevne å gjøre, jeg.

Det må du gjerne tro, men forskningen viser noe annet. Så er det ikke bare de som er karrieremessig på topp som har god gjennomføringsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (29 minutter siden):

Det må du gjerne tro, men forskningen viser noe annet. Så er det ikke bare de som er karrieremessig på topp som har god gjennomføringsevne.

Forskning er bra! Men ikke alltid! 

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskning er bra! Men ikke alltid! 

Anonymkode: 2cd57...80c

Forskning er bra! Men ikke alltid like bra, skulle det stå. 

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskning er bra! Men ikke alltid like bra, skulle det stå. 

Anonymkode: 2cd57...80c

Nei, særlig hvis resultatene ikke er slik en liker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (14 minutter siden):

Nei, særlig hvis resultatene ikke er slik en liker 🙂

Du tuller nå!? Jeg baserer ikke mine meninger på liker/ikke liker. 

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (23 minutter siden):

Nei, særlig hvis resultatene ikke er slik en liker 🙂

Du baserte på 10 år gammel forskning!?

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis så er det vel sånn at kvinner overtenker mens menn har en mer "rett frem" tankegang. Det kan jo føre til at kvinner lettere ombestemmer seg mens menn faktisk gjennomfører. Kan dette relatere til den forskningen kupton refererer til? Jeg undres da på om det samme gjelder drap, altså at mennesker med større gjennomføringsevne oftere begår drap? 
 

Jeg er kvinne og har endret på formuleringen i innlegget mitt to ganger, før jeg nå vurderte om jeg i det hele tatt skulle poste 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (30 minutter siden):

Nei, særlig hvis resultatene ikke er slik en liker 🙂

En kommentar til. Jeg har ingen mening om hva jeg liker/ikke liker i denne sammenhengen. For min del spiller det ingen rolle om det er slik eller sånn. En tanke/en mening er personlig og samsvarer således overhodet ikke med forskning. Jeg har vært i samtaler med rimelig mange mennesker, i alle aldersgrupper, som har slitt/sliter med suicid og med mennesker som jeg vet har valgt den utveien. 

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke så mye tro på at det er en form for vold mot seg selv. Jeg ser mer på det som at en benytter seg av en nødutgang når tilværelsen der en er blir for ille.

For ca 10 år siden kom det nasjonale retningslinjer for å forhindre selvmord blant innlagte. I denne var det også samlet mye forskning. Et tydelig funn som var nytt for mange, var at selvmord var klart forbundet med personens gjennomføringsevne gjennom livet. De som hadde oppnådd mye som krevde gjennomføringskraft, f.eks. mange vanskelige eksamener, hadde klart større risiko for å gjennomføre selvmord under og like etter innleggelse.

Det er flere kvinner enn menn som tar vanskelige eksamener i dag.

Selv om gjennomføringskraft kjennetegner de som begår selvmord så forklarer det ikke kjønnsforskjellen uten videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Nei, særlig hvis resultatene ikke er slik en liker :-)

Ber deg om å tenke på en ting, kupton.
Hvis vi aldri hadde tenkt en ny tanke, hadde vi aldri trengt mer forskning 😉 

Forskning er nyeste fakta (der enkelte nyanser kan ha uteblitt). Supert at vi har forskning vi kan støtte oss på og som kan rettlede oss. Men det er kun en veileder i nåtid, Ikke fasit. 

 

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forskning er bra! Men ikke alltid like bra, skulle det stå. 

Anonymkode: 2cd57...80c

Hva mener du er riktig forskning på området?

Forskning er godt egnet til å si noe om mennerskers handling og adferd samt tankemønster (i dette tilfellet) på gruppenivå, og 10 år gammel forskning er ikke utdatert, men man har forsket videre innen samme type temaer i ettertid. Selvsagt finnes det også individuelle forskjeller i begge ender som også er viktig å vise oppmerksomhet, og nettopp at psykiatriske pasienter er individer og kan fravike fra gruppenivået, kan gjøre det vanskelig å alltid treffe de 100% korrekte beslutningene. Men man gjør det basert på hva flere år med behandling viser.

Det er også avgjørende hva som skjer i livet akkurat der og da. En vet jo de siste årene at det er høyere risiko ved f.eks. utskrivelse av mennesker fra psykiatrisk avdeling samt når mennesker opplever alvorlig livskrise og belastninger i livet. Hvilken støtte den enkelte har rundt seg (sosialt nettverk og daglige aktiviteter å gå til), er av stor betydning for å holde seg mer stabil. Det betyr ikke at man skal drøye utskrivelse unødvendig lenge fordi man har med en suicidal pasient å gjøre, for det vanskeliggjør tilbakekomsten ytterligere, men det ideelle er å styrke oppfølgningen hjemme hos pasientene.

De akutte ambulerende teamene, som i sin tid fikk hentet sin inspirasjon fra England, hadde fungert 110% hadde man ikke gjort alle begrensningene i ordningen under tilpasningen til det norske helsevesenet. Årsaken til at AAT ble en suksess i England, var bl.a. døgnåpen abulerende team og tilstrekkelig personale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 18.8.2022 den 13.45):

Jeg har ikke så mye tro på at det er en form for vold mot seg selv. Jeg ser mer på det som at en benytter seg av en nødutgang når tilværelsen der en er blir for ille.

For ca 10 år siden kom det nasjonale retningslinjer for å forhindre selvmord blant innlagte. I denne var det også samlet mye forskning. Et tydelig funn som var nytt for mange, var at selvmord var klart forbundet med personens gjennomføringsevne gjennom livet. De som hadde oppnådd mye som krevde gjennomføringskraft, f.eks. mange vanskelige eksamener, hadde klart større risiko for å gjennomføre selvmord under og like etter innleggelse.

Hvor finner jeg de nasjonale retningslinjene du refererer til her?

Anonymkode: 2cd57...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det slik at alle retningslinjer og prosedyrer fra helsebyråkratene stort sett bare fører til ekstraarbeid uten at det har effekt.  Tvert om kan det binde så mye behandlertid og gjøre møtet med pasienten så upersonlig at det har motsatt effekt.  
 

Men det betyr ikke at vedlagt forskning er feil. Det betyr bare at det ikke er denne kunnskapen som er mest relevant for å redusere selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kvinner oftere enn menn forsøker å ta hensyn til de etterlatte ved selvmord. De ønsker ikke å lage minst mulig traumer for de etterlatte og minst mulig gris som det blir ved bruk av våpen. 

Då jeg forsøkte selvmord for mange år ,det er ikke lov å skrive metode her ,så kan derfor ikke skrive hva som gikk galt, så tok jeg solarium i flere uker på forhånd, for at min døde kropp ikke skulle se så misfarget ut for familien. 

Anonymkode: 61141...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...