Gå til innhold

Hva skjer hvis man sier til behandler at man er suicidal?

Anbefalte innlegg

Og at man trenger noen dager på døgnpost. Blir man automatisk sendt dit da, eller blir det masse møter osv? Får man dra hjem og pakke litt eller blir de med deg hjem og kjører direkte til døgnpost?

Anonymkode: 059ef...4ed

Fortsetter under...

Min opplevelse med å komme med det utsagnet er spredt ut over hele spekteret.

Noen ganger snakker vi bare om det, noen ganger søker vi planlagt innleggelse, noen ganger får jeg reise hjem og pakke for så å bli hentet av taxi og noen ganger har jeg blitt holdt igjen på kontoret og blitt hentet av ambulanse.

Det kommer an på hvilke tanker jeg har og så leser de kroppsspråk, spesielt ansikt og også tonefall.

Annonse

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg savner litt klarere rammer for hva som ligger i begrepet «suicidal».

Jeg mener det er feil å bruke dette uttrykket om å ikke ville leve. Det burde bety at man har til hensikt å ta livet sitt. 

Ja helt enig. Det er så utrolig utvannet blitt. 

Anonymkode: 604ad...37d

Fru2020 skrev (På 5.9.2022 den 18.38):

Min opplevelse med å komme med det utsagnet er spredt ut over hele spekteret.

Noen ganger snakker vi bare om det, noen ganger søker vi planlagt innleggelse, noen ganger får jeg reise hjem og pakke for så å bli hentet av taxi og noen ganger har jeg blitt holdt igjen på kontoret og blitt hentet av ambulanse.

Det kommer an på hvilke tanker jeg har og så leser de kroppsspråk, spesielt ansikt og også tonefall.

Hvis man blir holdt igjen på kontoret og hentet i ambulanse, hvordan kommer man seg hjem for å hente klær osv?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis man blir holdt igjen på kontoret og hentet i ambulanse, hvordan kommer man seg hjem for å hente klær osv?

Da må noen pakke for deg og ta klærne med på sykehuset, eller så kan man få dra selv dagen etter om de anser det som forsvarlig.

Anonymkode: 2b22d...226

AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 20.01):

Da bytter du behandler om du opplever og ikke bli møtt på de følelsene du føler. 

Anonymkode: eb4bc...f17

Men er det "å bli møtt på de følelsene du føler" det samme som å alltid bli tilbudt innleggelse? Kan det tenkes at man kan mestre en slik vanskelig livssituasjon på andre måter? F.eks. ved hyppigere samtaler, at du og behandler sammen legger noen planer osv.

I denne prosessen er det også mulig å ansvarliggjøre pasienten for egne valg og handlinger, og ikke kun frata pasienten ansvaret straks ord om suicidal er uttalt

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 0.20):

Ja helt enig. Det er så utrolig utvannet blitt. 

Ja, hvis man skal ta utgangspunkt i MADRS spørsmål 10 som omhandler suicidalitet, og jeg skal etter beste, ikke faglige, evne prøve å oversette poengene til situasjoner, så vil jeg tro det ser omtrent ut som dette:

0 poeng: Jeg har normal livslyst.

1 poeng: Jeg synes livet er tungt.

2 poeng: Jeg finner nesten ingen mening i livet, men jeg ønsker ikke at jeg var død (av hensyn til familie, osv).

3 poeng: Iblant synes jeg det ville være bedre å være død.

4 poeng: Jeg ville helst vært død, men jeg har ingen konkrete planer om å ta livet mitt.

5 poeng: Jeg har en plan for å ta livet mitt, men jeg gjør det ikke enda

6 poeng: Jeg kommer til å ta livet mitt når anledningen byr seg, evt: Jeg har nylig allerede forsøkt å ta livet mitt.

Jeg mener "å være suicidal" betyr å ha 5 eller 6 poeng her - iblant virker det som "grensen" går ved 2-3 poeng og det mener jeg er feil.

Endret av ISW
ISW skrev (24 minutter siden):

Ja, hvis man skal ta utgangspunkt i MADRS spørsmål 10 som omhandler suicidalitet, og jeg skal etter beste, ikke faglige, evne prøve å oversette poengene til situasjoner, så vil jeg tro det ser omtrent ut som dette:

2 poeng: Jeg finner nesten ingen mening i livet, men jeg ønsker ikke at jeg var død (av hensyn til familie, osv).

4 poeng: Jeg ville helst vært død, men jeg har ingen konkrete planer om å ta livet mitt.

6 poeng: Jeg kommer til å ta livet mitt når anledningen byr seg, evt: Jeg har nylig allerede forsøkt å ta livet mitt.

Jeg mener "å være suicidal" betyr å ha 5 eller 6 poeng her - iblant virker det som "grensen" går ved 2-3 poeng og det mener jeg er feil.

Men hva med alle dem som tar selvmordsforsøk der de egentlig ikke ville dø eller de sa ifra til noen slik at de fikk hjelp og ikke døde? Jeg mener ikke at de kvalifiserer til å være 6

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva med alle dem som tar selvmordsforsøk der de egentlig ikke ville dø eller de sa ifra til noen slik at de fikk hjelp og ikke døde? Jeg mener ikke at de kvalifiserer til å være 6

Jeg tror ikke det er så svart hvitt. 
Selv tror jeg at de som har reelle forsøk ønsker å dø i det øyeblikket de gjennomfører / evt ikke ser en annen utvei men at enkelte angrer seg og dermed får varslet noen. Det finnes også de som gir beskjed på forhånd men jeg har inntrykk av at det ofte er mennesker som har en gruppe likesinnede rundt seg slik som det lukkede nettverket på instagram f.eks. 
Vil påpeke at jeg ikke sitter på en fasit og at dette kun er mine tanker rundt det utifra hva jeg observerer og hva jeg selv erfarer.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du mener man må dø først for å få en sekser? Når jeg leser sånne kommentarer som din så tenker jeg ofte at den som skriver har en enkel forståelse av hva suicidalitet er og kan være.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis jeg hatt blitt værende på tvang eller uten utgang har jeg måttet få andre med meg. Har jeg blitt flyttet til DPS som er nærmere hjemmet mitt og har utgang med følge så hatt vi sammen gått hjem og hentet. Tredje alternativ er at jeg har fått fri utgang da har jeg hentet selv. Første døgnet for jeg alltid nattøy og toalettsaker av avdelingen.

En innleggelse hadde jeg ingen som kunne hente klær og jeg var på tvang. Da måtte jeg klare meg med det jeg hadde. Gikk i nattøy fra avdelingen mens jeg vasket og tørket klærne. Hadde ikke sokker husker jeg så da gikk en av sykepleierne å kjøpte sokker i kiosken. Sykehusboksere er store og klumpete.

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Så du mener man må dø først for å få en sekser? Når jeg leser sånne kommentarer som din så tenker jeg ofte at den som skriver har en enkel forståelse av hva suicidalitet er og kan være.

Nei det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at de som tar "selvmordsforsøk" der de egentlig ikke hadde som intensjon å dø eller der de visste at de uansett kom til å be om hjelp midt i overdose sin, de er ikke en 6er for da vil en jo ikke ta selvmord. Disse personene vil ha hjelp, de har ikke et reelt dødsønske. 

ISW skrev (På 8.9.2022 den 11.08):

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen bli omtalt som suicidal uten deres situasjon tilsvarer det du angir for 5 poeng. 

frosken skrev (38 minutter siden):

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen bli omtalt som suicidal uten deres situasjon tilsvarer det du angir for 5 poeng. 

Samme her. Jeg måtte på punkt 6 før jeg ble stemplet som suicidal. Fra punkt 1-5 så var jeg "kun" deprimert.

Anonymkode: 2b22d...226

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...