Gå til innhold

Si ja til antidepressiva?

Anbefalte innlegg

I følge fastlegen moderat depresjon, henvist og fått time på DPS. Nevnte at de kanskje ville foreslå antidepressiva.

Er skeptisk, uten egentlig å ha noen grunn til det. Er det alltid lurt å bare si ja om fagfolk foreslår det? Er det noe jeg bør tenke over på forhånd som jeg bør ta stilling til eller spørre om?

(Første gang, trener uansett kondisjon 3 ganger i uka - noe jeg klarer å holde på nå, går turer hver dag, er delvis i jobb, prøver å treffe venner litt av og til og ellers gjøre det jeg har lært/lest at jeg «burde» gjøre. Har vart 3 mnd ca, og blir egentlig bare verre..forsterket av en vanskelig livssituasjon som ikke kommer til å bedre seg med det første - og ingen medisin kan endre at jeg fortsatt må stå i det..)

Så..om legen på DPS skulle anbefale slik fastlegen tror, burde jeg bare si ja uten å tenke for mye? Eller har jeg grunn til å være skeptisk?

Anonymkode: e08fe...729

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/468462-si-ja-til-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trenger ikke si ja bare fordi fagfolk foreslår det. Skepsisen du har er sunn. Det finnes mye litteratur om antidepressiva fra de som er for og fra de som er imot. Du må velge hva du ønsker. Det er ikke sånn at medisin er riktig behandling for alle. Du må gjøre det som føles best for deg. Du har rett til å få medisinfri behandling hvis det er det du ønsker. 

Anonymkode: e7002...cbd

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, du trenger ikke si ja bare fordi fagfolk foreslår det. Skepsisen du har er sunn. Det finnes mye litteratur om antidepressiva fra de som er for og fra de som er imot. Du må velge hva du ønsker. Det er ikke sånn at medisin er riktig behandling for alle. Du må gjøre det som føles best for deg. Du har rett til å få medisinfri behandling hvis det er det du ønsker. 

Anonymkode: e7002...cbd

I utgangspunktet er jeg enig i at skepsis er bra, ikke bare svelge alt folk sier uten å vurdere. Men generelt har jeg stor tiltro til fagfolk - i motsetning til meg selv på områder der jeg strengt tatt ikke har så mye peiling. Jeg hadde nok aldri funnet på å si neitakk til andre medisiner legen min tydelig mente jeg trengte 🤷‍♀️

Hvorfor jeg er skeptisk her, handler vel like mye om at medisiner ikke kan ta bort omstendigheter. Pluss at det er veldig ukjent farvann og kjennes kanskje litt stigmatiserende. Tror ikke hva jeg «føler» alltid er det beste utgangspunktet for å ta medisinske avgjørelser, og jeg har ikke et stort ønske om medisinfri behandling sånn av prinsipp. 

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Var selv skeptisk men jeg tror det har hjulpet meg. Får ikke lenger disse intenst dype dalene. Bivirkningene var bare i oppstart, men de var ikke så ille at jeg ikke klarte noe. Bare litt moderat kvalme og økt svette. 

Takk for svar 😊 forsvant alle bivirkninger? (Om det blir aktuelt, så er jeg personlig mest nervøs for det jeg leser om redusert sexlyst..drit i kvalme liksom  🙈 for depresjonen har allerede tatt et stort jafs og for ekteskapets skyld hadde det vært ganske krise i lengden 😳)

kupton skrev (2 timer siden):

Ja, du bør si ja til dette anbefalte tiltaket. Etter alle veiledere skal moderat depresjon som har vart i 3 mnd ha antidepressiva.

Takk! Nå har jeg ikke timen før om en stund, så vet ikke hva de sier, og om de er enige med legen om utgangspunktet heller - men skal huske på det. Ditt ubetinga ja, på tross av at jeg skrev at jeg står i noe som ikke vil forsvinne på lenge, fikk meg til å tenke at poenget kanskje er at selv om det ikke kan påvirke akkurat det, så skal iallfall ikke en depresjon på toppen få gjør ting enda verre enn det «må» være.

Ser nå at mitt svar var alt for kort. Ja, hvis du ikke er klart bedre når du får time, bør du få medisiner. Men så bør du jo få samtaleterapi i tillegg. I denne kan du få hjelp med de vanskene du står i. Medisiner vil ikke fjerne disse, med bedring av depresjonen vil gjøre deg bedre i stand til å håndtere de psykososiale vanskene du står i nå.

Annonse

Jeg sluttet med antidepressive for over 6 mnd siden etter nesten 10 års bruk. Jeg har engstelig og unnvikende Pf, mye angst og lange depressive perioder. Jeg sluttet etter råd fra min behandler hos DPS. Tanken var at medisinene ikke har hatt noen merkbar effekt for meg, og det i forhold til behandlinger er bra og ha kontakt med sine følelser. 

Etter snart et halvt år kan ikke si at jeg fått det merkbart bedre, eller værre. Jeg har det samme tungsindet og angsten i sosiale situasjoner som jeg hadde når jeg før gikk på medisiner. 

For min del har jeg foreløpig ikke tenkt å gå tilbake til antidepressive igjen. Jeg har dårlig tider både med og uten, og da tenker jeg at jeg like gjerne kan takle livet uten. 

Situasjonen kan være annerledes for deg og din situasjon, hvis antidepressive kan hjelpe deg hadde jeg vært åpen for å prøve. 

Det er sunt å være skeptisk. Men behandleren din store ikke alene når hen eventuelt tilbyr deg medisiner. Det gjør hen fordi hen hatt masse forskning i ryggen som sier at mange blir bedre av en moderat depresjon ved bruk av medisiner.

Og så er det jo slik at om du takker ja til medisiner så er det ikke en livslang forpliktelse. Du kan når som helst avslutte behandlingen. Hadde det ikke vært verdt et forsøk for å se om du opplever det mange opplever, nemlig en bedring i symptomene.

Takk for alle svar ❤️

Godt å lufte tankene litt, plutselig ser jeg jo at det hadde vært helt bak mål å skulle motsette meg det. All den tid jeg ikke egentlig har en grunn til det (ikke en god iallfall), og om hun skulle mene det så har hun en bedre forutsetning enn meg for å mene noe fra eller til. 

Det stod forresten i innkallingen at jeg skulle få noe spørreskjema digitalt jeg måtte svare på en uke før. Er det noe standard som er likt for alle, eller er det spesifikt ut fra hva en er henvist for? 🤔 Går ut fra det er av typen legen spurte om ang depresjonssymptomer, men er det noe mer liksom? 

Kanskje noen vet om du leste helt ned hit 😊

Vel, det finnes jo mange typer også. Jeg har prøvd 3 eller 4 forskjellige typer, og flere innad dette også. Hos meg hjalp ingen dessverre. Men til fordel hjalp det veldig med mestringsmetoder, altså kognotiv terapi. Rimelig frustrerende da jeg bare ble satt på anti depp og så lykke til i ganske mange år før jeg kom til en psykolog som tok tak i det og sa, jammen har du prøvd kognotiv terapi? Og bare mine gitte 10 timer der hjalp meg utrolig mye, samt KID kurs arrangert av kommunen. Tenk om jeg bare hadde starta det før.

Men om du tenker det fungerer eller ikke er det jo opp til deg, og fagfolk å vurdere. Bare ikke gå i fella med antidepp og så ingenting. Det tok 10-12 år av mitt liv, og det er utrolig frustrerende å sitte å se i ettertid at jeg mest trolig hadde kommet meg ut av dette før om det ikke var for depresjonsdiagnosen (nå har jeg dystymi) hvor de bare forlot meg på medisiner uten samtaler og hjelp. 

Anonymkode: 8085f...bc1

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg hadde gått for et AD som ikke påvirker sexlysten/evnen/nytelsen. Selv gikk jeg på et som gjorde det i 19 år. Det ødela mye. Og jeg har heller ikke en diagnose der ssri er påkrevd. 

Anonymkode: 21512...10a

:blink: Ja, ok..så ikke alle har slike bivirkninger? Men DET skjer ikke at jeg diskuterer med vedkommende 🙈 får evt krysse fingrene og håpe det ikke blir et problem. 19 år? Det var da voldsomt, håper det ordnet seg for deg 😬

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 21.11):

Men om du tenker det fungerer eller ikke er det jo opp til deg, og fagfolk å vurdere. Bare ikke gå i fella med antidepp og så ingenting.

Nei, jeg går nå ut fra at når de tar meg inn så er ikke utgangspunktet at de tenker å bare skrive ut en resept - det kunne jo evt fastlegen gjort 🤷‍♀️🤞🤞

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...