Gå til innhold

Hvorfor fikk jeg aldri noen ordentlig utredning?

Anbefalte innlegg

Jeg kom til DPS i 2015 og fortalte at jeg trodde andre kunne lese tankene mine. Derfor ble jeg sendt til TIPS og fikk diagnosen paranoid schizofreni. Jeg fikk aldri noen utredning annet enn dette. Problemet mitt er at det ikke var schizofrenien som var mitt største problem, jeg hadde sterk sosial angst, depresjon og OCD. Det var ikke før i 2020, 5 år etter at jeg fikk ordentlig medisiner for sosial angst, depresjon og OCD som faktisk gjorde meg bedre. Har også hatt god effekt av antipsykotisk når jeg fikk riktig medisin. Spørsmålet er hvorfor jeg ikke fikk noen ordentlig utredning annet enn å stille meg kun spørsmål basert på psykose?

Fortsetter under...

Everybody skrev (31 minutter siden):

Jeg kom til DPS i 2015 og fortalte at jeg trodde andre kunne lese tankene mine. Derfor ble jeg sendt til TIPS og fikk diagnosen paranoid schizofreni. Jeg fikk aldri noen utredning annet enn dette. Problemet mitt er at det ikke var schizofrenien som var mitt største problem, jeg hadde sterk sosial angst, depresjon og OCD. Det var ikke før i 2020, 5 år etter at jeg fikk ordentlig medisiner for sosial angst, depresjon og OCD som faktisk gjorde meg bedre. Har også hatt god effekt av antipsykotisk når jeg fikk riktig medisin. Spørsmålet er hvorfor jeg ikke fikk noen ordentlig utredning annet enn å stille meg kun spørsmål basert på psykose?

Kanskje ting noen ganger er åpenbart og ikke trenger utredning? 

Hører dere folkens, jeg gikk med alvorlig depresjon, OCD og kraftig sosial angst på DPS i 5 år. Klarte så vidt å snakke med behandlere, og enda skjønte de ikke at jeg hadde problemer.😂

Endret av Everybody

Hadde jeg fått riktig hjelp om jeg hadde utagert? Som en annen bruker her inne sa, det er de stille og rolige som får minst hjelp. Foreldre må kjempe for sine barn for å få riktig hjelp. Man blir totalt overkjørt av NAV og psykiatrien.

Endret av Everybody

Annonse

Everybody skrev (2 timer siden):

Hører dere folkens, jeg gikk med alvorlig depresjon, OCD og kraftig sosial angst på DPS i 5 år. Klarte så vidt å snakke med behandlere, og enda skjønte de ikke at jeg hadde problemer.😂

Eh, først så skriver du at du gikk på dps i 5år og så skriver du at du ikke fikk behandling? 

Everybody skrev (2 timer siden):

Hadde jeg fått riktig hjelp om jeg hadde utagert? Som en annen bruker her inne sa, det er de stille og rolige som får minst hjelp. Foreldre må kjempe for sine barn for å få riktig hjelp. Man blir totalt overkjørt av NAV og psykiatrien.

Du gikk jo på dps i 5(!!!) år. Du aner ikke hvor heldig du er og hvor mye andre må kjempe seg til å bare få gå dit kanskje et halvt år. 

Anonymkode: 16fea...242

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjorde dere i 5år da som du mener ikke var hjelp? 

Og hva mener du ville vært hjelp? 

Jeg fikk medisiner som ikke fungerte og snakket med en psykiatrisk sykepleier hver 14 dag. Det ville jo hjulpet å få behandling for min alvorlige depresjon, sosial angst og OCD?

Endret av Everybody
Everybody skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk medisiner som ikke fungerte og snakket med en psykiatrisk sykepleier hver 14 dag.

Ok, min erfaring er at den beste researchen gjør man selv. Man må Google hvilken medisin fungerer best mot ocd, angst, depresjon. Medisiner kan også Fastleger skrive ut, ihvertfall antidepressiva det skriver de ut som godteri. 

Noe lang spesialisert utredning for ocd trenger man vel ikke for det er jo en så åpenbar lidelse. 

Annonse

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk i mange år i psykiatrien uten utredning men diagnoser fikk jeg. 

Det høres merkelig ut. Man må jo gjennomgå skjemaer for å finne ut hva som feiler en? Ikke en gang en psykiater kan se hva som foregår inne i hodet ditt?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, min erfaring er at den beste researchen gjør man selv. Man må Google hvilken medisin fungerer best mot ocd, angst, depresjon. Medisiner kan også Fastleger skrive ut, ihvertfall antidepressiva det skriver de ut som godteri. 

Noe lang spesialisert utredning for ocd trenger man vel ikke for det er jo en så åpenbar lidelse. 

Ok. Men hvorfor er DPS der da? Hvis de ikke kan tilby en spesifikk medisin for akkurat deg?

Everybody skrev (Akkurat nå):

Det høres merkelig ut. Man må jo gjennomgå skjemaer for å finne ut hva som feiler en? Ikke en gang en psykiater kan se hva som foregår inne i hodet ditt?

Fikk masse spørsmål da fra psykologer men det var vel sjeldent vi fylte ut noe skjema, men det har vel hendt det og i tidenes løp. 

Everybody skrev (16 minutter siden):

Ok. Men hvorfor er DPS der da? Hvis de ikke kan tilby en spesifikk medisin for akkurat deg?

Som regel så er det vel Fastleger som ordner med medisiner til folk. Tror det kun er i mer "vanskelige" tilfeller der folk må gå på tunge medisiner, kombinere medisiner som kan være vanskelig som dps tar på seg ansvaret for medisinering. 

Å gå i 5år å vente på at dps skal sette en på medisin mot ocd var litt drøyt når man kan få det av fastlegen ja. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Eh, først så skriver du at du gikk på dps i 5år og så skriver du at du ikke fikk behandling? 

Du gikk jo på dps i 5(!!!) år. Du aner ikke hvor heldig du er og hvor mye andre må kjempe seg til å bare få gå dit kanskje et halvt år. 

Du kan gå ut i fra at de som DPS  tilbyr behandling i 5 år er mye sykere enn de som får behandling i et halvt år.  Så du har feil fokus vis du synes at de sykeste skal føle seg heldig.  

Anonymkode: 2d775...229

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan gå ut i fra at de som DPS  tilbyr behandling i 5 år er mye sykere enn de som får behandling i et halvt år.  Så du har feil fokus vis du synes at de sykeste skal føle seg heldig.  

Anonymkode: 2d775...229

Man kan være for dårlig til å gå i behandling også. 

Så egentlig, for å få gå på dps må man gjennom nåløyet. Du kan ikke være for bra og du kan ikke være for dårlig, men du må være akkurat passe. Og i tillegg må du ha akkurat de diagnosene som det dps du tilhører behandler. 

Gikk i flere samtaler på DPS uten å få rett behandling. Måtte til slutt til avtalespesialist for å få rett hjelp. Viste seg at DPS hadde satt feil diagnose som var basert mye på antagelser og ikke fakta om mine problemer. De bl.a anbefalte støttesamtaler istedenfor terapi og mente medisiner ikke kunne hjelpe meg, men jeg har forsøkt støttesamtaler 8 perioder uten at de hjalp og terapi hos avtalespesialist og medisiner er det som har hjulpet mest. Forstå det den som kan...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...