Gå til innhold

Hva er grunnen til at legevaktslegene så lett tvangsinnlegger pasienter?

Anbefalte innlegg

Har opplevd en del ganger nå å bli tatt med til samtale på legevakten, og har opplevd en 3-4 ganger å bli innlagt på tvang uten å bli spurt om frivillig innleggelse først? Og om jeg da forsøker spørre om jeg ikke kan frivillig innegges heller, så får jeg bare til svar "Nei, nå er du tvangsinnlagt, du får høre med overlegen på akuttpsykiatrisk i morgen". 

Anonymkode: 43060...caf

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva har du blitt tvangsinnlagt for da? Depresjon, mani, psykose?

Anonymkode: cff88...acc

De gangene jeg har blitt innlagt via legevakt har det vert suicidalitet. 

kupton skrev (8 minutter siden):

Har de noen historie med deg? At du har lagt deg inn frivillig for så å skrive deg raskt ut?

Jeg har jo vert på legevakten av og til, men ikke sånn veldig ofte. Har vel hendt noen få ganger at jeg har blitt innlagt frivillig for så å skrive meg raskt ut, men da har det vert fordi verken jeg eller behandlerne der så behovet for at jeg skulle være innlagt. Men når jeg føler jeg trenger det så er jeg der så lenge jeg kan/har behov for.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har opplevd en del ganger nå å bli tatt med til samtale på legevakten, og har opplevd en 3-4 ganger å bli innlagt på tvang uten å bli spurt om frivillig innleggelse først? Og om jeg da forsøker spørre om jeg ikke kan frivillig innegges heller, så får jeg bare til svar "Nei, nå er du tvangsinnlagt, du får høre med overlegen på akuttpsykiatrisk i morgen". 

Hvem er det som tar deg med til legevakten så ofte? 

Men er enig i at de er veldig snare til å ty til tvangstiltak. Angående suicidalitet så får man jo til å dø hvis man virkelig vil og å bare være f eks 1 natt på psyk vil jo bare utsette selvmordet for en som virkelig har bestemt seg med 1 dag. Så for meg virke rveldig meningsløst. Men tipper de ikke vil ha det på seg, dersom du faktisk tok livet ditt. 

Anonymkode: 164eb...f02

Jeg opplevde å bli innlagt mot min vilje på frivillig. Ble ikke spurt om jeg ville legges inn. Informerte legevakten etterpå at jeg opplevde det som tvang siden jeg bare ble lagt inn. Fikk ikke sjans til å si min mening engang. Og ikke var innleggelse det rette heller for den hjalp ikke. 

aa-k-j skrev (7 minutter siden):

Jeg opplevde å bli innlagt mot min vilje på frivillig. Ble ikke spurt om jeg ville legges inn. Informerte legevakten etterpå at jeg opplevde det som tvang siden jeg bare ble lagt inn. Fikk ikke sjans til å si min mening engang. Og ikke var innleggelse det rette heller for den hjalp ikke. 

Dette får meg litt til å undre, vet du helt sikkert at du ble innlagt under tvangsparagraf eller bare tror du det? 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette får meg litt til å undre, vet du helt sikkert at du ble innlagt under tvangsparagraf eller bare tror du det? 

Jeg opplevde det som tvang. Det var liksom frivillig sa de der jeg ble innlagt, men jeg ville ikke selv. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 20.59):

Hvem er det som tar deg med til legevakten så ofte? 

Men er enig i at de er veldig snare til å ty til tvangstiltak. Angående suicidalitet så får man jo til å dø hvis man virkelig vil og å bare være f eks 1 natt på psyk vil jo bare utsette selvmordet for en som virkelig har bestemt seg med 1 dag. Så for meg virke rveldig meningsløst. Men tipper de ikke vil ha det på seg, dersom du faktisk tok livet ditt. 

Psykiatrisk i kommunen. Av og til blir de veldig lett bekymret og jeg har forholdsvis ofte selvmordstanker så det fører jo dermed til at jeg ofte havner på legevakten.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...