Gå til innhold

Psykiatrisk behandling er kun basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Everybody skrev (Akkurat nå):

Begrunn den påstanden er du snill.

Nei. Det sier seg selv. 

Anonymkode: 0341d...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 minutter siden):

Kan man lure behandlere til å tro at man har en diagnose man ikke har?

Det kan man. Er bare til å svare bekreftende på de symptomene en diagnose har når du blir spurt. Er ikke vanskelig å gå bipolar diagnose feks. Bare å si at du har opplevd unormalt oppstemte perioder og depresjoner. Og si at du hører stemmer og ser ting som andre ikke ser hvis du vil ha diagnose i psykosespekteret. Det finnes ikke annet enn pasientens egne ord for å sette psykiske diagnoser. Er ingen blodprøver eller andre fysiske undersøkelser som kan vise det. 

Anonymkode: 979de...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro behandlere er i stand til å luke ut de som prøver å lure seg til en diagnose. 

Er det virkelig noen som prøver på det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan man. Er bare til å svare bekreftende på de symptomene en diagnose har når du blir spurt. Er ikke vanskelig å gå bipolar diagnose feks. Bare å si at du har opplevd unormalt oppstemte perioder og depresjoner. Og si at du hører stemmer og ser ting som andre ikke ser hvis du vil ha diagnose i psykosespekteret. Det finnes ikke annet enn pasientens egne ord for å sette psykiske diagnoser. Er ingen blodprøver eller andre fysiske undersøkelser som kan vise det. 

Anonymkode: 979de...3de

Men psykiatrien må vel se det med egne øyne? Og hvorfor ville noen hatt en viss diagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan man. Er bare til å svare bekreftende på de symptomene en diagnose har når du blir spurt. Er ikke vanskelig å gå bipolar diagnose feks. Bare å si at du har opplevd unormalt oppstemte perioder og depresjoner. Og si at du hører stemmer og ser ting som andre ikke ser hvis du vil ha diagnose i psykosespekteret. Det finnes ikke annet enn pasientens egne ord for å sette psykiske diagnoser. Er ingen blodprøver eller andre fysiske undersøkelser som kan vise det. 

Det har du helt rett i. Det er det som skiller psykiatri fra somatikk, at i somatikken så har man noe fysisk som man kan se, men i psykiatrien så kan ingen se hva som foregår inni i hodet ditt, og alt er derfor basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg. Det er derfor jeg håper på hjernesimulering i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan man. Er bare til å svare bekreftende på de symptomene en diagnose har når du blir spurt. Er ikke vanskelig å gå bipolar diagnose feks. Bare å si at du har opplevd unormalt oppstemte perioder og depresjoner. Og si at du hører stemmer og ser ting som andre ikke ser hvis du vil ha diagnose i psykosespekteret. Det finnes ikke annet enn pasientens egne ord for å sette psykiske diagnoser. Er ingen blodprøver eller andre fysiske undersøkelser som kan vise det. 

Anonymkode: 979de...3de

Det tok mange år før jeg fikk bipolar-diagnosen nettopp fordi de ikke kun tok det jeg beskrev til vurdering. Det la de bare inn I borderlinebiten. Men så har jeg nå vært innlagt under flere hypomanier og da har de jo observert meg over tid, og det har ikke akkurat vært noen tvil lenger. 

Så SÅ lett er det ikke. Var i hvert fall ikke lett hos meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Men psykiatrien må vel se det med egne øyne? Og hvorfor ville noen hatt en viss diagnose? 

Uføretrygd, forskjellige medisiner som Ritalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig noen som prøver på det da? 

Ja, det er jo en sånn diagnose. Munchausen (?), hvor de er ute etter å få diagnoser og omsorg knyttet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo en sånn diagnose. Munchausen (?), hvor de er ute etter å få diagnoser og omsorg knyttet til det. 

Uff det er jo forferdelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Uføretrygd, forskjellige medisiner som Ritalin.

Det har jeg ikke forståelse for men mulig det er sånn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Munchausen er foreldre som vil ha syke barn for oppmerksomhet.

Det er vel munchausen by proxy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Munchausen er foreldre som vil ha syke barn for oppmerksomhet.

Ja husker jo jeg så en serie om akkurat det, hun drepte jo sin mor til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...