Gå til innhold

Første møtet med hjelpetelefon ….


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En liten ting tilslutt: jeg fikk spørsmål om selvmordstanker. Det avkreftet jeg da jeg fikk spørsmålet men dersom jeg hadde hatt det og besvart det. Hva hadde skjedd? Noen som vet? 

Anonymkode: 6e37f...7e2

Jeg vet ikke hvor grundige selvmordsvurderinger hjelpetelefonene gjør. Sannsynligvis (og egentlig forhåpentligvis) lite, de henviser nok bare til hjelp hos helsepersonell.

Selvmordstanker er et rimelig vidt spekter. Det kan være alt fra at man synes livet er tungt og til tider tenker at det ville vært bedre å være død, til konkrete selvmordsplaner (tid, sted, metode, etc.) Jeg synes spørsmål som "Har du selvmordstanker?" (Ja/Nei) har litt liten verdi, for det sier veldig lite om hvorvidt man egentlig er truet av selvmord. I stedet synes jeg man bør tilnærme seg problemstillingen med åpne spørsmål rundt situasjonen og hva som føles tungt i livet.

Men igjen - som jeg skrev i mitt forrige innlegg - jeg er sterkt i tvil om dette er problemstillinger en hjelpetelefon bør håndtere. Jeg synes verdien i en hjelpetelefon er å få snakket ut med en likemann eller kvinne, som kan ta seg bedre tid til å lytte og gi råd enn det helsepersonell gjerne har tid til.

Fortsetter under...

ISW skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor grundige selvmordsvurderinger hjelpetelefonene gjør. Sannsynligvis (og egentlig forhåpentligvis) lite, de henviser nok bare til hjelp hos helsepersonell.

Selvmordstanker er et rimelig vidt spekter. Det kan være alt fra at man synes livet er tungt og til tider tenker at det ville vært bedre å være død, til konkrete selvmordsplaner (tid, sted, metode, etc.) Jeg synes spørsmål som "Har du selvmordstanker?" (Ja/Nei) har litt liten verdi, for det sier veldig lite om hvorvidt man egentlig er truet av selvmord. I stedet synes jeg man bør tilnærme seg problemstillingen med åpne spørsmål rundt situasjonen og hva som føles tungt i livet.

Men igjen - som jeg skrev i mitt forrige innlegg - jeg er sterkt i tvil om dette er problemstillinger en hjelpetelefon bør håndtere. Jeg synes verdien i en hjelpetelefon er å få snakket ut med en likemann eller kvinne, som kan ta seg bedre tid til å lytte og gi råd enn det helsepersonell gjerne har tid til.

Er stort sett enig i dette. 

Min erfaring er at de kontakter legevakt hvis en er veldig dårlig.  Noe jeg synes er bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...