Gå til innhold

Psykolog som sier jeg er flink til å skrive og burde gi ut bok

Anbefalte innlegg

Psykologen jeg gikk til sa jeg var flink til å skrive og at jeg burde bruke det til noe, gi ut bok. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det? Jeg ser for meg at dette er noe mange behandlere sier til pasientene sine når de lar behandler lese tekster de har skrevet.

Noen som har fått samme kommentar?
Burde jeg gjøre alvor ut av det og forsøke gi ut en bok?

Anonymkode: 5fa16...f69

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykologen jeg gikk til sa jeg var flink til å skrive og at jeg burde bruke det til noe, gi ut bok. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det? Jeg ser for meg at dette er noe mange behandlere sier til pasientene sine når de lar behandler lese tekster de har skrevet.

Jeg har hørt at jeg burde skrive bok av flere.  Ikke fordi jeg skriver godt, men fordi jeg burde fortelle min historie. Har også fått høre at jeg burde holde foredrag. Jeg vet ikke om det bare er noe de sier eller om det er noe i det.

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Jeg har hørt at jeg burde skrive bok av flere.  Ikke fordi jeg skriver godt, men fordi jeg burde fortelle min historie. Har også fått høre at jeg burde holde foredrag. Jeg vet ikke om det bare er noe de sier eller om det er noe i det.

Er di historie så unik og ulik alle andres at det vil fenge leserne?

Anonymkode: edac6...e18

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Har du en spesiell/uvanlig historie? Du trenger ikke svare om du ikke vil altså. Jeg velger å tro at når de sier det så mener de det virkelig. Har du vurdert å gjøre alvor ut av det og faktisk holde foredrag eller gi ut bok?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er di historie så unik og ulik alle andres at det vil fenge leserne?

Jeg har en spesiell historie som sikkert ikke kan måle seg med så mange andre. Men å sleive bok på grunnlag av det er ut

Anonymkode: a6f67...145

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en spesiell historie som sikkert ikke kan måle seg med så mange andre. Men å sleive bok på grunnlag av det er ut

Skrive 

Annonse

Sånt er lett å si, akkurat som helsepersonell sier til meg «du er flink i medisin, du burde bli lege». Men fra å være flink til å skrive til å faktisk få publisert en bok, er et godt stykke. Hovedutfordringen ligger kanskje i å fortelle en historie som er salgbar nok og aktuell nok for at et forlag satser på den. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du en spesiell/uvanlig historie? Du trenger ikke svare om du ikke vil altså. Jeg velger å tro at når de sier det så mener de det virkelig. Har du vurdert å gjøre alvor ut av det og faktisk holde foredrag eller gi ut bok?

Jeg synes ikke det, men vet ikke.  For meg hadde det betydd noe hvis min historie kunne ha hjulpet en/noen andre. Det er uansett ikke aktuelt ennå. 

emilie321 skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke det, men vet ikke.  For meg hadde det betydd noe hvis min historie kunne ha hjulpet en/noen andre. Det er uansett ikke aktuelt ennå. 

Du er sikkert ikke alene om det. 

En kan jo skrive en bok selv om man ikke er sikker på at den blir utgitt. Jeg tenker at du kan få masse igjen selv for å skrive en bok.

I musikkterapien nå skriver jeg en sang. Det er ikke meningen at noen skal høre den, men den skal gjøre noe for meg. Det har vært en fin prosess så langt.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er litt for mange psykologer som sier dette til sine pasienter, uten at de har spesielt god innsikt i hva forlagene ønsker å utgi. 

Annonse

Det er mye terapi i det å bare skrive og noen har kanskje hørt om "Expressive writing"? Det har nå kommet en bok på norsk, under tittelen "Helsefremmende skriving" av Kjersti Vold og Gunn-Marit Uverud. Da er ikke hensikten nødvendigvis å publisere det en skriver, men å skrive for sin egen utvikling og helsefremmende prosess. Jeg siterer her fra bokomtalen hentet fra Ark.no: 

"Kan det å skrive personlig om egne opplevelser ha en positiv påvirkning på helsen, og kan det hjelpe deg gjennom en krise eller bidra til nye perspektiver på det livet du lever? Kan det å skrive personlig om egne opplevelser påvirke helsen positivt? Kan skriving være en form for indre renovasjon som rydder og gir oversikt, slik at kropp og sinn får mer overskudd? Kan skriving hjelpe deg gjennom en krise eller bidra til nye perspektiver på det livet du lever? Tredve års forskning på Expressive Writing tyder på at personlig basert skriving kan utgjøre en vesentlig helsefaktor. I denne boken presenteres denne enkle og kostnadsfrie metoden for første gang på norsk, under begrepet helsefremmende skriving. Med utgangspunkt i et tilfriskningsprosjekt ved navn Svart Gull beskrives ulike innfallsvinkler til hvordan skriving kan fordype selvforståelsen, øke livskraften og bedre immunforsvaret. Den første delen av boken gir en introduksjon til ulike måter å praktisere helsefremmende skriving på, mens del to består av en rekke skriveoppgaver."

Jeg vil tro at den kan også fås på biblioteker rundt om i Norge eller kanskje du kan få kjøpt den rimelig på bruktmarkedet, siden 350 kr. kan være mye penger for noen av oss i disse dager... 💝

Jeg har selv ikke erfaring med Expressive Writing, men vet at det å skrive dagbok har hjulpet meg enormt opp igjennom tidene - særlig under tenårene som besto mye av ensomhet, mobbing og innestenkte følelser med fraværende voksne. Jeg tar frem dagbokskrivingen i dag også, særlig i tyngre perioder som en god og konstruktiv mestringsstrategi...

Det er myyye arbeid som ligger bak en bokutgivelse og en må ofte regne med at første forsøk blir reffusert. Ikke fordi innholdet i seg nødvendigvis er dårlig, men fordi forlaget tenker at kostnadene ved å gi boken ut ikke vil lønne seg i salgstall. Men det har jo vært eksempler på forfattere som har stått på, forsøkt å sende inn manus til flere forlag og ett forlag velger å satse på boken.

Det som er en balansekunst når det kommer til skriving, er å få med akkurat passe detaljert om de ulike hendelsene og ikke overfokusere på noe som for DEG oppleves svært viktig, men for en utenforstående er det mindre viktig. Det er jo også mulig å ta kontakt med forfattere og høre om noen ønsker å ta tak i din sak. Da deles selvsagt inntektene på flere...

Noe annet jeg vil nevne, om du føler at du har en historie som andre har noe å lære av, er jo podcaster mye i vinden nå. En podcast som fokuserer mye på livsbelastninger og det å overvinne eller komme seg opp og frem i livet etter slike erfaringer, er podcasten "Bak fasaden" med Ine Møller (hun presenterer seg som sykepleier og medmenneske). Der har hun i det siste åpnet opp for at deltakerne kan få lov til å være anonyme.

Det fortelles mye sterke historier der, alt fra fengselsinnsatte, banksvindlede, ulike diagnoser og ulike erfaringer som gjør at de har kommet seg dit de er i livet i dag. Dette kan ev. være et alternativ om det å skrive en bok er vel omfattende. Jeg er sikker på at svært mange her på forumet sitter på en eller flere erfaringer som bør komme frem og bli belyst, enten for å sette fokus på uriktig behandling, svært god behandling, hvordan en oppvekst ikke skal være, om en har tanker om hvordan hjelpeapparatet bedre kan hjelpe psykisk syke med din diagnose i dag (husk at du snakker kun for deg selv og dine erfaringer), 

Jeg tenker at for å bli med i en slik podcast, bør man, for egen del, ha kommet seg ut av og fått litt avstand fra sin egen situasjon; å ha et avklart forhold til seg selv og egen situasjon, som det heter så fint. Det er først når vi ser ting litt på avstand at vi er i stand til å se bildet helhetlig og ikke når vi står midt i kaoset.

Og husk at ifølge EUs personvernforordning (GDPR) som Norge har sluttet seg til, kan du når som helst be om at podcasten med deg trekkes tilbake. Du har selv kontroll over innhold der du selv deltar i (lyd, bilde og tekst), og om du gir beskjed om at du ikke lenger ønsker å medvirke, skal dette bli tatt hensyn til.

Jeg har vært gjennom mye og har også fått høre lignende. Men historien min er ikke noe mer spesiell en andre sin. Jeg fant likevel ut at jeg vil bruke mine erfaringer til noe, så jeg har de siste årene jobbet med brukermedvirkning. Da bruker jeg min erfaringskompetanse til å spre kunnskap til fagfolk om psykiatrien fra et brukerperspektiv, samt deltar i forbedringsprosjekter. Det er veldig givende. 

Anonymkode: f7e98...84d

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde roet reka litt på den der. Historier er fortalt før, det er lite sensasjonelt over "dramatiske liv" lenger (heldigvis). Mange skriver knakende godt uten at det betyr de bør bli forfattere. Derimot tenker jeg det handler litt om du liker å skrive. Er det en hobby for deg, trives du med det. Skriver du mye privat. I så fall ville jeg begynt med å skrive for magasiner osv, sett om det fenget andre.

Worriesome Plenty 2

Jeg hørte noe lignende av en psykiater jeg gikk til. Jeg ble refusert. Det skal mye Til. Men det koster lite å prøve.  Jeg prøvde hos3forlag.  Det er nok viktig å levere ferdig bok.  Jeg sendte inn 60 sider.

Det fikk jeg også høre mange ganger av både pleiere og behandlere. Psykiatrien må roe ned anbefalingene sine om at alle pasienter som er flinke til å skrive, bør gi ut bøker. 

Anonymkode: 9d228...9f7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...