Gå til innhold

Hørsel


Trine

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Trine skrev (5 timer siden):

Jeg gikk ned til 0. Da hører man hva som eventuelt er sidestøy. For hvis du hører 0Hz, da er det noe galt med deg 😅

Jeg gjorde dette. Jeg brukte mobilen og hører på 1 Hz. Gikk ned til 0 og lyden ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine skrev (23 timer siden):

Jeg ble fryktelig nysgjerrig på om jeg hører unormalt lave frekvenser så lenge volumet er høyt nok, eller om det er helt vanlig. I artikkelen i linken kan du teste hvor lave frekvenser du hører. Jeg hører 1Hz hvis jeg skrur volumet opp og bruker headset, men mennesker skal jo ikke høre noe særlig under 20Hz. Jeg nekter å tro at folk ikke hører 1Hz hvis volumet er høyt nok. Er det noen som gidder å teste?

https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

Jeg hørte godt alt over 2  - hørte på laptopen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig at vi liksom ikke hører lyder under 20Hz også er det så mange som faktisk gjør det. 

Tusen takk for engasjementet 🙂 Jeg trodde egentlig dette var så "who cares" at jeg var usikker på om jeg skulle tørre å spørre 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (6 timer siden):

Hm... Husk at vi er jo litt gamle og grå da 😄 I alle fall er jeg litt eldre enn han, og han gråere enn meg 😄 

La du mobilen inntil øret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan høre 1hz. Det er én svingning i sekundet. Altså at lufttrykket stiger og synker 1x per sekund.

Jeg kan ikke forestille at det oppfattes som lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke man kan høre 1hz. Det er én svingning i sekundet. Altså at lufttrykket stiger og synker 1x per sekund.

Jeg kan ikke forestille at det oppfattes som lyd.

Det var en slags tikkelyd i øretelefonene, men jeg har heller ingen tro på at jeg har slik superhørsel. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Grendel skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke man kan høre 1hz. Det er én svingning i sekundet. Altså at lufttrykket stiger og synker 1x per sekund.

Jeg kan ikke forestille at det oppfattes som lyd.

Jeg la mobilen inntil øret og joda, jeg hørte en sval lyd som forsvant da jeg endret til 0. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Jeg la mobilen inntil øret og joda, jeg hørte en sval lyd som forsvant da jeg endret til 0. 

Og det var høytalermembranen aom flyttet seg frem og tilbake 1x per sekund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 timer siden):

Det var en slags tikkelyd i øretelefonene, men jeg har heller ingen tro på at jeg har slik superhørsel. :) 

Hm, jeg hører mer en slags bølgelyd 🤔 Altså, ikke sånn som bølger på et vann, men bølgete form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/2/2022 at 9:34 PM, Trine said:

Jeg ble fryktelig nysgjerrig på om jeg hører unormalt lave frekvenser så lenge volumet er høyt nok, eller om det er helt vanlig. I artikkelen i linken kan du teste hvor lave frekvenser du hører. Jeg hører 1Hz hvis jeg skrur volumet opp og bruker headset, men mennesker skal jo ikke høre noe særlig under 20Hz. Jeg nekter å tro at folk ikke hører 1Hz hvis volumet er høyt nok. Er det noen som gidder å teste?

https://www.nrk.no/kultur/xl/the-hum_-hege-hoyrer-noko-nesten-ingen-andre-hoyrer-1.16121231

En høyttaler har ikke evnen til å gi 1 Hz, så det er neppe den frekvensen du hører. Høyttalere ligger i frekvens området 20 til 20.000 Hz. Det er for mange feilkilder i målingen din til at dette er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrxx skrev (10 timer siden):

En høyttaler har ikke evnen til å gi 1 Hz, så det er neppe den frekvensen du hører. Høyttalere ligger i frekvens området 20 til 20.000 Hz. Det er for mange feilkilder i målingen din til at dette er riktig

Jeg har ikke foretatt noen målinger og det kommer utvilsomt lyd ut når jeg går ned til 1 Hz. Høyttalere ligger ikke kun i området 20 til 20000 Hz. Akkurat det varierer. Hodetelefonene mine oppgir 7 til 20000. Men det er jo ikke utenkelig at den som har laget testen har tatt hensyn til denne svakheten på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (På 5.10.2022 den 13.28):

Og det var høytalermembranen aom flyttet seg frem og tilbake 1x per sekund?

Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 time siden):

Det tror ikke jeg heller. Altså hørte du ikke 1 Hz.

Du trenger ikke å fortelle meg hva jeg hører. Det vet jeg best selv :)

Nå prøvde jeg en gang til , bare for å forsikre meg om at jeg ikke har gjort noe feil underveis. 

 Jeg har lyden på full guffe. Jeg tester først ved å sett den på null og legger telefonen inntill øret. Jeg hører ingen ting. Så tar jeg telefonen vekk i fra øret og setter på 1 Hz. Jeg legger så telefonen inntil øret igjen og hører lyd . Lyden kan sammenlignes med en svak lyd av en gresshoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg undersøkt litt mer angående hørselen min. Hadde faktisk legetime pga øresus, og jeg tok hørselstest. De tester bare grovt hos fastlegen, og nederste nivå er <125 hz. Jeg har helt klart hørselstap,  men mest på høye lyder (ift nornalnivå). Nå tok jeg og testet mange lyder for meg selv, og jeg hører i alle fall 80 hz. Gikk lenger ned også, men da ble lyden forvrengt og ble høyere i frekvens igjen, så mobilen taklet ikke de laveste lydene (prøvde ned til 10 hz, som jeg da hørte noe på, men ikke riktig lyd). Oppover hører jeg dårligere enn normalt fra 3000 hz og oppover, men jeg hører 10.000 på begge sider, og 12.000 på det ene, med høyt volum. Over det hører jeg ikke noe.

Skal ta ordentlig test på sykehuset seinere, så det blir jo spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (29 minutter siden):

Nå har jeg undersøkt litt mer angående hørselen min. Hadde faktisk legetime pga øresus, og jeg tok hørselstest. De tester bare grovt hos fastlegen, og nederste nivå er <125 hz. Jeg har helt klart hørselstap,  men mest på høye lyder (ift nornalnivå). Nå tok jeg og testet mange lyder for meg selv, og jeg hører i alle fall 80 hz. Gikk lenger ned også, men da ble lyden forvrengt og ble høyere i frekvens igjen, så mobilen taklet ikke de laveste lydene (prøvde ned til 10 hz, som jeg da hørte noe på, men ikke riktig lyd). Oppover hører jeg dårligere enn normalt fra 3000 hz og oppover, men jeg hører 10.000 på begge sider, og 12.000 på det ene, med høyt volum. Over det hører jeg ikke noe.

Skal ta ordentlig test på sykehuset seinere, så det blir jo spennende.

Hørsel er noe rare greier.

 

Jeg har veldig god hørsel når det gjelder isolerte lyder, det har jeg også fått vist i hørselstester (dog for en stund siden). Men jeg har mye dårligere hørsel enn før når det gjelder sammensatte lydbilder (les: høre lave stemmer i en kakofoni av stemmer, musikk og andre lyder). Mulig dette er normalt med alderen (men føler meg spesielt dårlig her :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Hørsel er noe rare greier.

 

Jeg har veldig god hørsel når det gjelder isolerte lyder, det har jeg også fått vist i hørselstester (dog for en stund siden). Men jeg har mye dårligere hørsel enn før når det gjelder sammensatte lydbilder (les: høre lave stemmer i en kakofoni av stemmer, musikk og andre lyder). Mulig dette er normalt med alderen (men føler meg spesielt dårlig her :o).

Jeg kan slite med å høre hva folk sier, men jeg har reddet potetene mange ganger hos foreldrene mine 🤣 Hvis vi sitter ute og det er flere gjester enn meg, og klokka ringer inne på kjøkkenet, er det kun jeg som hører den. I familien min går skravla jevnt og jeg hører egentlig mest bare graut, men den svake ringelyden fra kjøkkenet trenger igjennom all den andre støyen. Mamma er like overrasket hver gang jeg sier hun hun bør ta en tur på kjøkkenet. Jeg er overrasket over at hun aldri lærer at hun ikke hører klokka inne på kjøkkenet 😂 Sist jeg tok hørselstest, hørte jeg helt normalt. Men når det er veldig mange lyder, tror jeg det må mer til enn bare hørsel for å høre. Jeg tror det krever endel konsentrasjon i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (Akkurat nå):

Jeg kan slite med å høre hva folk sier, men jeg har reddet potetene mange ganger hos foreldrene mine 🤣 Hvis vi sitter ute og det er flere gjester enn meg, og klokka ringer inne på kjøkkenet, er det kun jeg som hører den. I familien min går skravla jevnt og jeg hører egentlig mest bare graut, men den svake ringelyden fra kjøkkenet trenger igjennom all den andre støyen. Mamma er like overrasket hver gang jeg sier hun hun bør ta en tur på kjøkkenet. Jeg er overrasket over at hun aldri lærer at hun ikke hører klokka inne på kjøkkenet 😂 Sist jeg tok hørselstest, hørte jeg helt normalt. Men når det er veldig mange lyder, tror jeg det må mer til enn bare hørsel for å høre. Jeg tror det krever endel konsentrasjon i tillegg.

Jeg har det omtrent på samme måten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...