Gå til innhold

Å oppleve mye tvangsbruk fører til at pasienter blir bare mer motsette de og problemnektende

Anbefalte innlegg

En ting jeg har tenkt litt på er at jeg tror tvangsbruk egentlig fører til at pasienten ender med å bare motsette seg hjelp isteden. Hadde man heller latt pasientene leve sitt liv helt til de selv følte seg så dårlige at de selv oppsøkte hjelp så ville man sluppet så mye unødig tvangsbruk. 

F. Eks hvis en lege sier til en pasient med schizofreni: "du er SYK!  Og nå blir du tvangsmedisinert! " da vil pasienten utbryter ganske raskt "men jeg er IKKE SYK!!! Og jeg trenger ikke medisiner så den nekter jeg å ta!!" 

Hadde legen heller sagt: "du har schizofreni og her har du en medisin som kan hjelpe mot dine problemer" hvis pasienten da sier nei så kan legen isteden ansvarliggjøre å si "neivel, men da er det ditt valg om du vil leve slik du gjør nå og vil du ikke ta imot hjelpen vi tilbyr her så skriver jeg deg ut" så tror jeg mange av de med schizofreni hadde valgt å tatt frivillig og ønsket hjelpen

"når man blir påtvunget hjelp vil man ikke ha den, mens når man blir nektet hjelp eller får hjelp frivillig da vil man ha den" 

Anonymkode: a4f5d...c55

Fortsetter under...

Min erfaring er motsatt etter å ha jobbet i helsevesenet og har nære alvorlig psyke familiemedlemmer.  Når så syke mennesker skrives ut så går de ut og er til fare for seg selv eller andre fordi det er blitt så strengt å bruke tvang.

Anonymkode: 12a3d...bfa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...