Gå til innhold

I disse strømsparetider.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Savannah skrev (1 time siden):

Det kommer anpå.  Jeg er ikke ute på restauranter og teatre hver dag.  Heller ikke i storbyferier hver helg.  Hvor har du tenkt å sette grensen for hvem fortjener strømstøtte?  Jeg bor i en liten leilighet og bruker liten strøm, og så har jeg råd til å skeie ut innimellom.  Alle får strømstøtte selv om de har hytte, men ikke på hytta.

Det er heldigvis ikke jeg som styrer dette. Jeg tror det er vanskelig å få tilpasset det, slik at det blir rettferdig for alle. 

Jeg har forstått at det er nødvendig at regjeringen holder igjen. Jeg synes det er veldig viktig at bedriftene får strømstøtte, slik at bedrifter ikke går konkurs og folk mister jobbene sine, enn at akkurat jeg får strømstøtte på hytta. Jeg tror det er tid for å tenke utover seg selv. 

Men hvem vet. Det kan jo hende at jeg skifter mening hvis prisene går helt bananas og vi begynner å slite. Blir det så ille etter hvert, så blir det vanskelig og få solgt også. Ingen vil kjøpe. Da er man låst i ei felle. Vi kjøpte rett før det brøt ut krig og vi kunne ikke vite hvordan det skulle bli. Slik det er nå, skal jeg ikke klage på egne vegne. 

Men jeg tror at hvis typiske hyttekommuner begynner å slite med økonomien, slik at bedrifter går konkurs og folk mister jobben i hyttekommunene oga folk slutter å bruke hyttene sine, da må regjeringen foreta seg noe med strømmenstøtten på hytter også. 

Jeg tror Støre og co vil se det an og holder igjen lengst mulig. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

De som fortjener strømstøtte er vel de som ikke har råd til noe av dette ? 

Strømstøtten er verken ment som eller utformet som en form for sosialstøtte til de som har dårligst råd. Den er ment å utjevne de urimelig høye prisene visse deler av landet har på strøm nå, uavhengig av strømbrukerens økonomi. Hvis man skal bruke et ord som «fortjene», så må det være alle innen disse prisområdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (13 timer siden):

Strømstøtten er verken ment som eller utformet som en form for sosialstøtte til de som har dårligst råd. Den er ment å utjevne de urimelig høye prisene visse deler av landet har på strøm nå, uavhengig av strømbrukerens økonomi. Hvis man skal bruke et ord som «fortjene», så må det være alle innen disse prisområdene. 

Helt riktig, og jeg mener at alle skal ha strømstøtte i egne hjem, men ikke i hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Men jeg tror at hvis typiske hyttekommuner begynner å slite med økonomien, slik at bedrifter går konkurs og folk mister jobben i hyttekommunene oga folk slutter å bruke hyttene sine, da må regjeringen foreta seg noe med strømmenstøtten på hytter også. 

Det er akkurat det der da. Det er jo en del småkommuner med mange hytter som blir lidende nå fordi mange ikke har råd til å bruke hyttene sine. Dagligvare, byggvare osv. på disse plassene har jo en god del av inntektene sine fra hyttefolk. Kunne man kanskje hatt en gradert støtte slik at det var mindre støtte til hytte-strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Det er akkurat det der da. Det er jo en del småkommuner med mange hytter som blir lidende nå fordi mange ikke har råd til å bruke hyttene sine. Dagligvare, byggvare osv. på disse plassene har jo en god del av inntektene sine fra hyttefolk. Kunne man kanskje hatt en gradert støtte slik at det var mindre støtte til hytte-strøm?

Det blir mange berørt av det hvis forbruket stuper pga. mindre penger blant befolkningen, og det nå rett etter covid.  Det har vært slik at man får kun støtte for sitt eget hjem hvor man er folkeregistrert og ikke i andre eiendommer som hytter.  Ser ikke at det ville redde økonomien hvis støtten blir gitt for hytter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 timer siden):

Det blir mange berørt av det hvis forbruket stuper pga. mindre penger blant befolkningen, og det nå rett etter covid.  Det har vært slik at man får kun støtte for sitt eget hjem hvor man er folkeregistrert og ikke i andre eiendommer som hytter.  Ser ikke at det ville redde økonomien hvis støtten blir gitt for hytter også.

Det er ikke riktig at man kun får for hjemmet der man er folkeregistrert. Man får også strømstøtte for sekundærboliger. Grunnen til det, er at man vil skjerme boliger som leies ut, slik at også leietakere skal få støtte (eller utleier, med betydning for husleia).

Den som har en eiendom som i følge registeret i kommunen den ligger i er «helårsbolig» og ikke «fritidseiendom», vil motta strømstøtte for den også.

Jeg eide tidligere noe jeg kalte hytte. Det var et lite hus i en liten hage. Men kommunen hadde registrert dette som helårsbolig (uten boplikt). Den var dermed «sekundærbolig», og jeg ville derfor fått strømstøtte for den i tillegg til boligen min, dersom jeg fortsatt hadde eid denne «hytta».
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (På 25.9.2022 den 0.34):

Strømstøtten er verken ment som eller utformet som en form for sosialstøtte til de som har dårligst råd. Den er ment å utjevne de urimelig høye prisene visse deler av landet har på strøm nå, uavhengig av strømbrukerens økonomi. Hvis man skal bruke et ord som «fortjene», så må det være alle innen disse prisområdene. 

Strømbruk av hyyta betales av den samme lønna som oppvarming av huset man bor i.

Jeg har til gode å se noen argumenter som ikke går ut på at hytte er luksus og at eierne bør ha råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (26 minutter siden):

Strømbruk av hyyta betales av den samme lønna som oppvarming av huset man bor i.

Jeg har til gode å se noen argumenter som ikke går ut på at hytte er luksus og at eierne bør ha råd.

Jeg tror de fleste ser for seg disse digre hyttepalassene som har boblebad på terrassen, varmekabler i oppkjørsla og egen fløy for ungdommen. Det er jo ikke disse det er flest av! Vi har ikke strøm på hytta, men mange har jo små hytter med innlagt vann og må derfor ha en liten lunk stående på hele vinteren, det er jo ikke snakk om svære hytter. I tillegg har mange gått over til el-bil og må lade på hytta i tillegg og da baller det fort på seg om strømmen er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Strømbruk av hyyta betales av den samme lønna som oppvarming av huset man bor i.

Jeg har til gode å se noen argumenter som ikke går ut på at hytte er luksus og at eierne bør ha råd.

Ja, det er for ensidig fokus på at hytte er luksus og for lite på at situasjonen per nå er en vanvittig prisforskjell for samme vare nord-syd for Dovre.
 

Så diskuteres det om de vanvittige prisene i sør skyldes utenlandskabler (og dermed feilslått politikk) eller Putins krig og struping av gass leveransene (og dermed at prisene skyldes nødvendig solidaritet og samhold i Europa), eller begge deler.
 

Uansett er det et faktum at de høye prisene i sør ikke skyldes normale markedsforhold (som fx at boliger i Oslo er dyrere enn i Finnmark), og som man typisk må avfinne seg med ut fra at «du har selv valgt å bo der.» Staten tjenere enorme beløp på strømprisene - mye mer enn det som gis ut i støtte. Det overskytende kommer hele landet til gode - også de som bor i deler av landet med normale priser. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 24.9.2022 den 14.44):

Jeg kjenner ikke til at Ap står offisielt og sier at de fleste hytter er palass med jacuzzi og oppvarmet innkjørsel.  At velgerne rømmer til Høyre vet vi først sikkert ved neste valg.  Det er kraftige nedgangstider nå og da rømmer velgere og har alltid gjort.

Jeg har ikke hytte og har ikke noen drømmer om det heller, og jeg synes det ikke skal være strømstøtte til hytter.  De som prioriterer hytter får da prioritere strømmen der også.  Det er ikke menneskerett og ha hytte.

Det er ingen automatikk i at velgere rømmer i nedgangstider. Tvert om vil velgerne ofte flokke seg rundt lederen hvis de føler at ting er i trygge hender.

Jeg hadde i grunnen troen på Støre. Med fare for å spore av så tenker jeg at kombinasjonen AP og SP ikke var så heldig. Det blir verken fugl eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg tror de fleste ser for seg disse digre hyttepalassene som har boblebad på terrassen, varmekabler i oppkjørsla og egen fløy for ungdommen. Det er jo ikke disse det er flest av! Vi har ikke strøm på hytta, men mange har jo små hytter med innlagt vann og må derfor ha en liten lunk stående på hele vinteren, det er jo ikke snakk om svære hytter. I tillegg har mange gått over til el-bil og må lade på hytta i tillegg og da baller det fort på seg om strømmen er dyr.

Vi må ha varme på hele vinteren. Jeg hadde ventet meg høy regning denne måneden, men ble positivt overrasket. Men jeg bør kanskje holde kjeft i denne diskusjonen til etter at jeg har fått desember og januarregninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (8 timer siden):

Strømbruk av hyyta betales av den samme lønna som oppvarming av huset man bor i.

Jeg har til gode å se noen argumenter som ikke går ut på at hytte er luksus og at eierne bør ha råd.

Hytte kan ikke kalles nødvendighet.  Hva som er luksus kan diskuteres, men mange vil si at det er alt utenom det nødvendige.  Jeg har ikke noe ønske om hytte, og i hvert fall ikke på fjellet.  Hytte ved sjøen er noe annet for meg, men det er meg.  Jeg kan ikke forstå hvordan mange gidder bruke tiden sin på vedlikehold av både hus og hytte, og for meg ville det vært plage og altfor dyrt da jeg ikke kan gjøre noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 timer siden):

Det er ingen automatikk i at velgere rømmer i nedgangstider. Tvert om vil velgerne ofte flokke seg rundt lederen hvis de føler at ting er i trygge hender.

Jeg hadde i grunnen troen på Støre. Med fare for å spore av så tenker jeg at kombinasjonen AP og SP ikke var så heldig. Det blir verken fugl eller fisk.

Det er vanlig at velgere rømmer i nedgangstider.  Jeg har tro på Støre fremdeles, men han er ikke markant leder når han fremstår i media.  Hvor heldig det er med SP og AP i samme seng, tjah jeg er egentlig enig med deg der😧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

 

.

Savannah skrev (48 minutter siden):

Hytte kan ikke kalles nødvendighet.  Hva som er luksus kan diskuteres, men mange vil si at det er alt utenom det nødvendige.  Jeg har ikke noe ønske om hytte, og i hvert fall ikke på fjellet.  Hytte ved sjøen er noe annet for meg, men det er meg.  Jeg kan ikke forstå hvordan mange gidder bruke tiden sin på vedlikehold av både hus og hytte, og for meg ville det vært plage og altfor dyrt da jeg ikke kan gjøre noe selv.

Hva man ønsker å bruke tiden sin på, har jo ikke så mye å gjøre med saken ang strømstøtte. Hva som er livskvalitet er ulikt fra menneske til menneske. 

Jeg tenkte akkurat likt som deg da jeg skilte meg. Jeg var lei av vedlikehold her og der. Eier man hus, så er det nok å drive med.  Eier man leilighet blir det litt annerledes. 

Så hadde du spurt meg for ca 10 år siden , så hadde jeg sagt det samme som deg. Så viste det seg at det eneste jeg savnet litt etter skilsmissen, var et sted på fjellet. Da fikk jeg låne leiligheten av x et par ganger. Jeg har alltid vært og kommer alltid til å være et fjellmenneske og kunne ikke i min villeste fantasi tenk meg hytte ved sjøen. 

Da kjæresten og jeg slo oss sammen, sto valget mellom dette: Leie ut leiligheten min ( som jeg gjorde et par år ) , begge selger og kjøper større leilighet eller bare jeg selger og vi kjøper fjellhytte sammen. Jeg måtte gå noen runder med meg selv. Etter å ha brukt ganske mye penger på ferier rundt omkring og spesielt på høyfjellshotell ( vi er begge glad i fjellet ) , så falt valget på hytte. Hytte er akkurat like mye luksus som det er å leie seg inn på hotell. Nå trenger vi ikke å bruke så mye på hotell lenger som vi har gjort tidligere. 

Med hytte kan vi dele på luksusen med de 4 ungdommene våre som også er like glad i den som oss. De tar med seg venner. Alle betaler for eget strømforbruk minus de som studerer. Hytta er ny, så det blir jo ikke så mye vedlikehold på noen år og da skal de unge få lov til å trø til også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 timer siden):

Hytte kan ikke kalles nødvendighet.  Hva som er luksus kan diskuteres, men mange vil si at det er alt utenom det nødvendige.  Jeg har ikke noe ønske om hytte, og i hvert fall ikke på fjellet.  Hytte ved sjøen er noe annet for meg, men det er meg.  Jeg kan ikke forstå hvordan mange gidder bruke tiden sin på vedlikehold av både hus og hytte, og for meg ville det vært plage og altfor dyrt da jeg ikke kan gjøre noe selv.

Og jeg er drittlei av å bo i leilighet etter å ha gjort det stort sett hele mitt liv og elsker å bo i hus med stor hage og ingen naboer. :) Og jeg elsker å dra på hytta og bare gå rett ut av døra og kan gå i vakker natur i fjellet så langt jeg bare orker uten å gå i kø. :) 

Du bruker din tid og dine penger på mye reising, andre bruker sin tid og sine penger på andre ting og det er ikke noe av det som er mer feil enn det andre. Vi har også både hus som er så godt vedlikeholdt og hytte som er så ny at det ikke kommer til å bli særlig mye jobb der i årene som kommer, ikke mer enn at vi fint klarer det. :) Den dagen vi ikke klarer det så får vi enten flytte, selge eller kjøpe oss hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (50 minutter siden):

Og jeg er drittlei av å bo i leilighet etter å ha gjort det stort sett hele mitt liv og elsker å bo i hus med stor hage og ingen naboer. :) Og jeg elsker å dra på hytta og bare gå rett ut av døra og kan gå i vakker natur i fjellet så langt jeg bare orker uten å gå i kø. :) 

Du bruker din tid og dine penger på mye reising, andre bruker sin tid og sine penger på andre ting og det er ikke noe av det som er mer feil enn det andre. Vi har også både hus som er så godt vedlikeholdt og hytte som er så ny at det ikke kommer til å bli særlig mye jobb der i årene som kommer, ikke mer enn at vi fint klarer det. :) Den dagen vi ikke klarer det så får vi enten flytte, selge eller kjøpe oss hjelp.

Til det siste avsnittet ditt. Det var dette jeg forsøkte å få frem, men du klarte det bedre. 

Når jeg leser diverse diskusjoner på facebook, så kan man få inntrykk av at folk tror det bare er rikfolk som har hytte. Slik er det jo ikke. Det er et fåtall som er det.  Selv satt vi og regnet og tenkte nøye gjennom alt før vi kjøpte. Budsjettet ble laget før krigen kom og snudde om på alt. Jeg angrer ikke og tror nok det skal gå fint, men i aller verste fall får vi begynne å leie ut. Å selge er helt uaktuelt. Les Dagbladet i dag. Mange som vil selge  og få som vil kjøpe nå . 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 24.9.2022 den 19.14):

Vi er også 2 stykker. Vår siste strømregning lå på mellom 1600 og 1700 totalt for både leiligheten og hytta. Ca 1100 av disse var på hytta. Jeg fikk ikke sjokk av den regningen. Men Støre har jo mast lenge om at vi må forberede oss på en tøff vinter, så selv om vi har romslig økonomi, så har jeg tatt dette på alvor. 

Jeg forbereder meg , strammer inn og setter av alt jeg kan i tilfelle prisene går helt til himmels. 

Enslig. Uføretrygdet. Uten hytte. Siste strømregning 1400.

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 24.9.2022 den 14.50):

Jeg prioriterer konserter, teater, cafeer, utenlandsreiser, restauranter etc. fremfor hytte.  Jeg fortjener strømstøtte i mitt eget hjem, og jeg har bare et hjem.  Oppramsingen er luksus, og det er hytte også.  Ingenting av dette er nødvendig for å overleve, men det er strøm i eget hjem.

Hvorfor syns du at du fortjener strømstøtte? Du har jo langt flere punkter du kan spare inn på enn mange, mange andre.

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor syns du at du fortjener strømstøtte? Du har jo langt flere punkter du kan spare inn på enn mange, mange andre.

Anonymkode: 1b6c2...948

I utgangspunktet "fortjener" ingen strømstøtte.  Alle får strømstøtte fordi det handler ikke om innkomst eller individuell bruk av penger.  Hvor mye jeg kan spare inn har jeg ikke tenkt å diskutere.  Jeg har bare ikke lyst å eie hytte alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

I utgangspunktet "fortjener" ingen strømstøtte.  Alle får strømstøtte fordi det handler ikke om innkomst eller individuell bruk av penger.  Hvor mye jeg kan spare inn har jeg ikke tenkt å diskutere.  Jeg har bare ikke lyst å eie hytte alene.

Det var du selv som skrev at du fortjente strømstøtte😉 

En ordning som strømstøtte kommer aldri til å bli rettferdig. Ingen fortjener i utgangspunktet støtte, men vi må jo bare innse at noen virkelig trenger det. Som jeg ser det er ikke du en som er i stor nød, du har bare et ønske om å opprettholde «luksuslivet» ditt. At du prioriterer det foran hytte er en helt annen sak😊

Anonymkode: 1b6c2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...