Gå til innhold

Å spørre en alvorlig deprimert person om selvmordstanker

Anbefalte innlegg

Jeg har ifm studier fått fortalt fra lærerhold at man helst ikke skal snakke med dypt deprimerte personer om selvmordstanker, fordi det kan sette dem på ideer. Jeg mener å ha lest at dette mer og mer blir sett på som en gammeldags oppfatning som ofte ikke stemmer, men sliter litt med å finne en god kilde å støtte meg på. Jeg tenker at det i en god del tilfeller kan være godt å få dele slike tanker heller enn å bære de alene. Dessuten er det vel en god måte å fastslå hvor vidt noen trenger akutthjelp på. Dette blir jo bare synsing fra min side, og jeg lurer derfor på om noen kan anbefale meg noe artikler/bøker osv. hvor temaet blir tatt opp. 

Fortsetter under...

kupton skrev (3 timer siden):

Det er ikke farlig å spørre om selvmordstanker. 
Tvert imot er det obligatorisk å spørre, og pasienter oppfatter det som en lettelse. 

Læreren din bedriver dessverre vranglære. 

Takk for svar, Kupton. Det er også min oppfatning. Faktisk tenker jeg at det kan være vel så farlig IKKE å spørre - også som venn. Å være et medmenneske som tar uttrykk for selvmordstanker/planer på alvor, lytter og viser omtanke er ofte det som trengs. 

En YouTube-video jeg har sett på (egentlig hørt på) mens jeg nå har syslet på kjøkkenet, er LEVE sitt arrangement om selvmordsforebygging på Verdensdagen for psykisk helse hvor temaet var nettopp dét for ett år eller to siden.

Der gjentar de nettopp det din lærer fraråder: Snakk med personen. Det har jeg lest og sett i andre sammenhenger også nå i senere tid. Jeg så en utrolig informativ video en gang, som jeg dessverre nå ikke fant i farten, men den ga helt konkrete råd om hvordan man best kan håndtere en situasjon - men ingen situasjon er like.

Slik jeg forstår det, er tanken at man nå har gått bort ifra at man ikke lenger setter en person på tanken om selvmord ved å spørre om selvmorstanker  - tankene er der i så fall allerede.

Det jeg også synes er fint med dette arrangementet, er at de ca. halvannen times tid ut i videoen, setter fokus på menn og problematikken der. Tankevekkende...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...