Gå til innhold

Er såkalt rasisme verre enn alt annet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir skrev (7 timer siden):

Og dette har med rasisme å gjøre fordi? 

Fordi artikkelen forteller at de nesten utelukkende raner etnisk norske gutter.

Jeg synes ikke det hjelper Antonsen så mye. Man kan hevde at det finnes kriminelle gjenger som er like ille som ham.

frosken skrev (11 timer siden):

Jeg liker ikke det voldsomme fokuset Atle Antonsen sine kjipe utsagn har fått, og jeg er også usikker på om dette fokuset tjener minoritetsbefolkningens sak. Når det er sagt, så er jeg helt uenig med deg i at alle innvandrere i Norge har samme mulighetene som etnisk norske. Jeg har et ungt familiemedlem som ikke har vært mange år i Norge, og det finnes haugevis med strukturelle hindringer for de med relativt kort botid i Norge. Jeg kjenner best til hindringene som gjelder i utdanningssystemet, men det er ingen grunn til å betvile at det også er barrierer mot likeverdig deltakelse i arbeidslivet og f.eks. leiemarkedet også. Jeg er mer opptatt av at det må legges til rette for deltakelse i samfunnet, enn av kjipe uttalelser i fylla. 

Her overrasker du meg. Bør det ene utelukke det andre? Og - henger ikke det ene sammen med det andre? Selv liker jeg å tro at når den ene etter den andre tas med metoo-buksene nede, avsløres som dobbeltmoralske, avsløres for skattesnusk, blir tatt på veg ut av bordell etc, så endres nettopp strukturer sakte men sikkert som følge av trøkket enkeltsakene medfører og problemstillingene som reises. 

Slik jeg ser det er det viktig at mennesker med makt er sitt ansvar som rollemodell bevisst, uavhengig av om du heter Terje Søviknes, Bård Hoksrud, Trond Giske, Sofie Elise, Bernt Hulsker eller - nå - Atle Antonsen. Du kan selv velge å bare ture fram og tenke at du har rett til det, men setter du deg i en posisjon der du krever oppmerksomhet, syns jeg man må være klar over at man får den når den kanskje er uønsket også. Sånn bare funker det.

Med det sagt - kommentarfeltene kunne med fordel vært stengt, det er nok at saken gis spalteplass. 

Grendel skrev (2 timer siden):

Fordi artikkelen forteller at de nesten utelukkende raner etnisk norske gutter.

Jeg synes ikke det hjelper Antonsen så mye. Man kan hevde at det finnes kriminelle gjenger som er like ille som ham.

Det har fremdeles ikke noe med rasisme å gjøre. 

ISW skrev (2 timer siden):

Du synes ikke det er rasisme når en somalsk gjeng sier "Jævla potet, gi meg alle penga dine"?

Nei, det vil jeg ikke kalle rasisme. Ikke i det hele tatt. Det er åpenbart et ran du beskriver. Hva det har med rasisme å gjøre skjønner jeg ikke. 

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Dette skjønner jeg lite av. Hva er rasistisk i denne situasjonen mener du? 

Det er en avsporing av tråden hvor noen tar opp at gjenger i Oslo stort sett raner hvite.

Det er kanskje rasisme, men det har ingen ting med Atle Antonsen å gjøre. Det hjelper ikke Antonsen mye at den ene unnskyldningen er at noen kriminelle gjenger er like ille som ham.

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er like mye rasistisk det! 

Anonymkode: bec26...f1f

Nei. Det er ingenting som heter omvendt rasisme. Betegnelsen kommer av hvites maktforhold ovenfor minoriteter på grunn av etnisitet og hudfarge. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er ingenting som heter omvendt rasisme. Betegnelsen kommer av hvites maktforhold ovenfor minoriteter på grunn av etnisitet og hudfarge. 

Så det du sier hvite skal finne seg å bli kalt «jævla potet»? Eller du er så hvit som et lik? Er det ok? 

Anonymkode: bec26...f1f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...