Gå til innhold

I disse strømsparetider.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Har kost meg glugg ihjel alene på hytta denne uka. Når det er sol som det har vært denne uka, så blir det kvelende varmt i hytta. Hytta er rene drivhuset.  Men i dag er det dårlig vær og iskaldt.

Men jeg skal jo spare strøm, så da fant ut at jeg måtte fyre peisen. Det klarte jeg fint ( Vanligvis mannfolkjobb ) Stilte meg så inntil glasset på peisen for å varme meg. Kjente plutselig en rar lukt og ser røyk. Hva pokker har jeg gjort nå ? 

 Ser nedover på meg selv, og ser at det er jeg selv som har tatt fyr 🙄 Yndlingsgenseren er ødelagt.

Det var den sparinga 🤣

Ps. Jeg er like hel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Har kost meg glugg ihjel alene på hytta denne uka. Når det er sol som det har vært denne uka, så blir det kvelende varmt i hytta. Hytta er rene drivhuset.  Men i dag er det dårlig vær og iskaldt.

Men jeg skal jo spare strøm, så da fant ut at jeg måtte fyre peisen. Det klarte jeg fint ( Vanligvis mannfolkjobb ) Stilte meg så inntil glasset på peisen for å varme meg. Kjente plutselig en rar lukt og ser røyk. Hva pokker har jeg gjort nå ? 

 Ser nedover på meg selv, og ser at det er jeg selv som har tatt fyr 🙄 Yndlingsgenseren er ødelagt.

Det var den sparinga 🤣

Ps. Jeg er like hel. 

 

Oisann! hehe! Men jammen bra det gikk bra! 

(Forøvrig mener jeg at fyre i peisen er en utmerket kvinnfolkjobb. 🙂 Men så er jeg også gammel speider!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, så kjedelig! Ugg, skikkelig ergelig da! Godt du ikke brant deg på huden, og at det "bare" var genseren.

Enig m Morsan, å fyre i ovnen er minst like mye kvinnfolkjobb. Jeg liker å gjøre det, har alltid likt både det og lage bål ute. Sign: også gammel speider 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (16 minutter siden):

Å nei, så kjedelig! Ugg, skikkelig ergelig da! Godt du ikke brant deg på huden, og at det "bare" var genseren.

Enig m Morsan, å fyre i ovnen er minst like mye kvinnfolkjobb. Jeg liker å gjøre det, har alltid likt både det og lage bål ute. Sign: også gammel speider 😄

He he, joda selvfølgelig er det det men jeg gjør det kun når jeg er alene. Det har bare blitt slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (50 minutter siden):

He he, joda selvfølgelig er det det men jeg gjør det kun når jeg er alene. Det har bare blitt slik. 

Ja, man venner seg jo til at den ene tar mer ansvar for noe enn den andre. Selv glemmer jeg nesten helt av at vi har stueplanter som trenger vann 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Ja, man venner seg jo til at den ene tar mer ansvar for noe enn den andre. Selv glemmer jeg nesten helt av at vi har stueplanter som trenger vann 😅

Her er det stort sett mannen som fyrer opp, men jeg klarer det helt utmerket de gangene jeg gjør det også. 😊 Men han får ikke borti potteplantene mine nei, det hadde garantert endt med katastrofe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Har kost meg glugg ihjel alene på hytta denne uka. Når det er sol som det har vært denne uka, så blir det kvelende varmt i hytta. Hytta er rene drivhuset.  Men i dag er det dårlig vær og iskaldt.

Men jeg skal jo spare strøm, så da fant ut at jeg måtte fyre peisen. Det klarte jeg fint ( Vanligvis mannfolkjobb ) Stilte meg så inntil glasset på peisen for å varme meg. Kjente plutselig en rar lukt og ser røyk. Hva pokker har jeg gjort nå ? 

 Ser nedover på meg selv, og ser at det er jeg selv som har tatt fyr 🙄 Yndlingsgenseren er ødelagt.

Det var den sparinga 🤣

Ps. Jeg er like hel. 

 

Herregud, du må være forsiktig. Du kunne fått skikkelig brannskade på huden. Hva var genseren laget av? Ikke plast regner jeg med. Jeg kastet en gang en bøtte vann på person med brennende genser. 

Ellers var jeg glad du ikke skrev at du burde få strømstøtte på hytta. Da hadde jeg blitt sur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cathlin skrev (3 timer siden):

Herregud, du må være forsiktig. Du kunne fått skikkelig brannskade på huden. Hva var genseren laget av? Ikke plast regner jeg med. Jeg kastet en gang en bøtte vann på person med brennende genser. 

Ellers var jeg glad du ikke skrev at du burde få strømstøtte på hytta. Da hadde jeg blitt sur. 

He he, nei jeg har aldri tenkt at det var rettferdig at vi skulle få strømstøtte på hytta. Jeg har ikke fått sjokk av strømregningene våre enda. Jeg skjønner det ikke når folk sier de har hatt regninger på flere tusen ? Det har ikke vi. Jeg vet ikke hvordan vinteren blir da, men det er mye " uviktig" jeg kan stramme inn på før jeg kan klage på strømregningene uten at jeg har noe vondt av det, tenker nå jeg  Men jeg prøver å spare på strømmen uansett. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (14 timer siden):

Herregud, du må være forsiktig. Du kunne fått skikkelig brannskade på huden. Hva var genseren laget av? Ikke plast regner jeg med. Jeg kastet en gang en bøtte vann på person med brennende genser. 

Ellers var jeg glad du ikke skrev at du burde få strømstøtte på hytta. Da hadde jeg blitt sur. 

Du får stålsette deg, for jeg synes det burde vært strømstøtte til hytter fordi:

1. De gir strømstøtte opptil 5000 kWt per måned. Altså et voldsomt overforbruk på alt annet enn hytte.

2. De fleste hytteeiere er ikke rike, men har prioritert hytte foran annet forbruk. Det er 500 000 hytter i Norge.

Det rammer ikke meg. Jeg synes bare det er artig å se AP skyte seg selv i foten ved å snakke om hyttepalass med jacuzzi og oppvarmet innkjørsel.  Jeg tror det er veldig mange AP-velgere med normale hytter ikke kjenner seg igjen. De tør ikke å snakke høyt, men velgerne rømmer fra AP til Høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (51 minutter siden):

Du får stålsette deg, for jeg synes det burde vært strømstøtte til hytter fordi:

1. De gir strømstøtte opptil 5000 kWt per måned. Altså et voldsomt overforbruk på alt annet enn hytte.

2. De fleste hytteeiere er ikke rike, men har prioritert hytte foran annet forbruk. Det er 500 000 hytter i Norge.

Det rammer ikke meg. Jeg synes bare det er artig å se AP skyte seg selv i foten ved å snakke om hyttepalass med jacuzzi og oppvarmet innkjørsel.  Jeg tror det er veldig mange AP-velgere med normale hytter ikke kjenner seg igjen. De tør ikke å snakke høyt, men velgerne rømmer fra AP til Høyre.

Da har vi nok en ulik oppfatning av hva det vil si å være rik. 

Jeg må passe på blodtrykket mitt så jeg tar ikke noen diskusjon med deg på det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

He he, nei jeg har aldri tenkt at det var rettferdig at vi skulle få strømstøtte på hytta. Jeg har ikke fått sjokk av strømregningene våre enda. Jeg skjønner det ikke når folk sier de har hatt regninger på flere tusen ? Det har ikke vi. Jeg vet ikke hvordan vinteren blir da, men det er mye " uviktig" jeg kan stramme inn på før jeg kan klage på strømregningene uten at jeg har noe vondt av det, tenker nå jeg  Men jeg prøver å spare på strømmen uansett. 

Jeg og samboeren min er to stykker og har de siste par månedene hatt strømregningen på ca 1800-2000. Fikk litt sjokk da den tidligere på samme tid har ligget på rundt 500-800 kr. 😅

Veldig spent på hvordan vinteren blir, men vi klarer oss heldigvis.

Anonymkode: 645c0...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Du får stålsette deg, for jeg synes det burde vært strømstøtte til hytter fordi:

1. De gir strømstøtte opptil 5000 kWt per måned. Altså et voldsomt overforbruk på alt annet enn hytte.

2. De fleste hytteeiere er ikke rike, men har prioritert hytte foran annet forbruk. Det er 500 000 hytter i Norge.

Det rammer ikke meg.

Det rammer ikke meg heller. Men generelt sett tenker jeg at dette taket på 5000 kWt per måned prinsipielt sett burde kommet husstanden til gode hva enten de bruker det på én eller flere enheter. Men det er nok vanskelig å finne en god måte å avgrense hva som er «husstand» på og ikke minst å gjennomføre det enkelt og digitalt uten et voldsomt apparat med tekniske løsninger, saksbehandlere og regelverk. 
 

Jeg synes det er uverdig at strømdebatten i kommentarfeltene dreier seg om at hytter er overdådig luksus og at det bare er å selge hytta og/eller at søringene ikke fortjener billigere strøm fordi været er bedre sørpå! Essensen er jo at det er vanvittige prisforskjeller i landet på den samme varen, og at prisen på varen ikke står i forhold til produksjonskostnaden. Det skrives mye om at Putin prøver å slå splid mellom de europeiske landene – han ser iallfall ut til å ha klart å så splid nord-sør i Norge pluss mot «hytterikingene».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cathlin skrev (22 minutter siden):

Da har vi nok en ulik oppfatning av hva det vil si å være rik. 

Jeg må passe på blodtrykket mitt så jeg tar ikke noen diskusjon med deg på det😅

Vi er heller ikke rike selv om vi har ei flott hytte. Vi hadde råd til denne hytta kun fordi vi er 2 godt voksne som slo oss sammen. Derfor ble min leilighet solgt. Dvs at jeg eier ikke noe bosted lenger. Alle mine verdier ligger i hytta. Jeg får derfor ikke strømstøtte noen steder. 

Men sambo og jeg er veldig forsiktige med pengebruken vår, fordi det er dette vil bruke pengene våre på og har ikke behov for så mye annet akkurat nå. Jeg gidder derfor heller ikke å klage på at jeg ikke får strømstøtte. Det skal gå fint. 

Men når det er sagt, så har jeg lagt merke til en aggresiv diskusjon på facebook, hvor noen av mine venner har deltatt. Venner som sier at bare rikfolk har råd til hytte og som samtidig legger ut bilder av alle konserter de er på, restaurantbesøk, leie av limosin, utenlandsreiser i fleng osv. Det er når disse mener de fortjener strømstøtte mer enn de som har prioritert vekk mye av dette fremfor hytte som de ser på som luksus, at jeg tenker mitt. Det handler om prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Vi er heller ikke rike selv om vi har ei flott hytte. Vi hadde råd til denne hytta kun fordi vi er 2 godt voksne som slo oss sammen. Derfor ble min leilighet solgt. Dvs at jeg eier ikke noe bosted lenger. Alle mine verdier ligger i hytta. Jeg får derfor ikke strømstøtte noen steder. 

Men sambo og jeg er veldig forsiktige med pengebruken vår, fordi det er dette vil bruke pengene våre på og har ikke behov for så mye annet akkurat nå. Jeg gidder derfor heller ikke å klage på at jeg ikke får strømstøtte. Det skal gå fint. 

Men når det er sagt, så har jeg lagt merke til en aggresiv diskusjon på facebook, hvor noen av mine venner har deltatt. Venner som sier at bare rikfolk har råd til hytte og som samtidig legger ut bilder av alle konserter de er på, restaurantbesøk, leie av limosin, utenlandsreiser i fleng osv. Det er når disse mener de fortjener strømstøtte mer enn de som har prioritert vekk mye av dette fremfor hytte som de ser på som luksus, at jeg tenker mitt. Det handler om prioriteringer. 

Jeg føler meg rik når jeg har muligheter til å være ute i naturen. 
(Så lenge den ikke blir nedbygd av hytter😂

Kos dere med pengekranglene🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cathlin skrev (Akkurat nå):

Jeg føler meg rik når jeg har muligheter til å være ute i naturen. 
(Så lenge den ikke blir nedbygd av hytter😂

Kos dere med pengekranglene🙂

Ja,naturen er den største rikdommen som finnes :)

Du kan være sikker på at jeg selv ikke deltar i disse offentlige kranglene på facebook. Jeg bare leser. Jeg nøyer meg med dol jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (3 timer siden):

Du får stålsette deg, for jeg synes det burde vært strømstøtte til hytter fordi:

1. De gir strømstøtte opptil 5000 kWt per måned. Altså et voldsomt overforbruk på alt annet enn hytte.

2. De fleste hytteeiere er ikke rike, men har prioritert hytte foran annet forbruk. Det er 500 000 hytter i Norge.

Det rammer ikke meg. Jeg synes bare det er artig å se AP skyte seg selv i foten ved å snakke om hyttepalass med jacuzzi og oppvarmet innkjørsel.  Jeg tror det er veldig mange AP-velgere med normale hytter ikke kjenner seg igjen. De tør ikke å snakke høyt, men velgerne rømmer fra AP til Høyre.

Jeg kjenner ikke til at Ap står offisielt og sier at de fleste hytter er palass med jacuzzi og oppvarmet innkjørsel.  At velgerne rømmer til Høyre vet vi først sikkert ved neste valg.  Det er kraftige nedgangstider nå og da rømmer velgere og har alltid gjort.

Jeg har ikke hytte og har ikke noen drømmer om det heller, og jeg synes det ikke skal være strømstøtte til hytter.  De som prioriterer hytter får da prioritere strømmen der også.  Det er ikke menneskerett og ha hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Men når det er sagt, så har jeg lagt merke til en aggresiv diskusjon på facebook, hvor noen av mine venner har deltatt. Venner som sier at bare rikfolk har råd til hytte og som samtidig legger ut bilder av alle konserter de er på, restaurantbesøk, leie av limosin, utenlandsreiser i fleng osv. Det er når disse mener de fortjener strømstøtte mer enn de som har prioritert vekk mye av dette fremfor hytte som de ser på som luksus, at jeg tenker mitt. Det handler om prioriteringer. 

Jeg prioriterer konserter, teater, cafeer, utenlandsreiser, restauranter etc. fremfor hytte.  Jeg fortjener strømstøtte i mitt eget hjem, og jeg har bare et hjem.  Oppramsingen er luksus, og det er hytte også.  Ingenting av dette er nødvendig for å overleve, men det er strøm i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Savannah skrev (3 timer siden):

Jeg prioriterer konserter, teater, cafeer, utenlandsreiser, restauranter etc. fremfor hytte.  Jeg fortjener strømstøtte i mitt eget hjem, og jeg har bare et hjem.  Oppramsingen er luksus, og det er hytte også.  Ingenting av dette er nødvendig for å overleve, men det er strøm i eget hjem.

De som fortjener strømstøtte er vel de som ikke har råd til noe av dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og samboeren min er to stykker og har de siste par månedene hatt strømregningen på ca 1800-2000. Fikk litt sjokk da den tidligere på samme tid har ligget på rundt 500-800 kr. 😅

Veldig spent på hvordan vinteren blir, men vi klarer oss heldigvis.

Anonymkode: 645c0...8ad

Vi er også 2 stykker. Vår siste strømregning lå på mellom 1600 og 1700 totalt for både leiligheten og hytta. Ca 1100 av disse var på hytta. Jeg fikk ikke sjokk av den regningen. Men Støre har jo mast lenge om at vi må forberede oss på en tøff vinter, så selv om vi har romslig økonomi, så har jeg tatt dette på alvor. 

Jeg forbereder meg , strammer inn og setter av alt jeg kan i tilfelle prisene går helt til himmels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

De som fortjener strømstøtte er vel de som ikke har råd til noe av dette ? 

Det kommer anpå.  Jeg er ikke ute på restauranter og teatre hver dag.  Heller ikke i storbyferier hver helg.  Hvor har du tenkt å sette grensen for hvem fortjener strømstøtte?  Jeg bor i en liten leilighet og bruker liten strøm, og så har jeg råd til å skeie ut innimellom.  Alle får strømstøtte selv om de har hytte, men ikke på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...