Gå til innhold

Wellbutrin 150mg vs 300mg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 15.58):

Noen som har gått fra laveste til høyeste dose før merket du noe forskjell? 

Jeg merker ikke noe på 150mg.

Anonymkode: c44a2...f54

Bare husk at Wellbutrin brukes for spesielle depresjonssymptomer. Wellbutrin (uansett dose) hjelper ikke mot angst, tristhet/nedstemthet, dårlig matlyst, dårlig søvn, impulsivitet/sinne og de fleste varianter av selvdestruktivitet. Mot det virker SSRI.

Wellbutrin virker mot tomhet, anhedoni, lite energi, lite initiativ, overspising og for mye søvn. 

Endret av ISW
ISW skrev (2 minutter siden):

Bare husk at Wellbutrin brukes for spesielle depresjonssymptomer. Wellbutrin (uansett dose) hjelper ikke mot angst, tristhet/nedstemthet, dårlig matlyst, dårlig søvn, impulsivitet/sinne og de fleste varianter av selvdestruktivitet. Mot det virker SSRI.

Wellbutrin virker mot tomhet, anhedoni, lite energi, lite initiativ, overspising og for mye søvn. 

Det du beskriver er min klare erfaring også :) 

Hurja skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver er min klare erfaring også :) 

Så bra 😊

I forlengelsen av det jeg skrev i går - her inne har jeg sett mye rart. Fastleger som gir Wellbutrin mot angst blant annet. Det virker jo ikke.

Ofte ved depresjoner er det nødvendig med både SSRI og Wellbutrin for å få tatt alle symptomene. 

Annonse

ISW skrev (8 minutter siden):

Hva med SNRI, som Effexor. Er det mer effektivt enn SSRI?

Everybody skrev (11 minutter siden):

Hva med SNRI, som Effexor. Er det mer effektivt enn SSRI?

Spørs mot hva. 

Hvis man ser spesifikt på Efexor, så blokkerer den ikke nevneverdig med reopptak av noradrenalin i doser under 150-200 mg. Av denne grunn er anbefalt maks. dose ved angstlidelser 225 mg, mens den mot depresjon er 375 mg. Reopptakshemning av noradrenalin hjelper på noen depressive symptomer (som lite energi) men er ikke alltid gunstig mot angst (i alle fall ikke i oppstarten). 

Endret av ISW
UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 15.58):

Noen som har gått fra laveste til høyeste dose før merket du noe forskjell? 

Jeg merker ikke noe på 150mg.

Anonymkode: c44a2...f54

Jeg ble satt på Wellbutrin for 2 år siden og det var grusomt. Masse uro og angst. Begynte å huske minner og lukter som jeg ikke hadde tenkt på åresvis. Sov plutselig veldig bra om nettene. Men etter 1 mnd på det så ble vi enige om at jeg sluttet for den virket ikke. Ble anbefalt dette i fjor en gang igjen, fordi jeg drev noe utprøving av adhd medisiner og doser, så begynte han psykiateren å snakke om Wellbutrin, noe som såklart var uaktuelt for meg 😛 

Endret av 90tallsbarn
90tallsbarn skrev (18 minutter siden):

Jeg ble satt på Wellbutrin for 2 år siden og det var grusomt. Masse uro og angst. Begynte å huske minner og lukter som jeg ikke hadde tenkt på åresvis. Sov plutselig veldig bra om nettene. Men etter 1 mnd på det så ble vi enige om at jeg sluttet for den virket ikke. Ble anbefalt dette i fjor en gang igjen, fordi jeg drev noe utprøving av adhd medisiner og doser, så begynte han psykiateren å snakke om Wellbutrin, noe som såklart var uaktuelt for meg 😛 

Hvis du har ADHD, så er det egentlig ikke så rart at du sover bedre med Wellbutrin. 

Dopaminreopptakshemmere er sjelden vare i Felleskatalogen. Årsaken er misbrukspotensialet (kokain f.eks, er en dopaminreopptakshemmer). Ritalin og amfetamin har begge denne egenskapen, og de er A-preparater. Wellbutrin er en svak dopaminreopptakshemmer, en noe mer potent noradrenalinreopptakshemmer, og kombinasjonen av disse to gjør at misbrukspotensialet er lavt. Ellers er ikke virkningen av Wellbutrin komplett klarlagt, for teoretisk sett er virkningen av reopptakshemningen (særlig av dopamin) ganske svak. 

UtakknemligDiva
ISW skrev (8 minutter siden):

Hvis du har ADHD, så er det egentlig ikke så rart at du sover bedre med Wellbutrin. 

Dopaminreopptakshemmere er sjelden vare i Felleskatalogen. Årsaken er misbrukspotensialet (kokain f.eks, er en dopaminreopptakshemmer). Ritalin og amfetamin har begge denne egenskapen, og de er A-preparater. Wellbutrin er en svak dopaminreopptakshemmer, en noe mer potent noradrenalinreopptakshemmer, og kombinasjonen av disse to gjør at misbrukspotensialet er lavt. Ellers er ikke virkningen av Wellbutrin komplett klarlagt, for teoretisk sett er virkningen av reopptakshemningen (særlig av dopamin) ganske svak. 

Men jeg har inntrykk av at kokain er mye mer avhengighetsskapende enn amf. Jeg har tatt større doser amf før, og har ikke sittet så stille så lenge hele mitt liv. Og tidsperspektivet ble helt borte. Fikk ikke mer selvtillit av det (som du skal få av kok). Har også tatt pauser fra medisinen og det resulterte i 30-45.000skritt hver dag fordi jeg ble så rastløs og fikk behov for å være aktiv, noe som jeg ikke har mens jeg bruker det. Forstår ikke hvorfor noen misbruker amf, hvis de blir sånn.. amf fremmer forresten litt ocd symptomer hos meg, jeg tåler ikke noe som helst rot. 

Wellbutrin merket jeg absolutt ikke noe på. Bare angst. 

Og.. er ssri liksom som MDMA da? 

ISW skrev (6 timer siden):

Så bra 😊

I forlengelsen av det jeg skrev i går - her inne har jeg sett mye rart. Fastleger som gir Wellbutrin mot angst blant annet. Det virker jo ikke.

Ofte ved depresjoner er det nødvendig med både SSRI og Wellbutrin for å få tatt alle symptomene. 

Jeg foreslo å legge til wellbutrin i tillegg til  ssri(cipralex) pga. Noen gjenstående negative symptomer og fikk til svar fra legen( psykiater på dps) om at, sitat " Vi blander ikke medisiner slik". Så er tydeligvis uenighet ikke bare blant fastleger men også spesialister her.

Anonymkode: f97b9...d87

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg foreslo å legge til wellbutrin i tillegg til  ssri(cipralex) pga. Noen gjenstående negative symptomer og fikk til svar fra legen( psykiater på dps) om at, sitat " Vi blander ikke medisiner slik". Så er tydeligvis uenighet ikke bare blant fastleger men også spesialister her.

Anonymkode: f97b9...d87

Ja ingen av de sier det samme. Noen mente også at ssri ikke skulle blandes med adhd med, men en annen lege skrev det ut til meg.

• 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...