Gå til innhold

Fatale bivirkninger

Anbefalte innlegg

Hvilken medisin har dødelige bivirkninger lengst ned på listen av vanlige, mindre vanlige, sjelden. Hvilken er minst sjans for å dø av. Eller få veldig skremmende bivirkninger som kramper. Litium? Parnate (hvis man da følger restriksjoner  og da selvfølgeligseponeringav Wellbutrinførst?)? Andre stabiliserende sammen med Wellbutrin?

Hypertensiv krise, kommer det veldig brått eller vil en så godt som alltid merke symptomer først?

Nå er jeg så fortvilet for jeg orker ikke at det skal fortsette sånn. 

Anonymkode: d7164...9d3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet. Det du må huske på er at medisiner i dag er veldig trygge. Noen kan ha uheldige effekter på sikt (f.eks. vektøkning) - men plutselig død er EKSTREMT sjeldent med medisiner i dag, i alle fall hvis de tas i anbefalt dose.

Plutselig død med medisiner som potensiell bivirkning gjelder så godt som alltid at hjertets repolarisering ("opplading mellom hvert slag") tar for lang tid. Ca 1 av 4000 er predisponert for denne tilstanden. Den utelukkes ved et EKG hos fastlegen, og det kan du ta hvis du er usikker. Men jeg mener at Kupton sa at i løpet av hans 30 år som psykiater hadde han ikke sett et eneste tilfelle av denne bivirkningen. 

Av medisiner som har direkte farlig effekt og kan føre til plutselig død, kommer jeg bare på enkelte kreftmedisiner, som brukes når alternativet uansett er død. Eksempelvis denne:

Busulfan Fresenius Kabi «Fresenius Kabi» - Felleskatalogen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123185
Del på andre sider

ISW skrev (44 minutter siden):

Uff, jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet. Det du må huske på er at medisiner i dag er veldig trygge. Noen kan ha uheldige effekter på sikt (f.eks. vektøkning) - men plutselig død er EKSTREMT sjeldent med medisiner i dag, i alle fall hvis de tas i anbefalt dose.

Plutselig død med medisiner som potensiell bivirkning gjelder så godt som alltid at hjertets repolarisering ("opplading mellom hvert slag") tar for lang tid. Ca 1 av 4000 er predisponert for denne tilstanden. Den utelukkes ved et EKG hos fastlegen, og det kan du ta hvis du er usikker. Men jeg mener at Kupton sa at i løpet av hans 30 år som psykiater hadde han ikke sett et eneste tilfelle av denne bivirkningen. 

Av medisiner som har direkte farlig effekt og kan føre til plutselig død, kommer jeg bare på enkelte kreftmedisiner, som brukes når alternativet uansett er død. Eksempelvis denne:

Busulfan Fresenius Kabi «Fresenius Kabi» - Felleskatalogen

Takk for at du skriver at du forstår. Betydde veldig mye for meg akkurat nå.

Og dette svaret beroliget meg en hel del

Det er akkurat det du nevner jeg frykter aller mest. Det er det samme som qt tid ikke sant? Etterfulgt av hypertensiv krise ved evt den Parnate.

Vektøkning er jo dumt,  men det oppstår jo ikke plutselig. Med tanke på sånne bivirkninger har en jo tid til å slutte. Blir jo ikke ti kilo tyngre over natten liksom. Har ikke villet bruke medisiner med det som vanlig bivirkning, men nå er jeg så desperat.

Så, jeg får i utgangspunktet drite i tanke om bivirkninger.  Ta det alternativet jeg får som sannsynligvis er mest effektivt.

Nå virker det som det er Parnate i stedet for Wellbutrin, litium i tillegg til quetiapin, Lamictal og Wellbutrin, Litium i stedet for Lamictal. Eller Buspar som jeg ikke har så mye tro på. 

Men kan hende jeg kan øke Wellbutrin selv om bruker 300 mg og er i referanseområde? Er ikke i øvre referanseområde. 

Eller få tilbake Efexor, men med høyere dose fordi den jeg hadde virket ikke, på denne dosen quetiapin, men husker ikke hvor mye quetiapin jeg brukte da. Om den var lavere. Quetiapin beskytter litt mot hypomani også? 

Husker et annet stabiliserende medikament også. Som jeg ikke husker navnet på, bare at den kunne påvirke Lamictal konsentrasjon.

Hvordan er Remeron. Er den bra? Eller dårlig for konsentrasjon og energi? Konsentrasjon er elendig. 

Jeg holder døgnrytme så godt som mulig i min livssituasjon. Trener.  Prøver spise bra mat, men her kunne jeg vært flinkere.  Er sosial. Går på jobb. Så prøver å forebygge på den måten. Men det holder ikke 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123195
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg gikk på Nardil som har hypertensiv krise som bivirkning. Jeg bare holdt meg unna det som stod på kostlisten og det gikk veldig fint. 

Var det lett å unngå den maten/drikken?

Hvordan virket den for deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123196
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for at du skriver at du forstår. Betydde veldig mye for meg akkurat nå.

Og dette svaret beroliget meg en hel del

Det er akkurat det du nevner jeg frykter aller mest. Det er det samme som qt tid ikke sant? Etterfulgt av hypertensiv krise ved evt den Parnate.

Vektøkning er jo dumt,  men det oppstår jo ikke plutselig. Med tanke på sånne bivirkninger har en jo tid til å slutte. Blir jo ikke ti kilo tyngre over natten liksom. Har ikke villet bruke medisiner med det som vanlig bivirkning, men nå er jeg så desperat.

Så, jeg får i utgangspunktet drite i tanke om bivirkninger.  Ta det alternativet jeg får som sannsynligvis er mest effektivt.

Nå virker det som det er Parnate i stedet for Wellbutrin, litium i tillegg til quetiapin, Lamictal og Wellbutrin, Litium i stedet for Lamictal. Eller Buspar som jeg ikke har så mye tro på. 

Men kan hende jeg kan øke Wellbutrin selv om bruker 300 mg og er i referanseområde? Er ikke i øvre referanseområde. 

Eller få tilbake Efexor, men med høyere dose fordi den jeg hadde virket ikke, på denne dosen quetiapin, men husker ikke hvor mye quetiapin jeg brukte da. Om den var lavere. Quetiapin beskytter litt mot hypomani også? 

Husker et annet stabiliserende medikament også. Som jeg ikke husker navnet på, bare at den kunne påvirke Lamictal konsentrasjon.

Hvordan er Remeron. Er den bra? Eller dårlig for konsentrasjon og energi? Konsentrasjon er elendig. 

Jeg holder døgnrytme så godt som mulig i min livssituasjon. Trener.  Prøver spise bra mat, men her kunne jeg vært flinkere.  Er sosial. Går på jobb. Så prøver å forebygge på den måten. Men det holder ikke 

Hei igjen.

Glad for at du fikk litt nytte av svaret.

Ja, det er det samme som QT-tid. Jeg pleide selv å være redd for QT-tiden min, selv om den var normal på alle EKG. Men så begynte jeg på medisiner mot angst med denne bivirkningen, og den var fortsatt normal. Jeg tror du skal være predisponert for tilstanden hvis det skal være farlig, og da har du typisk opplevd uforklarlige besvimelser tidligere. Hjertet har ganske gode sikkerhetsmarginer. En vanlig QT-tid er ca 400 millisekunder, og for at du skal ha reell risiko for farlige rytmeforstyrrelser må den nesten opp i 600. En vanlig forlengelse forårsaket av medisiner er 3-6 millisekunder. Så det er trygt 😊

Vedr. høyt blodtrykk, dette er heller ikke svart-hvitt. Det er ikke sånn at hvis du med MAO-hemmere får i deg ett milligram tyramin, så sprenger du fastlegens blodtrykksmåler. De fleste reaksjoner er milde og merkes ikke, evt gir litt hodepine. Også de som ikke bruker MAO-hemmere kan oppleve blodtrykksøkning midlertidig av store mengder tyramin. Men også her har kroppen stor sikkerhetsmargin. Hvis et vanlig blodtrykk er 120/80, så må dette nesten dobles for å være akutt farlig. Med blodtrykk er poenget at gjennomsnittet skal være bra. Går du på en løpetur får du nok blodtrykket opp i 180/100 og som vi vet er løping sunt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123197
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Var det lett å unngå den maten/drikken?

Hvordan virket den for deg?

Ja. Jeg husker ikke hele listen, men jeg holdt meg unna vin, salami etc. Innbiller meg øl også stod på den listen, og at det var skikkelig digg da jeg sluttet på medisinen fordi jeg kunne gå over til øl. Jeg drakk for mye på den tiden. 

Jeg husker ikke så godt hvordan den virket. Jeg var i en skikkelig livskrise på den tiden og alle mulige tiltak ble forsøkt uten ønsket effekt. Jeg tror at hadde jeg fått samme intensive forsøk på å få sykdom under kontroll nå ville man kunne sett mer resultater. Dessverre var det slik at da jeg hadde roet meg ned fra denne krisen og gradvis ble roligere og heller kun periodevis ble mer ustabil, så mente psykiatrien at ingenting virket på meg uansett så hvorfor prøve mer. Og jeg slet med å bli trodd mtp symptomer som gjorde at det tok lang tid før de virkelig så at jeg hadde bipolar. Så jeg skal igang med medisinutprøving igjen nå over jul. :)

Men jeg erindrer at jeg ble ganske aggressiv på Nardil. Hvis jeg ikke blander nå. Ble prøvd både litt av hvert på den tiden. Uansett jeg autoseponerte den etter noen måneder for jeg merket ingen positiv effekt på den. 

(ps; Ikke gjør som meg og seponer medisiner på egenhånd. Gjør det i samråd med legen din. ;) )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123198
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hei igjen.

Glad for at du fikk litt nytte av svaret.

Ja, det er det samme som QT-tid. Jeg pleide selv å være redd for QT-tiden min, selv om den var normal på alle EKG. Men så begynte jeg på medisiner mot angst med denne bivirkningen, og den var fortsatt normal. Jeg tror du skal være predisponert for tilstanden hvis det skal være farlig, og da har du typisk opplevd uforklarlige besvimelser tidligere. Hjertet har ganske gode sikkerhetsmarginer. En vanlig QT-tid er ca 400 millisekunder, og for at du skal ha reell risiko for farlige rytmeforstyrrelser må den nesten opp i 600. En vanlig forlengelse forårsaket av medisiner er 3-6 millisekunder. Så det er trygt 😊

Vedr. høyt blodtrykk, dette er heller ikke svart-hvitt. Det er ikke sånn at hvis du med MAO-hemmere får i deg ett milligram tyramin, så sprenger du fastlegens blodtrykksmåler. De fleste reaksjoner er milde og merkes ikke, evt gir litt hodepine. Også de som ikke bruker MAO-hemmere kan oppleve blodtrykksøkning midlertidig av store mengder tyramin. Men også her har kroppen stor sikkerhetsmargin. Hvis et vanlig blodtrykk er 120/80, så må dette nesten dobles for å være akutt farlig. Med blodtrykk er poenget at gjennomsnittet skal være bra. Går du på en løpetur får du nok blodtrykket opp i 180/100 og som vi vet er løping sunt.

Ja, da er spørsmålet bare hva som er mest sannsynlig å virke 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123220
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da er spørsmålet bare hva som er mest sannsynlig å virke 

Hvis jeg forstår deg riktig:

Du har bipolar lidelse, med depresjoner preget av energiløshet (og litt angst ut fra denne tråden kanskje). Du bruker Wellbutrin, kvetiapin og Lamictal i dag, og du har serumkonsentrasjon av Wellbutrin midt i referanseområdet selv om du tar 300 mg?

1. Jeg er usikker på om det er så mye mer å hente med Parnate. Du får allerede en stimulerende effekt av Wellbutrin, og ja, du kan diskutere med legen din om å gå opp i dose, men da må du være obs på at angsten også kan forverre seg noe.

2. Personlig (men min personlige mening betyr jo egentlig lite som ufaglært) skjønner jeg ikke helt vitsen med å bruke antipsykotikum + Wellbutrin. Dette er medisiner som i stor grad har antidoteffekt på hverandre. Men jeg vet jo ikke dosen kvetiapin du bruker, om du bruker den mest for søvn, osv. Det finnes medisiner som hjelper for søvn men som ikke har denne antipsykotiske tilleggseffekten (som også kan gi energitap) som kvetiapin har.

3. Hvis jeg hadde de plagene du har, ville jeg testet ut Litium. Den kan virkelig gi effekt, utover den lille tilleggseffekten du kan få ved å bytte ut Wellbutrin med MAO-hemmer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123226
Del på andre sider

Du forstår riktig  men har ikke helseangst vanligvis.  Det er når jeg tenker på bivirkninger. Det er sjelden jeg kontakter lege utenom ved depresjoner. Av en eller annen grunn er jeg ikke redd for bivirkninger av Wellbutrin. 

Quetiapin i utgangspunktet for søvn. Men ble nå anbefalt å ikke trappe ned selv om jeg sover godt, for også å dra nytte av stabiliserende effekt. Skal den ikke også stabilisere? Trodde den ville forsterke effekt av antidepressiva? Hvis ikke så skulle jeg vel heller sovet på antihistaminer. Har prøvd noen, men husker ikke hva det var, men syntes quetiapin fungerte bedre.

. Dosen er høyere enn normalt for å sove. Det er ikke som i teorien. Tar 300 mg vanlig og 100 depot. Depot fikk jeg først da jeg hadde en annen type depresjon enn jeg pleier, mulig en blanding mellom depresjon og hypomani.  Hovedproblemet mitt med søvn er tidlig oppvåkning. Depot hjalp bedre for det. 

Ville du da byttet ut Lamictal med litium eller føye til? 

Hviss du ser bort fra mulig økt angst ville du først økt Wellbutrin eller litium først?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4123245
Del på andre sider

ISW skrev (På 4.11.2022 den 18.35):

Hvis jeg forstår deg riktig:

Du har bipolar lidelse, med depresjoner preget av energiløshet (og litt angst ut fra denne tråden kanskje). Du bruker Wellbutrin, kvetiapin og Lamictal i dag, og du har serumkonsentrasjon av Wellbutrin midt i referanseområdet selv om du tar 300 mg?

1. Jeg er usikker på om det er så mye mer å hente med Parnate. Du får allerede en stimulerende effekt av Wellbutrin, og ja, du kan diskutere med legen din om å gå opp i dose, men da må du være obs på at angsten også kan forverre seg noe.

2. Personlig (men min personlige mening betyr jo egentlig lite som ufaglært) skjønner jeg ikke helt vitsen med å bruke antipsykotikum + Wellbutrin. Dette er medisiner som i stor grad har antidoteffekt på hverandre. Men jeg vet jo ikke dosen kvetiapin du bruker, om du bruker den mest for søvn, osv. Det finnes medisiner som hjelper for søvn men som ikke har denne antipsykotiske tilleggseffekten (som også kan gi energitap) som kvetiapin har.

3. Hvis jeg hadde de plagene du har, ville jeg testet ut Litium. Den kan virkelig gi effekt, utover den lille tilleggseffekten du kan få ved å bytte ut Wellbutrin med MAO-hemmer.

Takk. Jeg prøver Litium. Har blitt det anbefalt før, hoved behandler har villet det og jeg  ikke villet/ turt. Så når jeg nå ytret ønske om det ble det ordnet med en gang. Nå øyner jeg litt håp om færre/mildere depresjoner i fremtiden. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4124469
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk. Jeg prøver Litium. Har blitt det anbefalt før, hoved behandler har villet det og jeg  ikke villet/ turt. Så når jeg nå ytret ønske om det ble det ordnet med en gang. Nå øyner jeg litt håp om færre/mildere depresjoner i fremtiden. 

Så spennende. Håper det vil hjelpe deg. 

Jeg skal til forvernsamtale i morgen og da skal det bestemmes hva jeg skal prøve. Tror kanskje det blir Litium her også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4124470
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Så spennende. Håper det vil hjelpe deg. 

Jeg skal til forvernsamtale i morgen og da skal det bestemmes hva jeg skal prøve. Tror kanskje det blir Litium her også.

Lykke til på forvernsamtale!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469461-fatale-bivirkninger/#findComment-4124477
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...