Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk hjemme når dr et forkjølt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ble maks irritert i stad hun som åpnet butikken hostet og harket. Er de tapre eller gode medarbeidere? Jeg synes det er frekt å spre basiller på en sånn måte. 

Anonymkode: 4c768...563

Det behøver ikke være Corona fordi om man hoster og harker. Kanskje hun hadde testet seg. Noen har dessuten restsymptomer etter sykdom der de hoster i dagevis etterpå. Da er man ikke smittsom. Mange er litt småforkjølet på denne årstiden og mange føler på presset på å gå på jobb likevel. Tror folk flest er mye mer nøye med smitte nå pga pandemien og man er redd for andres fordømmelse hvis man hoster. Jeg ble litt tørr i halsen her en dag jeg tok bussen. Da begynte jeg å hoste og ble møtt med irriterte blikk. Jeg gikk av bussen før jeg var fremme. 

Anonymkode: 7b1bb...eb0

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ble maks irritert i stad hun som åpnet butikken hostet og harket. Er de tapre eller gode medarbeidere? Jeg synes det er frekt å spre basiller på en sånn måte. 

Man blir ikke hjemme fra jobb bare man er litt forkjølet. Har det vedvart en stund er man neppe smittebærer lenger, ofte sitter hosten i.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du bør lese deg opp på inkubasjonstid og også lese NFIs råd om fravær ved sykdom. Du forventer nok at man skal kunne være mer hjemme enn det som er anbefalt og riktig. 

En butikkansatt kan ikke jobbe hjemmefra.

Ville du blitt like irritert hvis f.eks. en ansatt på bilverkstedet, i helsevesenet eller et annet sted du hadde ventet lenge på å få utført en tjeneste, var forkjølet og likevel kom på jobb for at du skulle slippe å bli sendt bakerst i køen?

Når det er sagt skal man selvsagt forsøke å ta hensyn til kunder og andre man må komme i nærheten av, ikke hoste rett på dem. 

Lurer på hva jeg skal gjøre... for jeg hoster og harker innimellom (fordi jeg har astma) Og alle de som er allergisk for noe hvor nese og øyne renner og kanskje tilogmed hoster litt. Selv reagerer jeg på enkelte parfymer og kan bli akutt dårlig hvis jeg står i nærheten av en med "feil" parfyme på seg.

Er enig i at en ikke bør gå på jobb hvis en er skikkelig forkjølet, men litt må vi vel tåle. Hvordan skal immunforsvaret vår bli hvis vi aldri/sjelden utsettes for noe?

Annonse

Drømmeautomat

Litt læring kunne vi godt tatt med oss fra pandemien (som forøvrig slett ikke er over). Å "heroisk" stavre seg på jobb med forkjølelse i akuttfasen er en skikkelig uting, uansett hvor man jobber. Men nå er pandemien offisielt over i Norge, og nordmenn er et konformt folk med overdreven tillit til myndighetene.

UtakknemligDiva
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Litt læring kunne vi godt tatt med oss fra pandemien (som forøvrig slett ikke er over). Å "heroisk" stavre seg på jobb med forkjølelse i akuttfasen er en skikkelig uting, uansett hvor man jobber. Men nå er pandemien offisielt over i Norge, og nordmenn er et konformt folk med overdreven tillit til myndighetene.

Da jeg var ung skulle man være så syk at man knapt kom seg opp av senga før man kunne være borte fra skolen. Til og med når jeg var i jobb i 20-årene ble sjefen irritert den ene gangen jeg ringte og var tydelig syk (bronkitt). Mens nå skal man liksom ikke gå ut som fort man føler seg bare litt syk. Herregud så på huet alt har snudd seg.

90tallsbarn skrev (17 minutter siden):

Da jeg var ung skulle man være så syk at man knapt kom seg opp av senga før man kunne være borte fra skolen. Til og med når jeg var i jobb i 20-årene ble sjefen irritert den ene gangen jeg ringte og var tydelig syk (bronkitt). Mens nå skal man liksom ikke gå ut som fort man føler seg bare litt syk. Herregud så på huet alt har snudd seg.

Selv om jeg generelt sett ikke liker begrepet "sunn fornuft" så jeg fristet til å si at det er noe vi kan bruke her.

Det gir mening å holde seg hjemme hvis man er smittsom. Ved slutten av en forkjølelse så kan snue og hoste henge igjen, men formen er ok og man er ikke lenger smittsom. Da er det også ok å gå på jobb. 

90tallsbarn skrev (20 minutter siden):

Samme her, og jeg er født i 92. Det var ikke snakk om å slippe skole eller jobb før du var så syk at du lå i eget spy og ikke kom deg opp. Ble kjeftet huden full om man holdt seg hjemme.

Anonymkode: 93864...260

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Selv om jeg generelt sett ikke liker begrepet "sunn fornuft" så jeg fristet til å si at det er noe vi kan bruke her.

Det gir mening å holde seg hjemme hvis man er smittsom. Ved slutten av en forkjølelse så kan snue og hoste henge igjen, men formen er ok og man er ikke lenger smittsom. Da er det også ok å gå på jobb. 

Så hvis jeg en dag våkner og føler jeg har litt vondt i halsen skal jeg holde meg hjemme? Vi gjorde ikke det før. Helt greit egentlig, å få betalt og være hjemme.. men jeg tenker vi lærer oss å bli noen pyser etter hvert? Jeg tenker liksom på steder der de kanskje ikke har mulighetene til å sykemelde seg. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her, og jeg er født i 92. Det var ikke snakk om å slippe skole eller jobb før du var så syk at du lå i eget spy og ikke kom deg opp. Ble kjeftet huden full om man holdt seg hjemme.

Verden går heldigvis stort sett framover.

Det er økonomisk gunstig også for arbeidsgiver og samfunnet som helhet at sykdom ikke spres med påfølgende økt sykefravær. 

Annonse

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Så hvis jeg en dag våkner og føler jeg har litt vondt i halsen skal jeg holde meg hjemme? Vi gjorde ikke det før. Helt greit egentlig, å få betalt og være hjemme.. men jeg tenker vi lærer oss å bli noen pyser etter hvert? Jeg tenker liksom på steder der de kanskje ikke har mulighetene til å sykemelde seg. 

Tror ikke det er noen fasit, man må se an hver situasjon. 

laban skrev (5 timer siden):

En butikkansatt kan ikke jobbe hjemmefra.

Ville du blitt like irritert hvis f.eks. en ansatt på bilverkstedet, i helsevesenet eller et annet sted du hadde ventet lenge på å få utført en tjeneste, var forkjølet og likevel kom på jobb for at du skulle slippe å bli sendt bakerst i køen?

Når det er sagt skal man selvsagt forsøke å ta hensyn til kunder og andre man må komme i nærheten av, ikke hoste rett på dem. 

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Enig med dere begge. Vi kan ikke lenger forvente den nulltoleransen vi hadde under pandemien mot å dukke opp på jobb med litt hoste, og i særdeleshet gjelder det jobber som ikke kan utføres hjemmefra, og hvor fravær går ut over andre (kolleger, kunder etc.) Folk med hjemmekontormulighet vil fortsatt ofte kunne «komme på jobb», selv om de ikke jobber fra kontoret, med mindre de er for syke for jobb. 

Samtidig er det lurt - uansett jobb - å holde seg hjemme innimellom istedenfor å spre forkjølelse/influensa/covid i hytt&gevær. 

morsan skrev (2 minutter siden):

Enig med dere begge. Vi kan ikke lenger forvente den nulltoleransen vi hadde under pandemien mot å dukke opp på jobb med litt hoste, og i særdeleshet gjelder det jobber som ikke kan utføres hjemmefra, og hvor fravær går ut over andre (kolleger, kunder etc.) Folk med hjemmekontormulighet vil fortsatt ofte kunne «komme på jobb», selv om de ikke jobber fra kontoret, med mindre de er for syke for jobb. 

Samtidig er det lurt - uansett jobb - å holde seg hjemme innimellom istedenfor å spre forkjølelse/influensa/covid i hytt&gevær. 

Mange av oss kjenner vel til noen som stadig er hjemme med lett sykdom og gir uttrykk av at det er bare av hensyn til sine kolleger 🙄😅

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Mange av oss kjenner vel til noen som stadig er hjemme med lett sykdom og gir uttrykk av at det er bare av hensyn til sine kolleger 🙄😅

Ja, kan nok fort bli en måte å tilegne seg ekstra hjemmekontor på. Men mange av oss kjenner vel også til noen som gladelig møter opp på kontoret nesten uansett hvor mye de hoster og harker! Sistnevnte er alltid negativt. Førstnevnte er vel bare det dersom man har grunn til å mistenke at hjemmekontor er en form for unnasluntring? 

morsan skrev (51 minutter siden):

Ja, kan nok fort bli en måte å tilegne seg ekstra hjemmekontor på. Men mange av oss kjenner vel også til noen som gladelig møter opp på kontoret nesten uansett hvor mye de hoster og harker! Sistnevnte er alltid negativt. Førstnevnte er vel bare det dersom man har grunn til å mistenke at hjemmekontor er en form for unnasluntring? 

Min erfaring var dels fra før hjemmekontorets tid (eller før det var så vanlig og tilrettelagt som nå); hadde en kollega som var "flink" til å holde seg hjemme med begrunnelse at hen sparte kollegene. Om man er omtrent fullt operativ på hjemmekontoret blir det jo noe litt annet.

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (1 time siden):

Noen blir jo syke hele tiden. Ene uka er det vondt i halsen, neste uke snufser de og uka etter der igjen så er de jammen blitt rammet av vondt i halsen igjen. Blir mye ekstraarbeid på oss andre om de skulle holdt seg hjemme hver gang ;) 

Ekstra skrev (3 timer siden):

Min erfaring var dels fra før hjemmekontorets tid (eller før det var så vanlig og tilrettelagt som nå); hadde en kollega som var "flink" til å holde seg hjemme med begrunnelse at hen sparte kollegene. Om man er omtrent fullt operativ på hjemmekontoret blir det jo noe litt annet.

Ja, enig i at det er forskjell på det. Vedr det motsatte eksemplet: Husker en sjef i en tidligere jobb dukket opp med 39 i feber og satt og hoster og nøs og gjorde det veldig tydelig ved sin adferd at noe annet ville være skulk og unnasluntring… 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen blir jo syke hele tiden. Ene uka er det vondt i halsen, neste uke snufser de og uka etter der igjen så er de jammen blitt rammet av vondt i halsen igjen. Blir mye ekstraarbeid på oss andre om de skulle holdt seg hjemme hver gang ;) 

Absolutt! Folk bør tenke over sine kolleger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...