Gå til innhold

Hvordan klarte folk seg før i tiden med psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

La oss si vi går tilbake til 1200-tallet. Levde folk et helt liv med alvorlig depresjon? Hva med psykose? Gikk de rundt psykotiske livet ut? Da trodde man sikkert at de var besatt av demoner og alt det der. Fantes det noe rus man kunne ta for å få det bedre? Medisinene kom jo på 1950-tallet, antipsykotika og antidepressiva. Ikke før på 90-tallet kom de nyere antipsykotiske legemidlene. Må jo ha vært et helvete å leve i fortiden med dette uten medisiner? Tok de selvmord? Ruset de seg mer? Ble de låst inne livet ut?

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Mange led fryktelig. Av sine egne demoner og også feilslåtte behandlinger som lobotomi. 

Feks er schizofreni i fri utfoldelse jævlig til tider. Med mindre man har behagelige psykoser.  Schizofreni, bipolar, dype depresjoner, anoreksi og lammende angst er faktisk alvorlige sykdommer.

Jeg har mange psykisk syke i min familie i leddene bak, og i generasjonene før så ble de ofte bare omtalt som " nervøse" " hadde nerver " og bare " tøven/tullat"  eller " ensom og sær ulv ". Idag ville det vært angstlidelser, spiseforstyrrelser, autisme o.l. 

Anonymkode: 9b445...557

Annonse

Worriesome Plenty 2
Everybody skrev (4 timer siden):

Hvordan er en behagelig psykose?

En som hører positive stemmer og ikke har angst. Har møtt en sånn person. Han var lykkelig men jakke psykotisk. Han hadde også få negative symptomer kanskje assosiasjonsforstyrrelser bare. Han hadde schizofreni. 

Jeg hørte på en podcast om nevrologiens historie av Reidar Stien (?), utrolig god historieforteller som støtt fortalte seg bort i små detaljer, men han kom bl.a. inn på at man har funnet gamle hodeskaller som var mange hundre år gamle (tør ikke anslå tall), men man så at det var laget et hull i kraniet.  En tror at tanken var at det var for å slippe onde ånder og demoner fri. Det var ikke mye narkose på den tiden, men rusmidler som mennesker til alle tider har brukt...

Senere, for bare 200 år siden eller så, drev en jo med årelating, og tenkte at om det ble balanse i væskene i kroppen, ville ting også stabilisere seg. Mulig åndene kom ut med blodet også - hva vet jeg hva de tenkte... 

Og man fikk jo ofte skylden påført selv, med at det var sine forfedre eller en selv som nå fikk gjengjelde for alle sine synder man hadde begått i livet om man selv eller noen i sin familie ble sinnssyk eller besatt av onde ånder e.l. Det samme fikk en jo også høre om en var så uheldig og fikk et barn som hadde en funksjonshemning.

For ett års tid siden eller litt mer, leste jeg en artikkel om psykiatriens historie. Den nevner litt av det jeg har snakket om her, men den tar mest for seg psykiatrien fra 1900 og fremover, gjennom lange varme bad påføring av ulike infeksjoner/sykdommer (som Malaria), ,insulinsjokk, ECT, lobotomering m.m. Jeg sier meg nokså fornøyd med dagens metoder, selv om det kan være at man vil riste oppgitt på hodet om 200 år om våre metoder i dag også... ;)

https://www.norgeshistorie.no/forste-verdenskrig-og-mellomkrigstiden/1634-psykiatrisk-behandling-langbad-til-lobotomi.html

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

lange varme bad påføring av ulike infeksjoner/sykdommer (som Malaria), ,insulinsjokk, ECT, lobotomering m.m

🤣 Det ble også prøvd å skremme pasientene friske på 1800-tallet.

Tenk på alle de ærverdige bygningene som står på Blakstad sykehus i dag. Er jo ruiner omtrent. Tenk alt som har foregått innen for de veggene der, utrolig å tenke på. Sykehuset ble åpnet i 1904.

Annonse

Everybody skrev (På 18.9.2022 den 0.33):

La oss si vi går tilbake til 1200-tallet. Levde folk et helt liv med alvorlig depresjon? Hva med psykose? Gikk de rundt psykotiske livet ut? Da trodde man sikkert at de var besatt av demoner og alt det der. Fantes det noe rus man kunne ta for å få det bedre? Medisinene kom jo på 1950-tallet, antipsykotika og antidepressiva. Ikke før på 90-tallet kom de nyere antipsykotiske legemidlene. Må jo ha vært et helvete å leve i fortiden med dette uten medisiner? Tok de selvmord? Ruset de seg mer? Ble de låst inne livet ut?

Nå var vel ikke livet nødvendigvis så langt på 1200-tallet. Spesielt ikke for folk med helseproblemer generelt. Høy barnedødelighet. Mor døde gjerne i barsel. En enkel infeksjon kunne være slutten. Forferdelig mye lidelse. Sikkert en grunn til at de telte hvor mange vintre folk var.

Anonymkode: a93e2...6fa

Everybody skrev (På 18.9.2022 den 0.33):

La oss si vi går tilbake til 1200-tallet. Levde folk et helt liv med alvorlig depresjon? Hva med psykose? Gikk de rundt psykotiske livet ut?

"Et helt liv" var for de fleste langt kortere enn den levetiden vi tenker oss i dag, selv om enkelte ble riktig gamle. Hvis man hadde en tydelig avvikende oppførsel, kunne man nok bli utstøtt fra fellesskapet. Medisinene handlet nok stort sett om å spise / drikke litt - eh - annerledes. 

https://middelalder.no/medlemsblad/faglige-artikler/192-helse-sykdomog-dod-i-middelalderen

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...