Gå til innhold

Kupton - Postoperativt delir (haster)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 9.25):

Hei,

Min far har hatt en stor operasjon i helgen (hofteprotese) - skrevet ut til sykehjem i går i en fryktelig dårlig tilstand.

Han er såvidt kontaktbar (åpner øynene og mumler ett eller annet men ikke mulig å høre hva han sier, klarer f.eks å klemme hånden min når jeg ber han om det), inn og ut av søvn hvert tiende sekund, tidvis veldig urolig og vifter med armene, tydelig engstelig, anstrengt respirasjon med frekvens 30/min, hypertensjon (180/80) og takykardi. CRP 120. Temp 38,3

Klarer ikke spise og drikke og får IV væske på sykehjemmet. Fikk IV antibiotika i går.

I dag: Status uendret. Blir dårlig fulgt opp pga. dårlig bemanning og ferieavvikling. Jeg mener han burde blitt på sykehus, men sånn er det tydeligvis i Norge.

Er dette delir? Hva kan prognosen være, er det i det hele tatt mulig at han overlever dette?

Mvh I**

Anonymkode: 54e8d...535

Jeg måtte bla meg tilbake for å se hva du hadde skrevet om dette.  Nå er det visst vår tur :(Et fall og brudd i hofte hos faren min.   Det blir operasjon etter hvert, men ikke i dag visstnok. Jeg trøster meg med  at han er bra smertelindret, er ved godt mot og at han selv sier han har det bra,  men det er klart jeg er spent på utviklingen etter operasjonen og om han kommer seg på beina igjen og om han i det hele tatt kommer hjem igjen . Aldershjem vil han ikke takle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte bla meg tilbake for å se hva du hadde skrevet om dette.  Nå er det visst vår tur :(Et fall og brudd i hofte hos faren min.   Det blir operasjon etter hvert, men ikke i dag visstnok. Jeg trøster meg med  at han er bra smertelindret, er ved godt mot og at han selv sier han har det bra,  men det er klart jeg er spent på utviklingen etter operasjonen og om han kommer seg på beina igjen og om han i det hele tatt kommer hjem igjen . Aldershjem vil han ikke takle. 

Lykke til ❤️

Håper han tolererer operasjonen bra. Jeg har lest at det går an å gjøre den operasjonen med epiduralanestesi - jeg tror faren min hadde tålt det bedre.

Hvordan er helsetilstanden hans ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (21 minutter siden):

Lykke til ❤️

Håper han tolererer operasjonen bra. Jeg har lest at det går an å gjøre den operasjonen med epiduralanestesi - jeg tror faren min hadde tålt det bedre.

Hvordan er helsetilstanden hans ellers?

Nei, den er jo skrøpelig da. Han går og beveger seg rundt ,men pusten er dårlig. Han ble operert for hjertesvikt for noen år siden. Han er veldig tynn. Det har han vært hele livet, men de siste årene blitt veldig tynn og krokete. Han røyker og det gjør jo ikke saken bedre. Eller, det er kanskje nettopp røykinga som vil hjelpe han nå, fordi der er viljestyrken stor til å komme seg opp på beina og ut , skal jeg si deg 😜 Det han han vist oss tidligere når han har vært på sykehus. 

Han er ungdommelig og vital i hodet ( utenom de gangene han har hatt delir )  så jeg håper ikke det er dette som skal ta livet av han. 

Men får ta en dag av gangen. Han har det bra akkurat nå. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Nei, den er jo skrøpelig da. Han går og beveger seg rundt ,men pusten er dårlig. Han ble operert for hjertesvikt for noen år siden. Han er veldig tynn. Det har han vært hele livet, men de siste årene blitt veldig tynn og krokete. Han røyker og det gjør jo ikke saken bedre. Eller, det er kanskje nettopp røykinga som vil hjelpe han nå, fordi der er viljestyrken stor til å komme seg opp på beina og ut , skal jeg si deg 😜 Det han han vist oss tidligere når han har vært på sykehus. 

Han er ungdommelig og vital i hodet ( utenom de gangene han har hatt delir )  så jeg håper ikke det er dette som skal ta livet av han. 

Men får ta en dag av gangen. Han har det bra akkurat nå. 

 

Dette ble litt uklart. Han går ikke nå selvfølgelig. Nå ligger han i sykehusseng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Nei, den er jo skrøpelig da. Han går og beveger seg rundt ,men pusten er dårlig. Han ble operert for hjertesvikt for noen år siden. Han er veldig tynn. Det har han vært hele livet, men de siste årene blitt veldig tynn og krokete. Han røyker og det gjør jo ikke saken bedre. Eller, det er kanskje nettopp røykinga som vil hjelpe han nå, fordi der er viljestyrken stor til å komme seg opp på beina og ut , skal jeg si deg 😜 Det han han vist oss tidligere når han har vært på sykehus. 

Han er ungdommelig og vital i hodet ( utenom de gangene han har hatt delir )  så jeg håper ikke det er dette som skal ta livet av han. 

Men får ta en dag av gangen. Han har det bra akkurat nå. 

 

Jeg tror det skal gå bra med hodet i alle fall. Det var jo det som var utfordringen med faren min - han var for dement for at hjernen tolererte operasjon og narkose. Men til dags dato vet jeg fortsatt egentlig ikke hva han døde av. Rart er det, for narkosen har jo kort halveringstid.

Du får motivere han med røykpakka :) Delir er jo som Kupton skrev i denne tråden sjelden livstruende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det skal gå bra med hodet i alle fall. Det var jo det som var utfordringen med faren min - han var for dement for at hjernen tolererte operasjon og narkose. Men til dags dato vet jeg fortsatt egentlig ikke hva han døde av. Rart er det, for narkosen har jo kort halveringstid.

Du får motivere han med røykpakka :) Delir er jo som Kupton skrev i denne tråden sjelden livstruende. 

 Takk ❤️ Ja, håper det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nicklusheletida
ISW skrev (På 7.10.2022 den 13.23):

Si fra hvordan det går da :)

Jeg liker ikke utviklingen. Han var optimistisk i starten . Antagelig var han nedopet og smertefri da. Fikk beskjed av mitt søsken tidligere i dag, at nå var det helt klart begynende delir på gang. Jeg snakket med han nå og da var han klar igjen. Da sa han selv at han var surrete og i grenseland. Hadde mye smerter tidligere i dag også. Litt bedre nå, men jeg synes ikke han virket like optimistisk lenger. Han var lei av å ligge slik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke utviklingen. Han var optimistisk i starten . Antagelig var han nedopet og smertefri da. Fikk beskjed av mitt søsken tidligere i dag, at nå var det helt klart begynende delir på gang. Jeg snakket med han nå og da var han klar igjen. Da sa han selv at han var surrete og i grenseland. Hadde mye smerter tidligere i dag også. Litt bedre nå, men jeg synes ikke han virket like optimistisk lenger. Han var lei av å ligge slik :(

Er han hjemme eller på sykehjem? Jeg tenker at det er viktig å forsøke å motvirke en nedadgående spiral, det er mulig at han verken smertelindres godt nok eller stimuleres nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (1 time siden):

Er han hjemme eller på sykehjem? Jeg tenker at det er viktig å forsøke å motvirke en nedadgående spiral, det er mulig at han verken smertelindres godt nok eller stimuleres nok. 

Han er på helsehus på rehabilitering. Han er litt oppe hver dag og han har greid å komme seg på toalettet på egen hånd nå med rullator. De skryter av han og sier han har kommet langt. Han synes selv det tar for lang til fordi han er røykesugen. Det var det han klagde på til meg på telefonen i dag. Så både negativt og positivt at han røyker akkurat nå.  Heldigvis var mitt søsken på vei dit da og får trillet han ut. Jeg er mest bekymret for at han skal få en innfeksjon. Men jeg vil ikke skrive mer om dette nå. Beklager, men det har en tendens til å skli ut når jeg først begynner å skrive :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Han er på helsehus på rehabilitering. Han er litt oppe hver dag og han har greid å komme seg på toalettet på egen hånd nå med rullator. De skryter av han og sier han har kommet langt. Han synes selv det tar for lang til fordi han er røykesugen. Det var det han klagde på til meg på telefonen i dag. Så både negativt og positivt at han røyker akkurat nå.  Heldigvis var mitt søsken på vei dit da og får trillet han ut. Jeg er mest bekymret for at han skal få en innfeksjon. Men jeg vil ikke skrive mer om dette nå. Beklager, men det har en tendens til å skli ut når jeg først begynner å skrive :)

Håper det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...