Gå til innhold

Juletre i potte. Vil det leve til jul ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Ja, jeg vet det er tidlig med et slikt spørsmål, men for å få logistikken til å henge i hop, måtte jeg ordne en del ting nå. 

Jeg har i all hemmelighet vært ute i nattens mulm og mørke og stjålet / gravd opp et lite tre som jeg har plantet i en potte som skal pyntes når vi kommer opp på fjellet til jul. Jeg fikk med meg det meste av rota, men ikke hele. 

Grunnen til at jeg har gjort meg til tjuvradd , er at vi ikke kan kjøpe med oss et tre, da vi ikke får plass i bilen når vi reiser opp til jul. 

Dette står nå ute. Tror dere dette treet vil leve til jul ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Tror dere dette treet vil leve til jul ? 

Jeg tror det enten vil vise at det ikke trives nokså fort, hvis rota er skadet / ikke trives i potta, eller klare seg fint til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det enten vil vise at det ikke trives nokså fort, hvis rota er skadet / ikke trives i potta, eller klare seg fint til jul. 

Ja, da får jeg satse på at jeg har flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg vet det er tidlig med et slikt spørsmål, men for å få logistikken til å henge i hop, måtte jeg ordne en del ting nå. 

Jeg har i all hemmelighet vært ute i nattens mulm og mørke og stjålet / gravd opp et lite tre som jeg har plantet i en potte som skal pyntes når vi kommer opp på fjellet til jul. Jeg fikk med meg det meste av rota, men ikke hele. 

Grunnen til at jeg har gjort meg til tjuvradd , er at vi ikke kan kjøpe med oss et tre, da vi ikke får plass i bilen når vi reiser opp til jul. 

Dette står nå ute. Tror dere dette treet vil leve til jul ? 

Jeg tviler på at treet vil overleve lenge i potte ute når hardfrosten kommer og røttene kanskje heller ikke har festet seg helt. Jeg  vil gjette det klarer seg bedre inne, men da må det jo vannes jevnlig.

 

Men jeg har ikke veldig grønne fingre🥦😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har begått hærverk til ingen nytte. Et tre trenger store mengder vann, det trenger at røttene er friske og hele, og det bør stå under samme lysforhold mm som fra stedet i skogen. Veldig synd at du gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Du har begått hærverk til ingen nytte. Et tre trenger store mengder vann, det trenger at røttene er friske og hele, og det bør stå under samme lysforhold mm som fra stedet i skogen. Veldig synd at du gjorde dette.

Uffda ! Til mitt forsvar. " Hærverket" ble begått i et område hvor det allerede kappes trær nå, så det ligger masse trær som er kappet nede på bakken der. 

Lysforholdene er de samme og det står ute og får mye vann, men du har sikkert rett i at det ikke overlever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Uffda ! Til mitt forsvar. " Hærverket" ble begått i et område hvor det allerede kappes trær nå, så det ligger masse trær som er kappet nede på bakken der. 

Lysforholdene er de samme og det står ute og får mye vann, men du har sikkert rett i at det ikke overlever :)

Trær kappes som regel for å gi plass og lys til nye trær. 

Jeg håper jo at treet du tok overlever, for da var det ihvertfall ikke helt forgjeves at du gravde det opp. Det skal bare veldig mye til når du gjør det på denne årstiden og planter det i potte uten hel rot og jord fra stedet den sto. Men det kan jo skje et under, så hvis det faktisk lever til jul, så har du vel fortjent det juletreet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (28 minutter siden):

Trær kappes som regel for å gi plass og lys til nye trær. 

Jeg håper jo at treet du tok overlever, for da var det ihvertfall ikke helt forgjeves at du gravde det opp. Det skal bare veldig mye til når du gjør det på denne årstiden og planter det i potte uten hel rot og jord fra stedet den sto. Men det kan jo skje et under, så hvis det faktisk lever til jul, så har du vel fortjent det juletreet. 

Det skal bygges hytter. Det er derfor det kappes der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Du har begått hærverk til ingen nytte. Et tre trenger store mengder vann, det trenger at røttene er friske og hele, og det bør stå under samme lysforhold mm som fra stedet i skogen. Veldig synd at du gjorde dette.

Var ikke dette litt storm i et vannglass 😄 ?

Det er jo temmelig mange trær i skogen, og det er da ingen katastrofe om hun tok dette.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Var ikke dette litt storm i et vannglass 😄 ?

Det er jo temmelig mange trær i skogen, og det er da ingen katastrofe om hun tok dette.. ?

Du skal ikke kimse av tremishandling! 😳 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (3 timer siden):

Var ikke dette litt storm i et vannglass 😄 ?

Det er jo temmelig mange trær i skogen, og det er da ingen katastrofe om hun tok dette.. ?

Jeg ber jo nesten om det her, så at det ville komme en eller flere reaksjoner, kom ikke som noen bombe :)

Samboeren ble ikke så fornøyd han heller, da jeg fortalte det. Litt redd for å komme på kant med grunneier. Treet er så lite, så det vil nok ikke bli lagt merke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (46 minutter siden):

Du skal ikke kimse av tremishandling! 😳 😂

Eh... vel... jeg knekker nå greiner til pølsepinner, granbarpynt, litt her og der, samt ikke minst er med på vedhogst hver vinter, så jeg har ikke noen tro på at treet opplever det som mishandling 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (31 minutter siden):

Eh... vel... jeg knekker nå greiner til pølsepinner, granbarpynt, litt her og der, samt ikke minst er med på vedhogst hver vinter, så jeg har ikke noen tro på at treet opplever det som mishandling 😂

Altså, - det er forskjell på avlivning og litt kvesting av trær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også stjålet et tre fra en skog en gang som ung. Vi skulle ha julebord og kom plutselig på at vi måtte ha et tre.

Jeg lever godt med det i dag. Det var et lite tre som desverre ikke hadde sjanser for å overleve stort lenge der det stod. Følte nok at vi gjorde noe på kanten da vi gjorde det, men som jeg sa så er det ikke noe jeg kjenner på i dag.

Men om jeg skulle gjøre det nå som voksen hadde jeg nok snakket med grunneier når det dreier seg om et helt tre. Jeg klipper av grener til julekrans når jeg er på hytta uten å spør noen.

Men til om treet overlever til jul så tror jeg også at det handler om flaks og akkurat rett mengde vann.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Jeg har også stjålet et tre fra en skog en gang som ung. Vi skulle ha julebord og kom plutselig på at vi måtte ha et tre.

Jeg lever godt med det i dag. Det var et lite tre som desverre ikke hadde sjanser for å overleve stort lenge der det stod. Følte nok at vi gjorde noe på kanten da vi gjorde det, men som jeg sa så er det ikke noe jeg kjenner på i dag.

Men om jeg skulle gjøre det nå som voksen hadde jeg nok snakket med grunneier når det dreier seg om et helt tre. Jeg klipper av grener til julekrans når jeg er på hytta uten å spør noen.

Men til om treet overlever til jul så tror jeg også at det handler om flaks og akkurat rett mengde vann.

Dette treet er mer som en busk å regne. Veldig lite. I potta når det meg til navelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (46 minutter siden):

Dette treet er mer som en busk å regne. Veldig lite. I potta når det meg til navelen. 

Jeg tror verden overleverer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (46 minutter siden):

Dette treet er mer som en busk å regne. Veldig lite. I potta når det meg til navelen. 

Jeg har forøvrig stjålet ett skikkelig juletre og det var helt fælt. Absolutt ikke meningen i det hele tatt. Jeg skulle betale treet dagen etter, men tremannen kom aldri tilbake igjen.

Sikkert derfor treet drysset så veldig.

I mange år etterpå handlet jeg juletre på samme plassen i håp om å gjøre opp for meg selv. Jeg turte ikke si at jeg ikke fikk betalt for meg året før. Tror jeg var 18 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Jeg har forøvrig stjålet ett skikkelig juletre og det var helt fælt. Absolutt ikke meningen i det hele tatt. Jeg skulle betale treet dagen etter, men tremannen kom aldri tilbake igjen.

Sikkert derfor treet drysset så veldig.

I mange år etterpå handlet jeg juletre på samme plassen i håp om å gjøre opp for meg selv. Jeg turte ikke si at jeg ikke fikk betalt for meg året før. Tror jeg var 18 år. 

Jeg kjøpte litt mer vin enn kvota en gang og skulle ha med på flyet hjem fra utlandet en gang... Fikk så dårlig samvittighet og var så nervøs at jeg satte igjen de to ekstra flaskene på et toalett på Kastrup 😁😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøpte litt mer vin enn kvota en gang og skulle ha med på flyet hjem fra utlandet en gang... Fikk så dårlig samvittighet og var så nervøs at jeg satte igjen de to ekstra flaskene på et toalett på Kastrup 😁😳

Fantastisk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...