Gjest theia Skrevet 4. april 2002 Skrevet 4. april 2002 Vi planlegger å reise til utlandet (Frankrike) hvor min samboer skal jobbe. Jeg kommer dermed til å si opp min godt betalte jobb. Lurer på følgende: Vil jeg få arbeidsledighetstrygd? Vi har en sønn på 1 1/2. Hvilke regler gjelder for kontantstøtten? Hvis jeg blir gravid i løpet av oppholdet, og kommer hjem uten jobb. Hvilke rettigheter har jeg da i svangerskapspermisjonen? Tusen takk for hjelpen. 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 Først må du faktisk få dagpenger fra Norge. Når du sier opp jobben for å flytte med ektefelle skal du ikke ha 8 uker karenstid. Dagpengene kan du så beholde i inntil 12 uker mens du er reelt arbeidssøkende i et EØS-land. Begynner du å jobbe i Frankrike bestemmes dine rettigheter av det franske regelverket. Kommer du hjem til Norge uten å ha jobbet 6 av de siste 10 mndr før fødsel, får du engangsstønad bare hvis du på fødselstidspunktet regnes som bosatt i Norge. Kontantstøtte utbetales ikke utenfor Norge, men de lærde strides, noen mener denne bestemmelsen er i strid med EØS-avtalen. Vi får se hva som blir resultatet etterhvert. Barnetrygd fra Norge eller Frankrike eller en kombinasjon. Det vil føre for langt å gå gjennom EØS-reglene her. Noen stikkord: Rettigheter i det landet du er/sist var arbeidstaker. Sammenlegging av jobb-perioder for inngangsvilkår, dvs _retten til_ stønad. Størrelsen på stønad iht inntekt i det aktuelle landet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.