Gå til innhold

Kupton - Postoperativt delir (haster)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Min far har hatt en stor operasjon i helgen (hofteprotese) - skrevet ut til sykehjem i går i en fryktelig dårlig tilstand.

Han er såvidt kontaktbar (åpner øynene og mumler ett eller annet men ikke mulig å høre hva han sier, klarer f.eks å klemme hånden min når jeg ber han om det), inn og ut av søvn hvert tiende sekund, tidvis veldig urolig og vifter med armene, tydelig engstelig, anstrengt respirasjon med frekvens 30/min, hypertensjon (180/80) og takykardi. CRP 120. Temp 38,3

Klarer ikke spise og drikke og får IV væske på sykehjemmet. Fikk IV antibiotika i går.

I dag: Status uendret. Blir dårlig fulgt opp pga. dårlig bemanning og ferieavvikling. Jeg mener han burde blitt på sykehus, men sånn er det tydeligvis i Norge.

Er dette delir? Hva kan prognosen være, er det i det hele tatt mulig at han overlever dette?

Mvh I**

Anonymkode: 54e8d...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være delir. Relativt vanlig ved operasjoner hos eldre. Det bruker å gå over i løpet av dager.

Ja, han burde vært på sykehus til dette er over.

Viktig å følge med at han ikke har en postoperativ infeksjon. Det kan ta livet av han- ikke deliret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei,

Min far har hatt en stor operasjon i helgen (hofteprotese) - skrevet ut til sykehjem i går i en fryktelig dårlig tilstand.

Han er såvidt kontaktbar (åpner øynene og mumler ett eller annet men ikke mulig å høre hva han sier, klarer f.eks å klemme hånden min når jeg ber han om det), inn og ut av søvn hvert tiende sekund, tidvis veldig urolig og vifter med armene, tydelig engstelig, anstrengt respirasjon med frekvens 30/min, hypertensjon (180/80) og takykardi. CRP 120. Temp 38,3

Klarer ikke spise og drikke og får IV væske på sykehjemmet. Fikk IV antibiotika i går.

I dag: Status uendret. Blir dårlig fulgt opp pga. dårlig bemanning og ferieavvikling. Jeg mener han burde blitt på sykehus, men sånn er det tydeligvis i Norge.

Er dette delir? Hva kan prognosen være, er det i det hele tatt mulig at han overlever dette?

Mvh I**

Anonymkode: 54e8d...535

Det er så avgjort mulig at han overlever, så fremt han får ordentlig behandling for mulig infeksjon. Hvis han ikke blir bedre i løpet av dagen, så tror jeg at jeg hadde vist frem noen pårørende-muskler og krevd fornyet vurdering av lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (15 minutter siden):

Det kan godt være delir. Relativt vanlig ved operasjoner hos eldre. Det bruker å gå over i løpet av dager.

Ja, han burde vært på sykehus til dette er over.

Viktig å følge med at han ikke har en postoperativ infeksjon. Det kan ta livet av han- ikke deliret.

Tusen takk for svar.

Jeg synes det er rart å bli skrevet ut av sykehus i så dårlig tilstand og med CRP på 120. Temperaturen har steget fra 36,9 til 38,3 - så det er jo mulig han har en infeksjon. Han fikk antibiotika i natt. 

Men ville du bekymret deg for den fluktuerende bevisstheten og manglende taleevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Det er så avgjort mulig at han overlever, så fremt han får ordentlig behandling for mulig infeksjon. Hvis han ikke blir bedre i løpet av dagen, så tror jeg at jeg hadde vist frem noen pårørende-muskler og krevd fornyet vurdering av lege. 

Jeg drar til han nå og viser litt muskler. Legen var jo veldig bekymret i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (3 minutter siden):

Men ville du bekymret deg for den fluktuerende bevisstheten og manglende taleevne?

Jeg ville bekymret meg langt mer for infeksjon.

Sannsynligvis vil hans somatiske tilstand være årsaken til delir. Når somatikken er på plass, vil høyst sannsynlig psyken blir som før operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 timer siden):

Jeg ville bekymret meg langt mer for infeksjon.

Sannsynligvis vil hans somatiske tilstand være årsaken til delir. Når somatikken er på plass, vil høyst sannsynlig psyken blir som før operasjonen.

 

frosken skrev (5 timer siden):

Det er så avgjort mulig at han overlever, så fremt han får ordentlig behandling for mulig infeksjon. Hvis han ikke blir bedre i løpet av dagen, så tror jeg at jeg hadde vist frem noen pårørende-muskler og krevd fornyet vurdering av lege. 

Oppdatering:

Har hatt en lang prat med lege og de utelukker infeksjon.

Gir foreløpig væske IV men sier at prognosen er dårlig. Foreløpig diagnose hypoaktivt delir.

I går var han veldig urolig men tidvis kontaktbar. I dag har han sovet i hele dag og er vanskelig å vekke. Går dette bare feil vei da? 

Oksygenmetning er nå 95 på romluft.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

 

Oppdatering:

Har hatt en lang prat med lege og de utelukker infeksjon.

Gir foreløpig væske IV men sier at prognosen er dårlig. Foreløpig diagnose hypoaktivt delir.

I går var han veldig urolig men tidvis kontaktbar. I dag har han sovet i hele dag og er vanskelig å vekke. Går dette bare feil vei da? 

Har de tatt nye blodprøver i dag? 

Jeg mener du tidligere har beskrevet hans somatiske helse som god, og et slikt forløp rett etter kirurgi vil veldig ofte være et resultat av infeksjon. Hvordan forstår de hans dårlige pust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Har de tatt nye blodprøver i dag? 

Jeg mener du tidligere har beskrevet hans somatiske helse som god, og et slikt forløp rett etter kirurgi vil veldig ofte være et resultat av infeksjon. Hvordan forstår de hans dårlige pust?

De har målt CRP i dag. På søndag var den 120 og i dag var den 126. Altså cirka uendret. Det som har bedret seg litt er oksygenmetningen, som har økt fra 90 til 95 på romluft. De snakket om at de vurderte å gi bredspektret antibiotika forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Kvier meg litt for å skrive dette (litt arrogant), men jeg tviler. 

Tviler på at det går feil vei eller tviler på at det ikke er infeksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (13 minutter siden):

På at det ikke er infeksjon. 

Skjønner - utfordringen er at du sitter 50 mil unna behandlende lege her :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får han cefalotin 2g x3. I kveld har han livnet litt til i den forstand at han åpner øynene og prøver å kommunisere, men får ikke fram annet enn mumling og lyder. Men han griper hånden min og svarer ja på om han kjenner meg igjen.

Så han er i alle fall ikke i koma nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar.

Jeg synes det er rart å bli skrevet ut av sykehus i så dårlig tilstand og med CRP på 120. Temperaturen har steget fra 36,9 til 38,3 - så det er jo mulig han har en infeksjon. Han fikk antibiotika i natt. 

Men ville du bekymret deg for den fluktuerende bevisstheten og manglende taleevne?

Da må vel sykehjemmet sende han tilbake til sykehuset   ? Kjenner igjen frustrasjonen din rundt dette. Det er fortvilende å kjempe mot et system som ikke fungerer. 

Kjenner også igjen symptomene på delir . Jeg visste ikke hva det var før frosken fortalte meg det for flere år siden. Min far har hatt det 2 ganger og ble helt seg selv igjen etter noen dager. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Da må vel sykehjemmet sende han tilbake til sykehuset   ? Kjenner igjen frustrasjonen din rundt dette. Det er fortvilende å kjempe mot et system som ikke fungerer. 

Kjenner også igjen symptomene på delir . Jeg visste ikke hva det var før frosken fortalte meg det for flere år siden. Min far har hatt det 2 ganger og ble helt seg selv igjen etter noen dager. 

Hei,

Takk for svar - hvordan var hans symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde postoperativ delir da jeg opererte hjertet for noen måneder siden. Varte tre dager.

Ja det hadde faktisk faren min da han opererte hjertet også. Men det var annerledes. Ble ekstremt aggressiv og rev av seg EKG, osv. Men nå er det forvirring og sløvhet.  

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (Akkurat nå):

Hei,

Takk for svar - hvordan var hans symptomer? 

Forhistorien Han har svekket fysisk helse pga alvorlig hjertesvikt og nyresvikt som vi tror han fikk etter en sepsis for mange år siden. 

Første gang: Det skjedde brått fra den ene dagen til den andre. Min mor ble redd han. Han slo etter henne og virket helt utenfor Han er aldri voldelig, bare for å få sagt det. Jeg så han ikke før jeg fikk besøkt han på sykehuset et par dager etter. Han pratet mye tull. Gikk ut i gangen i bare trusa. Jeg kjente ikke denne oppførselen. De på sykehuset begynte å spørre meg ut om vi har merket at han begynner å bli dement. Det verste var at jeg følte at jeg ikke ble trodd da jeg benektet dette på det sterkeste  . Jeg visste at han ikke var dement  Det hadde ikke vært noen tegn på det og jeg hadde fått vite av frosken hva delir er og sto fast på mitt. Det var jo også riktig. Han fikk det sannsynligvis av en lungebetennelse. 

Andre gangen pga en en urinveisinfeksjon. Det skjedde det mer gradvis. Jeg prater ofte med moren min på telefonen og hun sa at han sto opp og vaset om natta og ropte på henne. Begynte å prate tull som tydet på hallusinasjoner. Problemet var at han nektet henne å ringe etter sykebil. Til slutt var moren min så utslitt av mangel på søvn. Broren min og jeg bestemte oss for å ta hjemmekontor der og avlaste henne.  Da så vi jo hvor ille det var. Mye helt uforståelig babling på natta, han så smådyr osv. Han ropte på oss med jevne mellomrom hele natta. Ble helt utslitt vi også. 

Han endte opp på sykehus til slutt . Midt under coronaen og vi fikk ikke besøke han. Vi fikk rapporter fra sykehuset. Han strevde fælt med å prøve å forstå hvordan verden hang sammen ,  hvor han var og hvor vi var. Han ble til slutt overfør midlertidig til et hjem. Der fikk vi besøke han. Da begynte han å komme litt mer til seg selv, men ikke helt. Vi fikk kjeft da vi kom. Hvor hadde vi vært ? Var det slik at vi ville bli kvitt han? Han slappet mer av da vi fikk fortalt han hele historien. Han måtte tilbake på sykehus pga noen prøver som ikke var bra, men han kom mer og mer til seg selv og kom hjem til jul. 

Ble veldig langt dette. Det var forferdelig mens det sto på. Spesielt det å ikke få besøke han, mens han lette etter oss. 

Han er fortsatt ikke dement. Lynende klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...