Gå til innhold

Stemmer det at Kirkens SOS chat ALDRI kontakter politiet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (8 minutter siden):

Her er vi uenige. Jeg synes det er viktig å ansvarliggjøre pasienten til å kontakte helsevesenet selv. (Jeg ser ikke på en hjelpetelefon som helsetjeneste)

Tenker du at de som er livskrise alltid er i stand til det? Virkelig? 

Anonymkode: b61d7...227

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du at de som er livskrise alltid er i stand til det? Virkelig? 

Ja, hvis de får god hjelp og rådgivning av en person som ikke blir toppstressa straks en hører sm-ordet, men kan bruke tid og forholde seg rolig.

kupton skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis de får god hjelp og rådgivning av en person som ikke blir toppstressa straks en hører sm-ordet, men kan bruke tid og forholde seg rolig.

Og hvem skulle de fått god hjelp fra hvis de ikke er i et system? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hvem skulle de fått god hjelp fra hvis de ikke er i et system? 

Her tenker jeg på en hjelpetelefon. Hjelperen bør veilede innringeren i hvordan en søker hjelp i helsetjenesten.

kupton skrev (7 timer siden):

Her tenker jeg på en hjelpetelefon. Hjelperen bør veilede innringeren i hvordan en søker hjelp i helsetjenesten.

Dette er et godt poeng. Helt enig, innringeren bør veiledes til å søke hjelp. 

Din forrige innvendig er imidlertid ugrei. Jeg er 45 år og bipolar. Har en haug depresjoner mm på CV-en. Har aldri vært gjennom en dyp depresjon uten å miste selvtillit og handlingskraft. Ser ikke verdien i eget liv når det er mørkest og kontakter følgelig derfor ikke er hjelpeapparat. Det kan jeg eventuelt gjøre på et tidligere stadium. Men da er jeg frisk nok til å jobbe feks og ser i denne tilstanden nok ikke akutt syk ut. Dermed blir det også pinlig å bruke av legens akutte timer før jeg er helt lamslått av depresjon. Men- straks jeg er lamslått er jeg for lamslått til å be om hjelp. 

Anonymkode: 07cf5...7ea

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et godt poeng. Helt enig, innringeren bør veiledes til å søke hjelp. 

Din forrige innvendig er imidlertid ugrei. Jeg er 45 år og bipolar. Har en haug depresjoner mm på CV-en. Har aldri vært gjennom en dyp depresjon uten å miste selvtillit og handlingskraft. Ser ikke verdien i eget liv når det er mørkest og kontakter følgelig derfor ikke er hjelpeapparat. Det kan jeg eventuelt gjøre på et tidligere stadium. Men da er jeg frisk nok til å jobbe feks og ser i denne tilstanden nok ikke akutt syk ut. Dermed blir det også pinlig å bruke av legens akutte timer før jeg er helt lamslått av depresjon. Men- straks jeg er lamslått er jeg for lamslått til å be om hjelp. 

men da kjenner du jo din sykdomshistorikk ganske godt og vet hva som kan være hensiktsmessig å gjøre før du på nytt havner der at du blir handlingslamma?

Anonymkode: 621b3...db2

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

men da kjenner du jo din sykdomshistorikk ganske godt og vet hva som kan være hensiktsmessig å gjøre før du på nytt havner der at du blir handlingslamma?

Sant, rent objektivt sett burde det være enkelt. Så er det bare det at når man er handlingslammet og suicidal og utmattet av depresjon så tenker man ikke hjelmen hensiktsmessig eller konstruktivt. Da er det tanker om at man ikke fortjener hjelp som dominerer. Å ha pårørende som kjenner til mønsteret er utslagsgivende for å minnes på alvorlighetsgrad eller få hjelp til å få hjelp.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sant, rent objektivt sett burde det være enkelt. Så er det bare det at når man er handlingslammet og suicidal og utmattet av depresjon så tenker man ikke hjelmen hensiktsmessig eller konstruktivt. Da er det tanker om at man ikke fortjener hjelp som dominerer. Å ha pårørende som kjenner til mønsteret er utslagsgivende for å minnes på alvorlighetsgrad eller få hjelp til å få hjelp.

Hvis det hadde vært så enkelt som @kupton sier om selvmord.

Hvorfor skjer dette da? Særlig blant menn som ikke søker hjelp, hvor det er særlig stor oppmerksomhet på nå? Men de drypper kanskje et ord eller to i forkant før handling. Og de med for mye i koppen, det detter over…det er jo ikke alle som klarer å ringe legevakten selv. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, poenget var ikek at det var enkelt. Poenget var at du kjenner ditt sykdomsforløp på en slik måte at du kan iverksette tiltak i god tid før du blir handlingslammet. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, poenget var ikek at det var enkelt. Poenget var at du kjenner ditt sykdomsforløp på en slik måte at du kan iverksette tiltak i god tid før du blir handlingslammet. 

Så du har en forståelse av at depresjoner bygger seg sakte og forutsigbart, gradvis opp slik at man hver gang henger godt med i svingene? Da kan jeg fortelle at en bipolar depresjon kan ramme brått. Det kan også blandede episoder hvor suicidfaren er vel så stor.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så du har en forståelse av at depresjoner bygger seg sakte og forutsigbart, gradvis opp slik at man hver gang henger godt med i svingene? Da kan jeg fortelle at en bipolar depresjon kan ramme brått. Det kan også blandede episoder hvor suicidfaren er vel så stor.

nei, jeg har ikke det. poenget er at du har stor innsikt når du er stabil til å gjøre mange forebyggende tiltak. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

nei, jeg har ikke det. poenget er at du har stor innsikt når du er stabil til å gjøre mange forebyggende tiltak. 

Helt klart. Det er derfor jeg fungerer i jobb, relasjoner og ikke er død per nå. Sykdom kan imidlertid likevel bryte ut. Selv om det er sjeldent og nå nesten alltid av en ytre påvirkende årsak. Men sender likevel tanker til de unge som enda ikke har gått sin lang vei hvor man er det jeg er. Da kan depresjoner være noe som oppleves plutselig og uforutsigbart.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...