Gå til innhold

Kortvarig fastholding i 7 t med 3 injeksjoner @kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frøya Alilde skrev (På 17.9.2022 den 14.53):

Kan jeg kreve erstatning etter å ha blitt «kortvarig» fastholdt i 7 t med 3 injeksjoner?

Dette  er grunnen til at jeg ikke vil ha noe med psykiatrien å gjøre lenger. 

Anonymkode: 3f205...45f

Kan jeg kreve erstatning etter å ha blitt «kortvarig» fastholdt i 7 t med 3 injeksjoner?

Hvorfor erstatning? Hadde det ikke vært nok med en innrømmelse/beklagelse?

Anonymkode: a399b...7c0

Du trengte nok dette når det var det de anså som best hjelp for deg i den aktuelle situasjonen? Ingen blir holdt med mindre de er til fare for seg selv eller andre, selv da skal det nok mye til. Det var sikkert nødvendig. 

Anonymkode: 1b8b1...09b

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har skjedd før og det kan skje igjen. 

Ja det har det men i 7 timer med injeksjoner det får du ikke med mindre det er faglig forsvarlig, da er det en alvorlig diagnose som grunn og pasienten er helt på styr! 

Anonymkode: 1b8b1...09b

Marye skrev (5 timer siden):

Foretrekker ikke belter

Nei, noen foretrekker belter og noen foretrekker fastholdning - dette avhenger ofte av hvorfor man trenger hjelp av psykiatrien.

Er f.eks. fysisk kontakt med andre vanskelig å forholde seg til (ofte pga. tidligere negative erfaringer), sier det seg selv at man ikke blir roligere av at to-tre sterke mannfolk holder deg i et hardt grep. Da forstår jeg også godt at beroligende medisiner også har dårligere virkning enn kanskje ellers - ettersom kroppen er i fight-modus konstant og arbeider mot det beroligende middelet. Adrenalinet pumpes rundt og du kan bli ytterligere oppkavet.

Jeg ville nok mer sett fremover og hvordan forebygge at du kommer i tilsvarende situasjon på nytt. Det høres ikke OK ut for noen av partene som var involvert...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor erstatning? Hadde det ikke vært nok med en innrømmelse/beklagelse?

I dag står det i paragrafen når tvangstiltak som fastholding, medisinering eller mekaniske tvangsmidler brukes, har pasienten rett på å få en samtale i etterkant for å få uttalt seg om hvordan tiltakene opplevdes å bli utsatt for både fysisk og mentalt. Det står også at på forhånd, bør man om mmulig forsøke å avklare med pasienten hva han eller hun helst foretrekker, som f.eks. fastholdning fremfor belter eller motsatt. Der er det jo individuelle forskjeller.

Selv får jeg fullstendig panikk og kan slå rundt meg om noen tar på meg, før jeg går inn i en dissosiativ tilstand.

Eva Sofie skrev (29 minutter siden):

I dag står det i paragrafen når tvangstiltak som fastholding, medisinering eller mekaniske tvangsmidler brukes, har pasienten rett på å få en samtale i etterkant for å få uttalt seg om hvordan tiltakene opplevdes å bli utsatt for både fysisk og mentalt. Det står også at på forhånd, bør man om mmulig forsøke å avklare med pasienten hva han eller hun helst foretrekker, som f.eks. fastholdning fremfor belter eller motsatt. Der er det jo individuelle forskjeller.

Selv får jeg fullstendig panikk og kan slå rundt meg om noen tar på meg, før jeg går inn i en dissosiativ tilstand.

Jeg skjønner jo at noe har skjedd som ikke burde skje, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ønsker erstatning? Hyrer det ikke å snakke med de? Kan du ikke si hvordan du ønsker det en evt neste gang? 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner jo at noe har skjedd som ikke burde skje, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ønsker erstatning? Hyrer det ikke å snakke med de? Kan du ikke si hvordan du ønsker det en evt neste gang? 

Ja, det får TS svare på. Det ville mange ha valgt, men noe som ser ut som en bagatell for noen, kan oppta mye plass for en annen. Vi er ulikt skrudd sammen og tenker ulikt. Fokuserer på ulike ting. Det må vi godta her i livet når vi har med mennesker å gjøre :) 

Eva Sofie skrev (34 minutter siden):

Ja, det får TS svare på. Det ville mange ha valgt, men noe som ser ut som en bagatell for noen, kan oppta mye plass for en annen. Vi er ulikt skrudd sammen og tenker ulikt. Fokuserer på ulike ting. Det må vi godta her i livet når vi har med mennesker å gjøre :) 

Like sant som at noen bare elsker å skrive som dette😊

Annonse

Eva Sofie skrev (56 minutter siden):

Det må vi godta her i livet når vi har med mennesker å gjøre

Må vi det? Alltid? Uten å stille et eneste spørsmålstegn ved ting? Eller gjelder dette bare på psykiatri-siden? 

For å komme over fra synsesiden til faktasiden:

Hvis TS mener det er begått en alvorlig feil / regelbrudd (forutsetning for erstatning), er første steg å klage til kontrollkommisjonen. 
Medhold kan være grunnlag for å søke erstatning. 
Uten medhold i Kkom vil neste steg være rettsak om hun ikke aksepterer Kkoms avgjørelse. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...