Gå til innhold

Å si opp vs å bli oppsagt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er valget mitt. Og jeg lurer på om det har noen praktisk betydning så lenge det ikke er snakk om noe arbeidsledighetstrygd eller lignende?

Er på delvis AAP og klarer ikke komme tilbake til jobben min i full stilling raskt nok, så nå mister jeg den. Bare for å gjøre hverdagen bedre liksom 🙈 Det er enklere å si opp selv, og de vil helst det. Jeg må bare vite at det ikke har noen negative konsekvenser jeg ikke har tenkt på.

Innspill? Noe jeg bør tenke på? Dette et virkelig det siste jeg trengte nå, selv om jeg visste det kom snart..så vanskelig å tenke helt klart.

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg kan tenke meg er dette med karantene.

Du kan jo gjøre en avtale om at hvis du sier opp så får du gode referanser. I tilfelle du vil kunne klare en jobb senere en gang.

Anonymkode: 54a56...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eneste jeg kan tenke meg er dette med karantene.

Du kan jo gjøre en avtale om at hvis du sier opp så får du gode referanser. I tilfelle du vil kunne klare en jobb senere en gang.

Anonymkode: 54a56...61c

Karantene ift hva? 
 

Gode referanser får jeg uansett, det er jeg trygg på. Så gode det går an da, av et menneske som ikke kjenner meg.. (Sjefen er relativt ny, jeg har jobbet der i veldig mange år..). Men klart det har litt å si, for det er ingen usikkerhet knyttet til min fremtidige arbeidsevne egentlig, jeg klarte det bare ikke innen «fristen». Utrolig kjipt, for jeg er 100% sikker på at min tilfriskning vil ta lengre tid når jeg nå ikke kan bygge meg videre gradvis opp der jeg «hører til» 😔

 

 

 

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er valget mitt. Og jeg lurer på om det har noen praktisk betydning så lenge det ikke er snakk om noe arbeidsledighetstrygd eller lignende?

Er på delvis AAP og klarer ikke komme tilbake til jobben min i full stilling raskt nok, så nå mister jeg den. Bare for å gjøre hverdagen bedre liksom 🙈 Det er enklere å si opp selv, og de vil helst det. Jeg må bare vite at det ikke har noen negative konsekvenser jeg ikke har tenkt på.

Innspill? Noe jeg bør tenke på? Dette et virkelig det siste jeg trengte nå, selv om jeg visste det kom snart..så vanskelig å tenke helt klart.

Anonymkode: abc80...547

Siden du er på delvis AAP, så bør du diskutere det med din veileder i NAV før du avgjør hva du gjør. Hvis du er fagorganisert, så ville jeg også ha sjekket med dem. Er du sikker på at arbeidsgiver har rett til å si deg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Karantene på arbeidsledighetstrygd, som jeg forsto ikke hva relevant for deg.

Anonymkode: 54a56...61c

Ja, ok. Stemmer at det ikke er aktuelt. Men takk for innspill.

frosken skrev (22 minutter siden):

Siden du er på delvis AAP, så bør du diskutere det med din veileder i NAV før du avgjør hva du gjør. Hvis du er fagorganisert, så ville jeg også ha sjekket med dem. Er du sikker på at arbeidsgiver har rett til å si deg opp?

Takk. Jeg har allerede sendt melding til veilederen i NAV, håper på kjapt svar - og hun vet hva det går i.

Skal ta en prat med tillitsvalgt (eller kanskje heller hovedtillitsvalgt). 
 

Er dessverre sikker på det ja. Dette er i kommunen, så alt er veldig åpent og rutinemessig, og litt firkanta.

(Har selv en del studiepoeng i arbeidsrett, og forstår rent logisk at reglene er slik de er og hvorfor - men det gjør det ikke mindre kjipt og vanskelig..samt at det har en særdeles dårlig effekt på depresjonen jeg visstnok har rotet meg inn i de siste månedene. Så samfunnsøkonomisk er dette helt på trynet..men det er ikke kommunen sitt problem. Mest lyst å bare sende inn oppsigelsen i dag og bli ferdig med det, men er dumt om det var noe jeg ikke hadde tenkt på. )

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enklere for arbeidsgiver at du sier opp enn at de må si deg opp for de har en del regler de må følge. Da jeg gikk på aap og hadde fast jobb så ville arbeidsgiver at jeg sa opp, men jeg ga beskjed at de måtte si meg opp. Det gikk da to år før de sa meg opp. Jeg ville ikke sagt opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (4 timer siden):

Det er enklere for arbeidsgiver at du sier opp enn at de må si deg opp for de har en del regler de må følge. Da jeg gikk på aap og hadde fast jobb så ville arbeidsgiver at jeg sa opp, men jeg ga beskjed at de måtte si meg opp. Det gikk da to år før de sa meg opp. Jeg ville ikke sagt opp selv.

Det er enklere for meg også. Slipper drøftingsmøter etc. Hva positivt fikk du ut av å ikke si opp? Hvorfor drøyde det slik? Vet min arbeidsgiver har alt på G ift å følge regler for alt fra utprøving, tidsfrister, møter og informasjon. Må gjennom en mølle om de må si meg opp, orker ikke det om det ikke har en god grunn.

Hun fra NAV sa at det ikke hadde noe å si ift dem, men at jeg evt kunne sjekke om det har noe å si for forsikringen (har ekstra støtte som kompenserer for tapt arbeidsinntekt på AAP gjennom SPK).

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er enklere for meg også. Slipper drøftingsmøter etc. Hva positivt fikk du ut av å ikke si opp? Hvorfor drøyde det slik? Vet min arbeidsgiver har alt på G ift å følge regler for alt fra utprøving, tidsfrister, møter og informasjon. Må gjennom en mølle om de må si meg opp, orker ikke det om det ikke har en god grunn.

Hun fra NAV sa at det ikke hadde noe å si ift dem, men at jeg evt kunne sjekke om det har noe å si for forsikringen (har ekstra støtte som kompenserer for tapt arbeidsinntekt på AAP gjennom SPK).

Anonymkode: abc80...547

For min del var det greit siden jeg ikke var ferdig avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa opp selv. Men angret meg etterpå og var redd det skulle påvirke forsikringen min.

Men det skjedde ingenting. Forsikringsselskapet hadde jo ikke den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 21.59):

Ja, det er valget mitt. Og jeg lurer på om det har noen praktisk betydning så lenge det ikke er snakk om noe arbeidsledighetstrygd eller lignende?

Er på delvis AAP og klarer ikke komme tilbake til jobben min i full stilling raskt nok, så nå mister jeg den. Bare for å gjøre hverdagen bedre liksom 🙈 Det er enklere å si opp selv, og de vil helst det. Jeg må bare vite at det ikke har noen negative konsekvenser jeg ikke har tenkt på.

Innspill? Noe jeg bør tenke på? Dette et virkelig det siste jeg trengte nå, selv om jeg visste det kom snart..så vanskelig å tenke helt klart.

Anonymkode: abc80...547

En kommunal stilling? Er det en spesiell stilling, eller er det lite velvilje fra arbeidsgiver? Hvor mye har de prøvd å tilrettelegge? Jeg trodde at det i offentlige stillinger var mindre sannsynlig å miste jobben. 

Jeg hadde ikke sagt opp selv. Og hadde hatt med NAV og ev tillitsapperat og lege på møter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (5 timer siden):

En kommunal stilling? Er det en spesiell stilling, eller er det lite velvilje fra arbeidsgiver? Hvor mye har de prøvd å tilrettelegge? Jeg trodde at det i offentlige stillinger var mindre sannsynlig å miste jobben. 

Jeg hadde ikke sagt opp selv. Og hadde hatt med NAV og ev tillitsapperat og lege på møter. 

Selv om man er offentlig ansatt så gjelder jo reglene for lengde på sykemelding osv. Men jeg vet ikke om ts her har vært sykemeldt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har vært sykmeldt et år, og så et år på AAP (ingen av delene 100% hele tiden, har jobba litt i perioder og i ett strekk siste 10 mnd). Kommunen gir bare permisjon fra stillingen i 2 år (arbeider i skolen). Så når jeg nå ikke klarer å arbeide i min fulle stilling og utsiktene til det heller ikke er «snarlig» (vurdert som max 2-3 mnd), så er det slik det er. Har hatt møter med både arbeidsgiver, NAV og lege. De har tilrettelagt og strukket seg langt hele veien. Men tidsbruken er ganske firkanta..så nå er det stopp. 
 

Prøver bare midt opp i alt å finne ut om det stemmer som min arbeidsgiver sier, at det beste er å si opp selv. Har absolutt ingen grunn til å mistro henne altså, men er for stor avgjørelse til å bare ta sånn uten videre. Redd det er noe jeg ikke har tenkt på.

Nå har jeg sjekka med NAV, SPK (ang støtten jeg får der) og prøver å få tak i tillitsvalgt..

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Jeg har vært sykmeldt et år, og så et år på AAP (ingen av delene 100% hele tiden, har jobba litt i perioder og i ett strekk siste 10 mnd). Kommunen gir bare permisjon fra stillingen i 2 år (arbeider i skolen). Så når jeg nå ikke klarer å arbeide i min fulle stilling og utsiktene til det heller ikke er «snarlig» (vurdert som max 2-3 mnd), så er det slik det er. Har hatt møter med både arbeidsgiver, NAV og lege. De har tilrettelagt og strukket seg langt hele veien. Men tidsbruken er ganske firkanta..så nå er det stopp. 
 

Prøver bare midt opp i alt å finne ut om det stemmer som min arbeidsgiver sier, at det beste er å si opp selv. Har absolutt ingen grunn til å mistro henne altså, men er for stor avgjørelse til å bare ta sånn uten videre. Redd det er noe jeg ikke har tenkt på.

Nå har jeg sjekka med NAV, SPK (ang støtten jeg får der) og prøver å få tak i tillitsvalgt..

Anonymkode: abc80...547

Dette burde du absolutt diskutere med tillitsvalgt, evt. ta opp med fagorganisasjon sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS her. Jeg har vært sykmeldt et år, og så et år på AAP (ingen av delene 100% hele tiden, har jobba litt i perioder og i ett strekk siste 10 mnd). Kommunen gir bare permisjon fra stillingen i 2 år (arbeider i skolen). Så når jeg nå ikke klarer å arbeide i min fulle stilling og utsiktene til det heller ikke er «snarlig» (vurdert som max 2-3 mnd), så er det slik det er. Har hatt møter med både arbeidsgiver, NAV og lege. De har tilrettelagt og strukket seg langt hele veien. Men tidsbruken er ganske firkanta..så nå er det stopp. 
 

Prøver bare midt opp i alt å finne ut om det stemmer som min arbeidsgiver sier, at det beste er å si opp selv. Har absolutt ingen grunn til å mistro henne altså, men er for stor avgjørelse til å bare ta sånn uten videre. Redd det er noe jeg ikke har tenkt på.

Nå har jeg sjekka med NAV, SPK (ang støtten jeg får der) og prøver å få tak i tillitsvalgt..

Anonymkode: abc80...547

Hvorfor mente arbeidsgiveren din at det var best at du sa opp selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (1 time siden):

Hvorfor mente arbeidsgiveren din at det var best at du sa opp selv?

Det kan være en fordel å ha i attest at man forlot stilling av eget ønske. Men det er mulig andre forhold har større betydning, derfor tenker jeg hun bør forhøre seg med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstod det som at det var enklest for alle, at det var hovedgrunnen.

Anonymkode: abc80...547

Arbeidsgiver slipper antakelig en del papirarbeid om du sier opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (55 minutter siden):

Arbeidsgiver slipper antakelig en del papirarbeid om du sier opp selv.

Ja, og div møter. Som jeg forsåvidt godt kan tenke meg å slippe selv, om det ikke har en hensikt. Men nå har jeg en avtale med tillitsvalgt i morgen, så får vi se..

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommunen gir bare permisjon fra stillingen i 2 år (arbeider i skolen). 

Her burde vel tilretteleggingsplikt og «arbeidslinjen» i Norge være smidigere? Jeg mener flere jeg vet om har vært borte mer enn to år feks ifbm kreftbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...