Gå til innhold

Er såkalt rasisme verre enn alt annet?

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Svarte er også overrepresentert i fengslene i USA. Er svarte mer kriminelle fordi de er svarte? Eller kan det ligge samfunnsstrukturer til grunn? 

Jeg er helt enig i at alle har et ansvar om å leve etter normer og regler i et samfunn. Men det er et stort hopp fra å være litt skeptisk til å ansette noen som tilhører en gruppe som er overrepresentert som kriminell enn det er å si til en person at du er for mørk til å være her. (Så er spørsmålet om de somaliere som er kriminelle er de som søker jobb, men det blir kanskje litt utenfor temaet).

Det er et ekstremt sammensatt spørsmål som ikke har et enkelt svar. Det jeg kanskje er mer opptatt av, er ansvarsfordelingen mellom svart og hvit for hvorfor svarte gjerne har den laveste inntekten (og gjennom det er mer kriminelle, ref ditt eksempel om USA). Man kan jo spørre seg, hvor mye rasisme tror du Will Smith opplever (med flere hundre millioner dollar)? Er det kun de hvites skyld at de svarte ofte har dårlige jobber? Kommer kriminaliteten av rasismen eller kommer rasismen av kriminaliteten? 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du ansvarligjør de som blir utsatt for diskriminering. 

Hva om jeg følger din logikk og sier : det er ikke normalt å bli drapstruet av tre personer, så noe galt må du ha gjort? 

Selvfølgelig ansvarliggjør jeg de som ikke følger samfunnets normer og regler. Er det galt? 

ISW skrev (10 minutter siden):

Det er et ekstremt sammensatt spørsmål som ikke har et enkelt svar. Det jeg kanskje er mer opptatt av, er ansvarsfordelingen mellom svart og hvit for hvorfor svarte gjerne har den laveste inntekten (og gjennom det er mer kriminelle, ref ditt eksempel om USA). Man kan jo spørre seg, hvor mye rasisme tror du Will Smith opplever (med flere hundre millioner dollar)? Er det kun de hvites skyld at de svarte ofte har dårlige jobber? Kommer kriminaliteten av rasismen eller kommer rasismen av kriminaliteten? 

Ja, da er vi inne på den evige sosiologiske diskusjonen omkring struktur vs individ når det kommer til ansvar. Jeg sier ja takk, begge deler. :) 

Annonse

ISW skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg hadde gjort noe galt hadde jeg selvsagt det. I dette tilfellet hadde jeg ikke det. 

Du skriver at somaliere er voldelige, og at det derfor ikke er rart at de ikke blir ansatt i div jobber. Hva med alle somaliere som i likhet med deg ikke har gjort noe galt? 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er enda en hendelse, dog skjedde det for noen år siden men er like aktuelt.

b1.jpeg

b2.png

b3.jpeg

b4.jpeg

Anonymkode: e72f4...661

Det er dessverre flere hendelser, blant annet den som kom fram etter rettsaken for en liten stund tilbake, da Antonsen og medeiere sparket en ansatt. Bartenderen fortalte om en episode hvor AA hadde vært både fysisk og verbalt trakasserende, og at AA dagen etter hadde sendt gave med beklagelse. Så dette har vært gjentagende oppførsel fra AA ved alkoholinntak ihvertfall. Jeg syns det er veldig oppsiktsvekkende at han heller ikke beklager oppriktig i mitt syn, men unnskylder det som kommer opp.

Så kan en jo lure på hva som feiler fyren, og om hvor mange som har vært utsatt for oppførselen hans. Jeg har hatt stor sans for ham på flere måter i ulike roller, så dette er bare så veldig trist og veldig skuffende. 

Jeg synes ikke en rasistisk bemerkning automatisk er verre enn andre sårende tingi. Jeg tror folk flest ville reagert like sterkt hvis en komiker gjentok at "du er for feit til å være her".

Jeg synes saken er bisarr, Jeg skulle ønske jeg forsto akkurat hva som skjedde i hodet hans og hva som trigget det. Hva prøvde han på? Det lett å tenke at det var noe som virket smart og edgy i stupfylla, men som kom ut som rasistisk babbel for alle andre.. Det kan også være noe jeg har lyst til å tenke fordi jeg liker Antonsen.

Hvis han er en rasist så er det allikevel absurd å gjøre noe så karriere-ødeleggende.

Jeg synes episoden med rullestolen tyder på dyssosial oppførsel i fylla.

Vhanja skrev (2 timer siden):

Hvorfor skriver du "såkalt" rasisme?

Det er ingen ting som tyder på at Antonsen er rasist (etter å ha hørt på Misjonen i mange år, snarere det stikk motsatte). Han har derimot er problem med dårlig oppførsel i fylla. Han var irritert på Jirde Ali, og prøvde å trykke på knappen som ville gjøre mest vont. Dårlig oppførsel og fyllerør har ingenting i rettsystemet å gjøre. Antonsen har beklaget, saken burde vært avsluttet med det.

Ellers har den alltid sindige George Gooding er god kommentar midt oppi hylekoret til godhetstyrannene:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-patatte-rasismedebatten-overskygger-bakgrunnen-for-det-enorme-mageplasket/o/5-95-762183

Anonymkode: ea52f...6c5

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen ting som tyder på at Antonsen er rasist (etter å ha hørt på Misjonen i mange år, snarere det stikk motsatte). Han har derimot er problem med dårlig oppførsel i fylla. Han var irritert på Jirde Ali, og prøvde å trykke på knappen som ville gjøre mest vont. Dårlig oppførsel og fyllerør har ingenting i rettsystemet å gjøre. Antonsen har beklaget, saken burde vært avsluttet med det.

Ellers har den alltid sindige George Gooding er god kommentar midt oppi hylekoret til godhetstyrannene:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-patatte-rasismedebatten-overskygger-bakgrunnen-for-det-enorme-mageplasket/o/5-95-762183

Jeg skal ikke uttale meg om Atle Antonsen er rasist eller ikke, fordi jeg kjenner ham ikke og vet ikke hva han tenker og føler.

Men når man drar inn ting som "hylekor" og "godhetstyranner", så melder jeg meg ut. Da blir debatten for useriøs for meg.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dårlig oppførsel og fyllerør har ingenting i rettssystemet å gjøre? Er dette en gjennomtenkt mening fra deg, og hvor i all verden skal du sette grensen for hva som "kun" er "dårlig oppførsel" og "fyllerør" i så fall? 

Endret av Kashmir

Annonse

Vhanja skrev (12 minutter siden):

Jeg skal ikke uttale meg om Atle Antonsen er rasist eller ikke, fordi jeg kjenner ham ikke og vet ikke hva han tenker og føler.

Men når man drar inn ting som "hylekor" og "godhetstyranner", så melder jeg meg ut. Da blir debatten for useriøs for meg.

Du er ganske blind hvis du ikke ser hvordan denne saken melkes for det den er verdt av visse fraksjoner.

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Dårlig oppførsel og fyllerør har ingenting i rettssystemet å gjøre? 

Fyllerør, i betydningen slenging med kjeften som i denne saken, har ingenting i rettssystemet å gjøre.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fyllerør, i betydningen slenging med kjeften som i denne saken, har ingenting i rettssystemet å gjøre.

Jo det er forbudt med hatefulle ytringer på den måten. Hvis dette ikke får konsekvenser kan hvem som helst komme med rasistiske ytringer. Eller tenker du at det skal være greit at én gjør det, og ikke en annen? Det må faktisk trekkes grenser for hva som skal være lovlig og ikke. 

Jeg vet ikke om jeg ville avskrevet dette som "fyllerør" for det ligger åpenbart ett eller annet der. Jeg tror ikke det er rasisme, men det er et behov for å tråkke på andre (være seg mørkhudede eller handicappede - hvis jeg hadde møtt han hadde han vel sikkert sagt at jeg var for feit for å være der). Jeg synes ikke det er greit.

Ellers har jeg vel nok farmakologisk innsikt til å påstå at alkohol ikke gir deg nye meninger. Men jeg tror saken her dreier seg om (som en beskrev over) at AA ønsket å være "slem" der og da med disse menneskene, og sier det slemmeste han kan der og da. Det er her problemet egentlig ligger, synes jeg. Om han kalte en mørkhudet noe stygt, en handicappet noe stygt eller meg noe stygt er egentlig uvesentlig fra mitt ståsted.

Men jeg synes dette går igjen fra venstresiden politisk - melke skandaler der "mannen i gata" blir tatt av noen som er større eller styggere enn dem selv. Som jeg skrev i første innlegg - føler man seg truet på et utested er dørvakten eller personalet rette instans å gå til. Da hadde AA blitt kastet ut, og saken løst. Jeg sliter sterkt med å forstå at det å bli kalt for "for mørkhudet for å være der" omtrent skal gi PTSD og alvorlige traumer. Det er jo ut fra sigende mye rasisme i Norge, og da er vel dette en vanlig sak, selv om det ikke er akseptabelt?

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke en rasistisk bemerkning automatisk er verre enn andre sårende tingi. Jeg tror folk flest ville reagert like sterkt hvis en komiker gjentok at "du er for feit til å være her".

Jeg synes saken er bisarr, Jeg skulle ønske jeg forsto akkurat hva som skjedde i hodet hans og hva som trigget det. Hva prøvde han på? Det lett å tenke at det var noe som virket smart og edgy i stupfylla, men som kom ut som rasistisk babbel for alle andre.. Det kan også være noe jeg har lyst til å tenke fordi jeg liker Antonsen.

Hvis han er en rasist så er det allikevel absurd å gjøre noe så karriere-ødeleggende.

Jeg synes episoden med rullestolen tyder på dyssosial oppførsel i fylla.

Jeg tror det er så enkelt som at han liker grenseoverskridende humor, og at han mister enhver kritisk sans i fylla.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...