Gå til innhold

Vrangforestillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man lever "fint" med det ekspertisen kaller kroniske vrangforestillinger, har man da en psykoselidelse som de påstår? 

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner jo på en måte at det oppfattes som vrangforestillinger, men for meg er det ikke det i det hele tatt. 

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sykeliggjøre pga noen oppfatninger og opplevelser de mener er vrangforestillinger? Man trenger da ikke å være syk for å ha det sånn som jeg har det?

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken vrangforestillinger har du?

Anonymkode: 9b33c...2a6

At jeg f.eks føler nærvær av døde mennesker, at de ser på meg og følger med på meg. Snakker til meg telepatisk og er mange ganger stygge i kjeften mot meg, men de kan også av og til si fine ting. Sender meg også bilder av hvordan jeg f.eks kan ta livet mitt på. Hører også av og til fra Gud og djevelen.

Jeg lever helt greit med dette, så hvorfor sykeliggjøre det? Har hatt det sånn siden jeg var ung og har greid meg fint. Det var ikke så veldig stort problem før noen begynte å legge veldig stor vekt på det og ga meg en psykoselidelse som diagnose. Nå er det liksom tatt helt ut av proporsjoner og jeg blir sett på som syk. Og det liker jeg ikke! :(

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (3 minutter siden):

Hvordan en funksjonen din når det gjelder skole/arbeidsliv, i familien og sosialt?

Begynte på utdannelse i sin tid, men måtte avbryte pga angst. Jobbet litt, ca 3 år, så ble jeg ufør. 

Har familie, men ikke så mange venner. Men tror alt dette skyldes andre ting/diagnoser. 

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begynte på utdannelse i sin tid, men måtte avbryte pga angst. Jobbet litt, ca 3 år, så ble jeg ufør. 

Har familie, men ikke så mange venner. Men tror alt dette skyldes andre ting/diagnoser. 

Anonymkode: 99db8...e15

Er ikke vanlig å ha "en haug" av venne rnår man er voksen da. De fleste har bare 1 eller 2 som voksen. For man får egen familie, kjæreste og barn og andre ting blir viktigere. 

Men ja om du fungerer fint og det fint (som du skriver) så har du ikke noen psykosediagnose vil jeg tro. Men hvorfor går du i det hele tatt i psykiatrien om du har det "fint"? 

Anonymkode: 87b6f...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor går du i det hele tatt i psykiatrien om du har det "fint"? 

Fordi jeg har andre diagnoser.

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg har andre diagnoser.

Anonymkode: 99db8...e15

Hvis du har det fint med det du kaller vrangforestillinger hvorfor nevner du det til psykiatrien da? Man går tross alt til behandling for å snakke om PROBLEMENE sine. 

Anonymkode: 87b6f...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis du har det fint med det du kaller vrangforestillinger hvorfor nevner du det til psykiatrien da? Man går tross alt til behandling for å snakke om PROBLEMENE sine. 

Anonymkode: 87b6f...a04

Hvorfor svarer du sånn? Tror du ikke at ts mottar rettmessig hjelp? Jeg er glad for at ts tar i mot den hjelpen hun får til tross for mennesker som reagerer som deg på at hun får hjelp. 

Anonymkode: 35329...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynte på utdannelse i sin tid, men måtte avbryte pga angst. Jobbet litt, ca 3 år, så ble jeg ufør. 

Har familie, men ikke så mange venner. Men tror alt dette skyldes andre ting/diagnoser. 

Anonymkode: 99db8...e15

Her er nok ordet «tror» viktig. 

Anonymkode: 29fb3...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er nok ordet «tror» viktig. 

Anonymkode: 29fb3...f96

Her er nok ordet «tror» bare noe du tror. Du vet ingenting om ts. 

Anonymkode: 35329...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her er nok ordet «tror» bare noe du tror. Du vet ingenting om ts. 

Anonymkode: 35329...3e0

Jeg skrev ikke at jeg visste noe som helst, bare at det var viktig å tenke gjennom om ts faktisk vet at funksjonssvikten skyldes andre ting, eller om ts tror. Det er nemlig en vesentlig forskjell. Jeg tror ikke ordet «tror», jeg ser det rett foran meg på skjermen. Det blir ikke tydeligere enn det :)

Anonymkode: 29fb3...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 timer siden):

Hvordan en funksjonen din når det gjelder skole/arbeidsliv, i familien og sosialt?

Hvorfor spurte du egentlig? Jeg svarte, men du fulgte ikke opp? 

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor svarer du sånn? Tror du ikke at ts mottar rettmessig hjelp? Jeg er glad for at ts tar i mot den hjelpen hun får til tross for mennesker som reagerer som deg på at hun får hjelp. 

Anonymkode: 35329...3e0

❤️

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

At jeg f.eks føler nærvær av døde mennesker, at de ser på meg og følger med på meg. Snakker til meg telepatisk og er mange ganger stygge i kjeften mot meg, men de kan også av og til si fine ting. Sender meg også bilder av hvordan jeg f.eks kan ta livet mitt på. Hører også av og til fra Gud og djevelen.

Jeg lever helt greit med dette, så hvorfor sykeliggjøre det? Har hatt det sånn siden jeg var ung og har greid meg fint. Det var ikke så veldig stort problem før noen begynte å legge veldig stor vekt på det og ga meg en psykoselidelse som diagnose. Nå er det liksom tatt helt ut av proporsjoner og jeg blir sett på som syk. Og det liker jeg ikke! :(

Anonymkode: 99db8...e15

Hvis du lever helt greit med det, skjønner jeg ikke helt hvorfor de sykeliggjør det. Du har levd med det i mange år, skjønner jeg. Og lever ellers helt normalt. Veldig rart, men hvordan påvirker det deg at de har gitt deg psykoselidelse som diagnose? Selv hadde jeg en stemme som snakket til meg et par år, aldri hatt det hverken før eller siden. De ga meg også psykoselidelse som diagnose. I dag er stemmen borte, og jeg har fremdeles diagnosen,  men lever helt normalt i jobb og i familielivet. Jeg har ikke kontakt med psykiatrien lenger.

Anonymkode: 9b33c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

men hvordan påvirker det deg at de har gitt deg psykoselidelse som diagnose?

Det påvirker meg negativt fordi jeg ikke føler meg så syk som diagnosen skulle tilsi. Jeg har som sagt hatt det sånn siden jeg var ung og har greid å leve helt greit med det. Dessuten opptrer det veldig sjeldent.  Jeg mener derfor diagnosen er feil og vil gjerne ha diagnosen bort. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De ga meg også psykoselidelse som diagnose. I dag er stemmen borte, og jeg har fremdeles diagnosen,  men lever helt normalt i jobb og i familielivet. Jeg har ikke kontakt med psykiatrien lenger.

Hvordan ser du på det at du fremdeles har diagnosen? Har du lyst til å få den fjernet? 

Anonymkode: 99db8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det påvirker meg negativt fordi jeg ikke føler meg så syk som diagnosen skulle tilsi. Jeg har som sagt hatt det sånn siden jeg var ung og har greid å leve helt greit med det. Dessuten opptrer det veldig sjeldent.  Jeg mener derfor diagnosen er feil og vil gjerne ha diagnosen bort. 

Hvordan ser du på det at du fremdeles har diagnosen? Har du lyst til å få den fjernet? 

Anonymkode: 99db8...e15

Schizofreni er uansett ikke ensbetydende med veldig syk for schizofreni kommer i MANGE grader (slik som alle andre diagnoser) der man har alt fra de som lever helt fine og normale liv til de som lever i en søppeldynge under en bro i Oslo og spiser mus til middag hver dag mens de uler på månen. 

For å si det sånn en med sosial angst kan være mye sykere enn en med schizofreni. 

Og ja det e rmye feildiagnostisering, men dersom det plager deg veldig mye så kan du jo heller kutte kontakt med det offentlige helsevesenet og heller gå til privatpraktiserende (de tar frikort). 

Anonymkode: 87b6f...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det påvirker meg negativt fordi jeg ikke føler meg så syk som diagnosen skulle tilsi. Jeg har som sagt hatt det sånn siden jeg var ung og har greid å leve helt greit med det. Dessuten opptrer det veldig sjeldent.  Jeg mener derfor diagnosen er feil og vil gjerne ha diagnosen bort. 

Hvordan ser du på det at du fremdeles har diagnosen? Har du lyst til å få den fjernet? 

Anonymkode: 99db8...e15

Ja, men jeg vet ikke helt hvordan. Jeg prøvde å høre. Fikk beskjed at jeg måtte skrive at ting i journalen ikke stemmer. Det som står i journalen,  stemte den gangen,  så det blir liksom litt vanskelig å si at det ikke stemmer. Nå er det veldig få som vet om diagnosen. Jeg vet ikke om jeg bryr meg om det. Fastlegen snakker ikke om det i det hele tatt. Familien min snakker heller ikke om det. Det er de som vet om diagnosen. 

Anonymkode: 9b33c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...