Gå til innhold

Hørsel


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg ble fryktelig nysgjerrig på om jeg hører unormalt lave frekvenser så lenge volumet er høyt nok, eller om det er helt vanlig. I artikkelen i linken kan du teste hvor lave frekvenser du hører. Jeg hører 1Hz hvis jeg skrur volumet opp og bruker headset, men mennesker skal jo ikke høre noe særlig under 20Hz. Jeg nekter å tro at folk ikke hører 1Hz hvis volumet er høyt nok. Er det noen som gidder å teste?

https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (18 minutter siden):

Jeg ble fryktelig nysgjerrig på om jeg hører unormalt lave frekvenser så lenge volumet er høyt nok, eller om det er helt vanlig. I artikkelen i linken kan du teste hvor lave frekvenser du hører. Jeg hører 1Hz hvis jeg skrur volumet opp og bruker headset, men mennesker skal jo ikke høre noe særlig under 20Hz. Jeg nekter å tro at folk ikke hører 1Hz hvis volumet er høyt nok. Er det noen som gidder å teste?

https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

Hører godt fra 1 hz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har å gjøre med en vibrasjon i høytaleren fra pc/hodetelefonene og at det er denne man hører, for det skal ikke være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (4 minutter siden):

Tror det har å gjøre med en vibrasjon i høytaleren fra pc/hodetelefonene og at det er denne man hører, for det skal ikke være mulig.

Hm, det er kulere hvis det er vi som har super-evner, men du har nok rett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (11 minutter siden):

Hm, det er kulere hvis det er vi som har super-evner, men du har nok rett.  

Jeg liker tanken på å ha en super-evne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Jeg ble fryktelig nysgjerrig på om jeg hører unormalt lave frekvenser så lenge volumet er høyt nok, eller om det er helt vanlig. I artikkelen i linken kan du teste hvor lave frekvenser du hører. Jeg hører 1Hz hvis jeg skrur volumet opp og bruker headset, men mennesker skal jo ikke høre noe særlig under 20Hz. Jeg nekter å tro at folk ikke hører 1Hz hvis volumet er høyt nok. Er det noen som gidder å teste?

https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

Med hørelurene på og full guffe på volum så hørtes da 1 hz godt. Dette kan umulig være riktig for jeg har ingen tro på at jeg har såååå voldsomt til superhørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken jeg eller mannen hører noe under 102 hZ 😳😳😳 Helt likt altså!

Oppover i frekvensen hører jeg dårligere enn ham, men denne målingen gikk jo bare til 440 hZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Hm, det er kulere hvis det er vi som har super-evner, men du har nok rett.  

Prøvde mobil uten hodetelefoner, da hørte jeg ned til ca 20 hz. Videre ned til rundt 10 var det en svært svært svak summelyd med volum på fult hvis jeg la øret mot mobilen. Prøv det du også rett fra mobil. *spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (16 timer siden):

Med hørelurene på og full guffe på volum så hørtes da 1 hz godt. Dette kan umulig være riktig for jeg har ingen tro på at jeg har såååå voldsomt til superhørsel.

Jeg hadde ikke riktig full guffe på pcen, men justerte lyden til 100% i testen. Det er vel tvilsomt at vi har superhørsel hele gjengen. 

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg hører ned mot 15 hz, men blir jo etterhvert litt vanskelig å si hva som evt. er sidestøy/sus. Hører tonen synker litt ned mot ca. 17 hz, så blir det bare "sus".

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (15 timer siden):

Verken jeg eller mannen hører noe under 102 hZ 😳😳😳 Helt likt altså!

Oppover i frekvensen hører jeg dårligere enn ham, men denne målingen gikk jo bare til 440 hZ.

Var det med eller uten headset? Hvis jeg hører fra mobilen eller høyttalerne på pc'en, hører jeg ikke noe lavere enn rundt 80Hz, men det er nok fordi vifta på pc-en bråker. Problemet med headset var at jeg hørte min egen puls 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Mener jeg hører ned mot 15 hz, men blir jo etterhvert litt vanskelig å si hva som evt. er sidestøy/sus. Hører tonen varierer litt ned mot ca. 17 hz, så blir det bare "sus".

Jeg gikk ned til 0. Da hører man hva som eventuelt er sidestøy. For hvis du hører 0Hz, da er det noe galt med deg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (15 timer siden):

Verken jeg eller mannen hører noe under 102 hZ 😳😳😳 Helt likt altså!

Oppover i frekvensen hører jeg dårligere enn ham, men denne målingen gikk jo bare til 440 hZ.

Da tror jeg det må være noe med teknikken 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (7 minutter siden):

Var det med eller uten headset? Hvis jeg hører fra mobilen eller høyttalerne på pc'en, hører jeg ikke noe lavere enn rundt 80Hz, men det er nok fordi vifta på pc-en bråker. Problemet med headset var at jeg hørte min egen puls 😂 

Det var fra mobilen, uten headset. Prøvde i dag fra pc'en, men da var det enda verre 😮 Bruker så sjelden headset, men skal se om jeg finner det, og prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg det må være noe med teknikken 😅

Hm... Husk at vi er jo litt gamle og grå da 😄 I alle fall er jeg litt eldre enn han, og han gråere enn meg 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (15 timer siden):

Prøvde mobil uten hodetelefoner, da hørte jeg ned til ca 20 hz. Videre ned til rundt 10 var det en svært svært svak summelyd med volum på fult hvis jeg la øret mot mobilen. Prøv det du også rett fra mobil. *spent*

I sta stoppet hørselen på rundt 80, men så sluttet vifta på pc-en å gå på full guffe og da gikk det litt bedre. Med litt pc-støy hører jeg ihvertfall ned til 8Hz, lavere enn det, er jeg usikker. Så jeg har konkludert med at jeg nok kan høre litt lavere frekvenser, men da kan jeg ikke ha annen støy i tillegg. Vifta på pc-en gikk fullstendig bananas av den testen, så jeg måtte ta noen pauser 😂 På mobilen hører jeg ikke lavere enn 65Hz (med viftestøy fra pc-en og en hakkespett🙄).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (16 timer siden):

Med hørelurene på og full guffe på volum så hørtes da 1 hz godt. Dette kan umulig være riktig for jeg har ingen tro på at jeg har såååå voldsomt til superhørsel.

Jeg trykket send før jeg egentlig var ferdig med å skrive 🙈 Det er nok ganske sikkert at utstyret er avgjørende for hva man klarer å høre. Men det er jo veldig merkelig at det sies at mennesket kan høre mellom 20 og 20000 Hz, men så hører vi 1Hz så lenge volumet er høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Det var fra mobilen, uten headset. Prøvde i dag fra pc'en, men da var det enda verre 😮 Bruker så sjelden headset, men skal se om jeg finner det, og prøve igjen.

Med litt pc-støy klarte jeg så vidt høre 8Hz fra pc-en, men fra mobilen hørte jeg ikke noe lavere enn 65Hz, så jeg er ganske sikker på at du hører lavere enn 102Hz med headset. En annen ting er jo hvilket spekter høyttalerne klarer, men de må da klare lavere enn 102.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...