Gå til innhold

Milde maniske symptomer som "aldri" går over??

Anbefalte innlegg

I både korte og lange perioder i etterkant av en manisk episode kan jeg ha lette maniske symptomer som blir værende i uker til måneder, uten at de utvikler seg til en hypomani eller mani. Hvis jeg sover dårlig blusser symptomene mer opp, men hvis jeg sørger for nok søvn og roer meg ned så videreutvikler ikke symptomene seg. Jeg sover alltid dårlig i perioder med maniske symptomer, så jeg må ta sovemedisiner hver natt for å unngå at det eskalerer. Likevel forsvinner ikke symptomene helt, og jeg er ofte deprimert samtidig. Jeg tenker raskt, men ikke like raskt som ved en ordentlig hypomani eller mani, men det er likevel vanskelig å holde fokus og jeg er lett distraherbar. Alle sansene mine er sterkere enn hva de vanligvis er, men ikke så sterke som ved hypomani eller mani. Alt er forsterket. Alle følelsene mine er unormalt sterke, følelsene jeg har for andre mennesker er mer intense, og jeg blir lettere rørt. Så jeg har en del humørsvingninger i slike perioder, og impulskontrollen min er svekket. Jeg blir veldig plaget av dette, jeg sliter med å holde fokus i samtaler og på forelesninger/seminarer. Jeg kan snakke mye, og raskt. Jeg kan være impulsiv eller tankeløs når det kommer til hva jeg sier  eller gjør også. Jeg er også veldig sensitiv og reagerer ut av proposjoner. Jeg blir unormalt glad, trist, sint og frustrert. Jeg blir også sliten og lei av at alle sanseinntrykk er unormalt sterke. Jeg er også urolig og rastløs. Når jeg er hypoman og manisk har jeg alle disse symptomene, bare i mer alvorlig grad, men jeg har også mange andre symptomer. Når jeg er hypoman er jeg i veldig godt humør i tillegg til denne labiliteten. Når jeg er på mitt mest maniske er jeg mer labil enn euforisk. Jeg er euforisk også, men jeg er hovedsakelig ekstremt intens og ustabil. I begynnelsen er jeg mer euforisk enn ustabil, men ustabiliteten blir verre når manien blir verre. Maniene er ikke blandede episoder og jeg har ikke depressive symptomer samtidig. Humøret endrer seg med omgivelsene. 

Jeg er bare slik i etterkant av en mani, og ikke i etterkant av en hypomani. Jeg har ADHD i tillegg til bipolar type 1, og det kan minne litt om symptomer på ADHD, men det er ikke helt det samme. Særlig det med forsterkede sanseinntrykk gjør at jeg merker det. ADHD-en min er godt medisinert, men den medisinen hjelper selvfølgelig ikke på disse plagene. Hvorfor har jeg disse symptomene i så lang tid etter en manisk episode, og hva kan jeg gjøre med det? Det føles ut som om jeg plutselig har utviklet borderline. Jeg har det sånn nå, og jeg holder på å bli gal av det. 

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...