Gå til innhold

Er såkalt rasisme verre enn alt annet?

Anbefalte innlegg

Grendel skrev (34 minutter siden):

Saken er visst henlagt.....

Det synes jeg var veldig rart og ikke bra for noen parter. Aller verst for offeret, men det blir også umulig for Antonsen å gjøre opp for seg og komme videre.

Hvis det finnes en god grunn for å henlegge så vil jeg vite det. "Bevisets stilling" kjøper jeg ikke.

Grunnen er vel hva som er kommet frem under vitneavhørene?

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (3 timer siden):

Wow

Javel hva skal jeg tolke ut av det svaret? At du tror gjmgkriminallitet er bøhått av engler? Eller at innvandrere er mer noble enn nordmenn. I så fall er du en aldri då liten rasist.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (6 minutter siden):

Javel hva skal jeg tolke ut av det svaret? At du tror gjmgkriminallitet er bøhått av engler? Eller at innvandrere er mer noble enn nordmenn. I så fall er du en aldri då liten rasist.

Du kan tolke det som at jeg syns det du skrev var for drøyt til at jeg så poenget i å kommentere mer enn "wow" Jeg liker heller ikke at du kommer med synspunkt på meg som person når vi diskuterer sak.

Kashmir skrev (8 timer siden):

Hm. Jeg syns på min side ikke at det er vanskelig å sette seg inn i Ali sin situasjon, selv om jeg ikke har opplevd rasisme personlig. Jeg har bare følt meg krenket på grunn av andre ting, og det skjer heldigvis svært sjelden, men likevel er det en utrolig ubehagelig og vond følelse å bli utsatt for så ekstrem nedlatenhet. Man føler seg jo som en helt betydningsløs liten dritt ( for å si det rett ut ) Så når du flere ganger er utsatt for det på grunn av noe du ikke kan noe for i det hele tatt, og hvor menneskeverdet ditt blir så til de grader tråkket på, så kan jeg ganske lett sette meg inn i hennes situasjon. Og så blir du utsatt for dette fra en mektig person som er både beundret og likt samt respektert av veldig veldig mange. Hun var i tillegg venn med AA på fb, hadde tidligere opplevd støtte fra ham, og så snur alt til at akkurat han ydmyker og tråkker på henne, på offentlig sted! Fysøren den følelsen hun må ha sittet med. Det klarer jeg så lett å forestille meg altså, og enda føltes det nok hundre ganger verre for henne. 

Jeg hadde sett på dette som nok et stort overtramp på grunn av AA sitt åpenbare alkoholproblem, men den unnskyldningen han sendte var jo hårreisende selvgod. Veldig lite empatisk som i at han tydeligvis ikke skjønte hvordan hun må ha opplevd dette. Det var da jeg virkelig ble skuffet over han. At det går an. 

Nå derimot, så tror jeg at det har gått opp for ham. Jeg tror ikke at han har det spesielt godt nå, for å si det mildt. Og det er bra. Han trenger virkelig å gå i seg selv, og så kan jeg jo håpe at han kommer frem igjen som et klokere menneske. Komikere har ikke mer rett til å være drittsekker enn andre, og de skal heller ikke være så inne i den bobla at de glemmer hvor de bør utfolde seg med sitt talent og ikke. Det er veldig bra at dette kom fram, og jeg tror faktisk det er bra for AA selv også, og at han har selvinnsikt nok til å innse akkurat det nå. 

Det er ikke ok at du eller noen andre skal føle dere mindreverdig av hudfarge! Ellers synes jeg du har mange gode poeng. 

Anonymkode: bec26...f1f

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (15 minutter siden):

Du kan tolke det som at jeg syns det du skrev var for drøyt til at jeg så poenget i å kommentere mer enn "wow" Jeg liker heller ikke at du kommer med synspunkt på meg som person når vi diskuterer sak.

Så du tar offermentaliteten skjønner. Du vil leve under illusjonen at innvandrere er bedre/ mer rettskaffen enn kjedelige poteter. Rasisme kaller jeg det. Selv om du sikkert ikke er klar overcdet selv.

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Så du tar offermentaliteten skjønner. Du vil leve under illusjonen at innvandrere er bedre/ mer rettskaffen enn kjedelige poteter. Rasisme kaller jeg det. Selv om du sikkert ikke er klar overcdet selv.

Offermentalitet? Det er du som ikke klarer og vil skille person og sak. Det er poenget. Det går faktisk fint an å være uenige uten å kalle andre grønne, rasister (!) og at de tar offerrollen når de påpeker akkurat det. Det er  hersketeknikker, hverken mer eller mindre. Det er hverken nyttig eller interessant å diskutere med folk som ikke evner å holde seg til saken, og som er så aggresive at de går på person. 

Annonse

UtakknemligDiva
Vhanja skrev (På 17.11.2022 den 13.02):

Jeg tror ikke de av oss som tilhører en majoritet helt kan sette seg inn i hvordan dette føles for en minoritet. Jeg synes derfor heller ikke det er vår plass å si "nå synes jeg du har reagert nok". Det er jo svært lett for oss å si.

Jo det kan vi. Er flere måter å være minoritet på enn ha annen bakgrunn. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Offermentalitet? Det er du som ikke klarer og vil skille person og sak. Det er poenget. Det går faktisk fint an å være uenige uten å kalle andre grønne, rasister (!) og at de tar offerrollen når de påpeker akkurat det. Det er  hersketeknikker, hverken mer eller mindre. Det er hverken nyttig eller interessant å diskutere med folk som ikke evner å holde seg til saken, og som er så aggresive at de går på person. 

Enig her! Holde seg til saken er viktig! 

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (På 17.11.2022 den 15.45):

Jo det er forbudt med hatefulle ytringer på den måten. Hvis dette ikke får konsekvenser kan hvem som helst komme med rasistiske ytringer. Eller tenker du at det skal være greit at én gjør det, og ikke en annen? Det må faktisk trekkes grenser for hva som skal være lovlig og ikke. 

Hvor skal grensa for hatefulle ytringer gå til slutt da? Særlig jeg da, med min disgnose som kanskje ikke alltid vet hva jeg bør si når,  når det ikke er lurt å være for ærlig… skal jeg betale bøter hver gang jeg sårer noen? 
Har ikke som hensikt å såre folk, men er ikke lenge siden jeg fikk erfare hvor hårsåre enkelte faktisk kan være. Jeg er ikke interessert i Å GÅ PÅ JÆVLA TÅ!!!

90tallsbarn skrev (6 minutter siden):

Hvor skal grensa for hatefulle ytringer gå til slutt da? Særlig jeg da, med min disgnose som kanskje ikke alltid vet hva jeg bør si når,  når det ikke er lurt å være for ærlig… skal jeg betale bøter hver gang jeg sårer noen? 
Har ikke som hensikt å såre folk, men er ikke lenge siden jeg fikk erfare hvor hårsåre enkelte faktisk kan være. Jeg er ikke interessert i Å GÅ PÅ JÆVLA TÅ!!!

Det handler ikke om å såre andre, for det er noe de fleste om ikke alle blir i en hverdag. Det er liksom en del av livet uten at andre nødvendigvis er direkte ekle eller uhøflige med intensjon om å såre. Når du krenker noen så har du gått en del lengre, og det går jo ut på å hetse på grunn av etnisitet, hudfarge, bakgrunn, legning osv. 

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg gikk først på sak, som du ignorerte og feier bort på en egosentrisk måte. Du gå på meg som person,  jeg har ikke sett deg kommentere med ett eneste ord om hvorfor innvandrere kan eller ikke kan være rasister.!

fei for egen dør. Du sier jeg går på person, men på ingen måte går du på tema. Du har ikke kommentert mitt innlegg annet en å påstå jeg går på deg.

Endret av Worriesome Plenty 2
UtakknemligDiva
Kashmir skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å såre andre, for det er noe de fleste om ikke alle blir i en hverdag. Det er liksom en del av livet uten at andre nødvendigvis er direkte ekle eller uhøflige med intensjon om å såre. Når du krenker noen så har du gått en del lengre, og det går jo ut på å hetse på grunn av etnisitet, hudfarge, bakgrunn, legning osv. 

ja krenke da. Det skal liksom ikke mye til… 

Endret av 90tallsbarn
90tallsbarn skrev (49 minutter siden):

ja krenke da. Det skal liksom ikke mye til… 

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Jeg har sagt mye dumt og iblant ikke særlig sympatiske ting til folk, men jeg har aldri slengt ut noe til andre på grunn av hudfarge, etnisitet eller legning. Det er veldig fremmed for meg å gjøre sånt, og det har aldri falt meg inn. Jeg tror ikke at det er så vanlig heller, men har hørt en som ropte "jævla homo" en gang. Det er det jeg kommer på av det som går på hatytringer. Det er verre på nettet da, det skal sies, men det er jo ikke flertallet som holder på sånn. 

Annonse

Grendel skrev (På 17.11.2022 den 14.44):

Jeg synes ikke en rasistisk bemerkning automatisk er verre enn andre sårende tingi. Jeg tror folk flest ville reagert like sterkt hvis en komiker gjentok at "du er for feit til å være her".

Jeg synes saken er bisarr, Jeg skulle ønske jeg forsto akkurat hva som skjedde i hodet hans og hva som trigget det. Hva prøvde han på? Det lett å tenke at det var noe som virket smart og edgy i stupfylla, men som kom ut som rasistisk babbel for alle andre.. Det kan også være noe jeg har lyst til å tenke fordi jeg liker Antonsen.

Hvis han er en rasist så er det allikevel absurd å gjøre noe så karriere-ødeleggende.

Jeg synes episoden med rullestolen tyder på dyssosial oppførsel i fylla.

Jeg tror han bare mangler litt impulskontroll og gjør/sier det han i øyeblikket tenker er morsomt Så går det opp for han senere, at det egentlig var skikkelig dårlig humor. Han i rullestolen takket han jo for at han hadde turt å tulle med han. For alt vi vet, kan det være menneskene i ettertid som har fått mannen til å tro at det Atle gjorde var helt horribelt. Akkurat det tror jeg skjer ganske ofte. Folk prøver å prakke på andre følelser de egentlig ikke har. Mens mange egentlig gjør som ISW, driter i at noen mener han er for hvit. 

Han er ikke rasist, han har jo sendt støttende meldinger til Sumaya tidligere. Statsadvokaten har lagt til grunn alle vitneforklaringene og konkludert med at det ikke var rasistisk ment, men skikkelig dårlig/upassende humor. 

Trine skrev (9 minutter siden):

Jeg tror han bare mangler litt impulskontroll og gjør/sier det han i øyeblikket tenker er morsomt Så går det opp for han senere, at det egentlig var skikkelig dårlig humor. Han i rullestolen takket han jo for at han hadde turt å tulle med han. For alt vi vet, kan det være menneskene i ettertid som har fått mannen til å tro at det Atle gjorde var helt horribelt. Akkurat det tror jeg skjer ganske ofte. Folk prøver å prakke på andre følelser de egentlig ikke har. Mens mange egentlig gjør som ISW, driter i at noen mener han er for hvit. 

Han er ikke rasist, han har jo sendt støttende meldinger til Sumaya tidligere. Statsadvokaten har lagt til grunn alle vitneforklaringene og konkludert med at det ikke var rasistisk ment, men skikkelig dårlig/upassende humor. 

Hva skjedde tilslutt? Ble han dømt?

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Da er det tatt en avgjørelse så hvorfor er det en diskusjon på hva det er? 

Fordi godhetsposørene elsker å ta hvite menn på 50+.

Anonymkode: ea52f...6c5

Worriesome Plenty 2 skrev (13 timer siden):

Dette blir satt opp som innvandrere er en homogen gruppe, noe de absolutt ikke er.  Det er ikke to grupper i Norge hvor den ene er innvandrere og de andre er native norwegian.  Hvem er bedre enn andre er nok så subjektivt at det går ikke an å diskutere det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...