Gå til innhold

Å si opp vs å bli oppsagt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

cilie skrev (25 minutter siden):

Her burde vel tilretteleggingsplikt og «arbeidslinjen» i Norge være smidigere? Jeg mener flere jeg vet om har vært borte mer enn to år feks ifbm kreftbehandling. 

Problemet blir jo da hvor man skal sette grensen. Hvem skal få og hvem skal ikke få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her. Jeg har vært sykmeldt et år, og så et år på AAP (ingen av delene 100% hele tiden, har jobba litt i perioder og i ett strekk siste 10 mnd). Kommunen gir bare permisjon fra stillingen i 2 år (arbeider i skolen). Så når jeg nå ikke klarer å arbeide i min fulle stilling og utsiktene til det heller ikke er «snarlig» (vurdert som max 2-3 mnd), så er det slik det er. Har hatt møter med både arbeidsgiver, NAV og lege. De har tilrettelagt og strukket seg langt hele veien. Men tidsbruken er ganske firkanta..så nå er det stopp. 
 

Prøver bare midt opp i alt å finne ut om det stemmer som min arbeidsgiver sier, at det beste er å si opp selv. Har absolutt ingen grunn til å mistro henne altså, men er for stor avgjørelse til å bare ta sånn uten videre. Redd det er noe jeg ikke har tenkt på.

Nå har jeg sjekka med NAV, SPK (ang støtten jeg får der) og prøver å få tak i tillitsvalgt..

Anonymkode: abc80...547

Selv om kommunen kan ha rett til å si deg opp, så har de ikke plikt til å gjøre det. Jeg synes egentlig det er en uting når arbeidsgiver forsøker å få folk til å si opp selv i en slik situasjon, så jeg synes ikke du skal gjøre det - men heller bruke de eventuelle muligheter du har til å forsøke å motvirke en oppsigelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (52 minutter siden):

Problemet blir jo da hvor man skal sette grensen. Hvem skal få og hvem skal ikke få?

Det gjøres hele tiden en haug med vurderinger knyttet til arbeidstakere, så jeg ser ingen grunn til at man ikke skal utvise skjønn i slike situasjoner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du ikke sier opp selv? Da blir du vel oppsagt?

Er ikke realiteten at du blir oppsagt? Da synes jeg det er ryddigst at de gjør det og ikke presser deg til å si opp selv.

Det kan se bedre ut på CVen å si opp selv, men da skal man helst gå inn i en ny jobb.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (3 timer siden):

Hva skjer hvis du ikke sier opp selv? Da blir du vel oppsagt?

Er ikke realiteten at du blir oppsagt? Da synes jeg det er ryddigst at de gjør det og ikke presser deg til å si opp selv.

Det kan se bedre ut på CVen å si opp selv, men da skal man helst gå inn i en ny jobb.

Etter det min leder sier, så vil utfallet være det samme. Men at det er mye enklere om jeg gjør det selv, og at det visstnok omtrent aldri skjer at de må gå til oppsigelse. 
 

I min situasjon akkurat nå, klarer jeg så vidt å stå i en 20-30% stilling. Kan være jeg hadde trengt en måned eller to helt pause, kanskje ikke. Men så har jeg (og legen) all tro at at jeg kunne jobba meg opp igjen det neste året - og sannsynligvis være helt på plass om et år.  Men å starte med noe helt nytt på ny plass, med arbeidsutprøving gjennom NAV på gud vet hva - det klarer klarer jeg ikke akkurat nå. Det er både legen og NAV helt klar over.. Så i praksis bli jeg gående uten noe fremover, og har mistet en god arbeidsplass og fantastiske kolleger. Spent på hvordan det vil virke inn på denne depresjonen. Foreløpig ikke så positivt. Dritt altså..vil jo bare få fortsette å gjøre det jeg klarer med folk jeg er trygg på som kjenner meg. Får en barnslig trass over meg i kombinasjon med en enorm håpløshet. Så nå vil jeg egentlig bare kaste inn håndkleet og la dem få det som de vil. Dette blir unødvendig dyrt for Norge AS, for jeg er ikke i tvil om at dette vil dra ting ut unødig  lenge for min del. 🤬

Men skal treffe tillitsvalgt i dag.

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter det min leder sier, så vil utfallet være det samme. Men at det er mye enklere om jeg gjør det selv, og at det visstnok omtrent aldri skjer at de må gå til oppsigelse. 
 

I min situasjon akkurat nå, klarer jeg så vidt å stå i en 20-30% stilling. Kan være jeg hadde trengt en måned eller to helt pause, kanskje ikke. Men så har jeg (og legen) all tro at at jeg kunne jobba meg opp igjen det neste året - og sannsynligvis være helt på plass om et år.  Men å starte med noe helt nytt på ny plass, med arbeidsutprøving gjennom NAV på gud vet hva - det klarer klarer jeg ikke akkurat nå. Det er både legen og NAV helt klar over.. Så i praksis bli jeg gående uten noe fremover, og har mistet en god arbeidsplass og fantastiske kolleger. Spent på hvordan det vil virke inn på denne depresjonen. Foreløpig ikke så positivt. Dritt altså..vil jo bare få fortsette å gjøre det jeg klarer med folk jeg er trygg på som kjenner meg. Får en barnslig trass over meg i kombinasjon med en enorm håpløshet. Så nå vil jeg egentlig bare kaste inn håndkleet og la dem få det som de vil. Dette blir unødvendig dyrt for Norge AS, for jeg er ikke i tvil om at dette vil dra ting ut unødig  lenge for min del. 🤬

Men skal treffe tillitsvalgt i dag.

Anonymkode: abc80...547

Det er tydelig at du ønsker å beholde jobben. Jeg synes av prinsipp at du ikke skal si opp.

Du trenger ikke å hjelpe dem til å pynte på det som skjer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I min situasjon akkurat nå, klarer jeg så vidt å stå i en 20-30% stilling. Kan være jeg hadde trengt en måned eller to helt pause, kanskje ikke. Men så har jeg (og legen) all tro at at jeg kunne jobba meg opp igjen det neste året

Her må tillitsvalgt, lege og NAV ev. på banen. Du har altså en restarbeidsevne i det som høres ut som en «stor offentlig bedrift» - som har tilretteleggingsplikt og kanskje også er en IA-bedrift? Og mister du denne jobben er det stor sannsynlighet for at du forsvinner ut av arbeidslivet?

Det de involverte parter også må ta innover seg, er hvor stor belastning en slik sak vil påføre arbeidstaker - i en allerede krevende tid. 

Ta imot all hjelp du kan få og ikke si opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Her må tillitsvalgt, lege og NAV ev. på banen. Du har altså en restarbeidsevne i det som høres ut som en «stor offentlig bedrift» - som har tilretteleggingsplikt og kanskje også er en IA-bedrift? Og mister du denne jobben er det stor sannsynlighet for at du forsvinner ut av arbeidslivet?

Det de involverte parter også må ta innover seg, er hvor stor belastning en slik sak vil påføre arbeidstaker - i en allerede krevende tid. 

Ta imot all hjelp du kan få og ikke si opp. 

Det er ikke snakk om å «forsvinne ut av arbeidslivet» på sikt - jeg kommer meg tilbake. Men dette vil nok gjøre at det tar lengre tid enn det ville tatt ellers..

Grendel skrev (1 time siden):

Det er tydelig at du ønsker å beholde jobben. Jeg synes av prinsipp at du ikke skal si opp.

Du trenger ikke å hjelpe dem til å pynte på det som skjer,

Jeg ønsker på ingen måte å gi slipp på arbeidsplassen min nei. Men akkurat nå orker jeg ikke. Har snakket med hovedtillitsvalgt nå, og gått gjennom alt. Kan nok i teorien få gjennom å beholde den delen av stillingen jeg klarer å stå i nå, enten ved at de nok ikke hatt rett til si opp hele stillingen eller ved at jeg selv bare sier opp den delen jeg ikke jobber nå.

Men i en stor kommune vil nok da utfallet bli at jeg blir flyttet til en helt annen plass pga arbeidsgivers behov. Og det klarer jeg ikke akkurat nå. Er helt nedkjørt av både det ene og det andre. Kjenner jeg er rimelig likegyldig egentlig. Har i allefall funnet ut at konsekvensmessig er det hipp som happ, det var det jeg var ute etter.
 

Takk til alle som har kommet med innspill ❤️

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 12.46):

Det er ikke snakk om å «forsvinne ut av arbeidslivet» på sikt - jeg kommer meg tilbake. Men dette vil nok gjøre at det tar lengre tid enn det ville tatt ellers..

Jeg ønsker på ingen måte å gi slipp på arbeidsplassen min nei. Men akkurat nå orker jeg ikke. Har snakket med hovedtillitsvalgt nå, og gått gjennom alt. Kan nok i teorien få gjennom å beholde den delen av stillingen jeg klarer å stå i nå, enten ved at de nok ikke hatt rett til si opp hele stillingen eller ved at jeg selv bare sier opp den delen jeg ikke jobber nå.

Men i en stor kommune vil nok da utfallet bli at jeg blir flyttet til en helt annen plass pga arbeidsgivers behov. Og det klarer jeg ikke akkurat nå. Er helt nedkjørt av både det ene og det andre. Kjenner jeg er rimelig likegyldig egentlig. Har i allefall funnet ut at konsekvensmessig er det hipp som happ, det var det jeg var ute etter.
 

Takk til alle som har kommet med innspill ❤️

Anonymkode: abc80...547

Jeg synes det er rart at de ikke tar hensyn til at dette forhåpentligvis er forbigående og at når du har fått pause og samlet krefter, vil kunne komme tilbake igjen, kanskje for fullt. Må skryte litt av min egen arbeidsplass - her er ledelsen veldig bevisst på dette, og tilrettelegger i stor grad for at vi i ulike perioder av livet kan ha utfordringer som gjør full stilling vanskelig.  Les gjerne om aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP) som gjelder for alle bedrifter over 20 eller 50 ansatte (husker ikke):

https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/ledelse-og-organisering/webinar-om-aktivitets--og-redegjorelsesplikten-arp-i-kommunene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (14 timer siden):

Jeg synes det er rart at de ikke tar hensyn til at dette forhåpentligvis er forbigående og at når du har fått pause og samlet krefter, vil kunne komme tilbake igjen, kanskje for fullt. Må skryte litt av min egen arbeidsplass - her er ledelsen veldig bevisst på dette, og tilrettelegger i stor grad for at vi i ulike perioder av livet kan ha utfordringer som gjør full stilling vanskelig.  Les gjerne om aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP) som gjelder for alle bedrifter over 20 eller 50 ansatte (husker ikke):

https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/ledelse-og-organisering/webinar-om-aktivitets--og-redegjorelsesplikten-arp-i-kommunene/

Takk for at du tok deg tid til slikt ❤️😊 det er over hodet ingen som innbiller seg at det er noe annet enn midlertidig..men har vært langvarig nok til at arbeidsgiver vil bruke denne retten og derved sikre seg større forutsigbarhet de neste mnd. Jeg orker ikke mer, så de fikk det som de ville - jeg sendte inn oppsigelsen i helga. 
 

På lang sikt er det ikke et problem, for jeg vil ikke ha problem med å få jobb når jeg er tilbake. På kort sikt må jeg finne andre ting enn jobb til å «dra meg opp». Det ordner seg nok, er bare veldig veldig kjipt å miste så mange gode kolleger jeg har hatt i over 10 år - og den ene tingen som gir meg mye mestring i hverdagen😏

Anonymkode: abc80...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...