Grendel Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 frosken skrev (17 timer siden): Grunnen er vel hva som er kommet frem under vitneavhørene? Ja, jeg leser at vitner rundt oppfattet det som en spøk, og at det ikke var noen krangling på forhånd. Ikke godt å si. Det er høyt lydnivå på utesteder og umulig å få med seg hva andre prater om. (Derfor er det forresten merkelig å klage på at ingen grep inn. Devold grep inn, men da klager folk på at han ikke grep inn før....) 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Grendel skrev (1 time siden): Ja, jeg leser at vitner rundt oppfattet det som en spøk, og at det ikke var noen krangling på forhånd. Ikke godt å si. Det er høyt lydnivå på utesteder og umulig å få med seg hva andre prater om. (Derfor er det forresten merkelig å klage på at ingen grep inn. Devold grep inn, men da klager folk på at han ikke grep inn før....) Det sikreste i denne saken er at Atle Antonsen bør holde seg unna sprit - og at man ikke er fritatt for ansvar for dårlige vurderinger gjort i fylla. Tror alle rimelig fornuftige folk mener at utsagn av den typen han kom med, er helt uakseptabelt. Den helt konkrete situasjonen som utspilte seg, tenker jeg at vi ikke fullt ut kjenner - og dermed blir det vanskelig å vite om statsadvokatens vurdering er den mest saksvarende eller ikke. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
erik123 Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Vhanja skrev (På 17.11.2022 den 12.43): Hvorfor skriver du "såkalt" rasisme? Jeg synes alle eksemplene dine er ille, men rasisme kommer for mange i en litt annen kategori fordi det har en styggere historie. Det er vel mye som er verre en rasisme. Og bli mobbet hele livet for at du er for feit, er mye verre. Og bli kalt stygg ødelegger en person for alltid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 erik123 skrev (11 minutter siden): Det er vel mye som er verre en rasisme. Og bli mobbet hele livet for at du er for feit, er mye verre. Og bli kalt stygg ødelegger en person for alltid. For å vite hva som "er" verst, så må man ha opplevd å bli hetset for både hudfarge, for overvekt og for utseende forøvrig. Pluss på legning osv. Siden du sikkert har opplevd å kun bli diskriminert eller mobbet for én av de tingene, eller at du forestiller deg hva nettopp du ville synes var verst, som utseende, så sier det bare likevel noe om nettopp deg og dine følelser. At rasisme og hatytringer er straffbart sier noe om alvorlighetsgraden, så sånn sett verst, uten at det nødvendigvis føles på den måten. Rasisme går også lenger enn personlig hets da det går på grupper og minoriteter av nasjonaliteter. Jeg har også lurt på hvorfor det skal være en gradering av hva som er verst og ikke. Hvorfor det er så vanskelig å forstå at uansett hva man blir mobbet og hetset for, så FØLES det akkurat like vondt eller urettferdig. Alle mennesker er ikke like, men alle bør ha samme verdi. Når man føler seg verdiløs som person uansett grunn, så blir det helt feil å gradere følelsene. 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Kashmir skrev (15 minutter siden): For å vite hva som "er" verst, så må man ha opplevd å bli hetset for både hudfarge, for overvekt og for utseende forøvrig. Pluss på legning osv. Siden du sikkert har opplevd å kun bli diskriminert eller mobbet for én av de tingene, eller at du forestiller deg hva nettopp du ville synes var verst, som utseende, så sier det bare likevel noe om nettopp deg og dine følelser. At rasisme og hatytringer er straffbart sier noe om alvorlighetsgraden, så sånn sett verst, uten at det nødvendigvis føles på den måten. Rasisme går også lenger enn personlig hets da det går på grupper og minoriteter av nasjonaliteter. Jeg har også lurt på hvorfor det skal være en gradering av hva som er verst og ikke. Hvorfor det er så vanskelig å forstå at uansett hva man blir mobbet og hetset for, så FØLES det akkurat like vondt eller urettferdig. Alle mennesker er ikke like, men alle bør ha samme verdi. Når man føler seg verdiløs som person uansett grunn, så blir det helt feil å gradere følelsene. Det er vondt og urettferdig uansett. Alle har lik verdi uansett hva de utsettes for eller hva man har gått igjennom i livet❤️ du er mye verdt fordi du er du❤️ Anonymkode: bec26...f1f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vondt og urettferdig uansett. Alle har lik verdi uansett hva de utsettes for eller hva man har gått igjennom i livet❤️ du er mye verdt fordi du er du❤️ Anonymkode: bec26...f1f Ja, jeg mener jo at alle har lik verdi. Men det kan være mennesker som muligens føler at akkurat de ikke får sympati, oppmerksomhet og hjelp nok, og da kan det nok føles veldig sårt å oppleve at andre får det de de selv ønsker og trenger. Jeg skjønner det. Da kan ofte det spørsmålet om hva som er verst komme opp, men det blir feil hvis det samtidig bagatelliserer andres opplevelser, eller de tenker at sine egne er "verst" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Kashmir skrev (3 minutter siden): Ja, jeg mener jo at alle har lik verdi. Men det kan være mennesker som muligens føler at akkurat de ikke får sympati, oppmerksomhet og hjelp nok, og da kan det nok føles veldig sårt å oppleve at andre får det de de selv ønsker og trenger. Jeg skjønner det. Da kan ofte det spørsmålet om hva som er verst komme opp, men det blir feil hvis det samtidig bagatelliserer andres opplevelser, eller de tenker at sine egne er "verst" Jeg er enig med deg. Jeg har for øvrig aldri skjønt hvorfor det er konkurranse for hvem som har / har hatt det verst. Hvem som får / hvem som har fått mest hjelp. Jeg tror mye avhenger av hvem man møter/ kjemi men de og hvordan man uttrykker seg. Jeg har heller aldri skjønt at det er stas og være innlagt eller tvangsinnlagt. Hadde jeg møtt noen som snakket sånn i irl hadde jeg aldri blitt venn med vedkommende. Anonymkode: bec26...f1f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er enig med deg. Jeg har for øvrig aldri skjønt hvorfor det er konkurranse for hvem som har / har hatt det verst. Hvem som får / hvem som har fått mest hjelp. Jeg tror mye avhenger av hvem man møter/ kjemi men de og hvordan man uttrykker seg. Jeg har heller aldri skjønt at det er stas og være innlagt eller tvangsinnlagt. Hadde jeg møtt noen som snakket sånn i irl hadde jeg aldri blitt venn med vedkommende. Anonymkode: bec26...f1f Hvem man møter og kapasitet og ressurser er nok noen av grunnene til at folk ikke får hjelp. Jeg vet ikke noe om at noen syns det er stas å være innlagt, men jeg vet at noen kan bli avhengig av å være det i perioder. Noen trenger det også i perioder. Selvfølgelig er det de som er veldig opptatt av sykdommer og lidelser og diagnoser, om det er fysisk eller psykisk. Det kan for noen være lett å bli selvsentrert, akkurat som rusmisbrukere kan bli. Veldig ego faktisk, og det er vel det som får andre til å trekke seg unna i så fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Kashmir skrev (18 minutter siden): Hvem man møter og kapasitet og ressurser er nok noen av grunnene til at folk ikke får hjelp. Jeg vet ikke noe om at noen syns det er stas å være innlagt, men jeg vet at noen kan bli avhengig av å være det i perioder. Noen trenger det også i perioder. Selvfølgelig er det de som er veldig opptatt av sykdommer og lidelser og diagnoser, om det er fysisk eller psykisk. Det kan for noen være lett å bli selvsentrert, akkurat som rusmisbrukere kan bli. Veldig ego faktisk, og det er vel det som får andre til å trekke seg unna i så fall. Det er nok en grunn for at noen blir avhengig av det. selv har jeg aldri forstått at noen ønsker å være innlagt enten fysisk eller psykisk på sykehus med fremmede mennesker. De har sikkert sine grunner men det er trist uansett at noen ønsker det. Anonymkode: bec26...f1f 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 erik123 skrev (9 timer siden): Det er vel mye som er verre en rasisme. Og bli mobbet hele livet for at du er for feit, er mye verre. Og bli kalt stygg ødelegger en person for alltid. Det er helt individuelt hva som ville vært verre for noen, så tror ikke vi kan, eller bør, måle det opp mot hverandre slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er enig med deg. Jeg har for øvrig aldri skjønt hvorfor det er konkurranse for hvem som har / har hatt det verst. Hvem som får / hvem som har fått mest hjelp. Jeg tror mye avhenger av hvem man møter/ kjemi men de og hvordan man uttrykker seg. Jeg har heller aldri skjønt at det er stas og være innlagt eller tvangsinnlagt. Hadde jeg møtt noen som snakket sånn i irl hadde jeg aldri blitt venn med vedkommende. Anonymkode: bec26...f1f Det er jo ikke det at det er så stas å være innlagt. Det som er stas derimot, det er å kjenne på absolutt fravær av behov for å være innlagt, når en er en person som har trengt det mye. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg finner ingen verdi i å bruke livet på å trø i gangene på sykehuset. Det er noe som har vært nødvendig, og som sikkert blir nødvendig igjen på nytt, men forhåpentligvis sjeldnere enn før. Nå når jeg er så bra for tiden så kjenner jeg på takknemlighet når jeg tenker på at jeg nok kommer til å være mindre innlagt framover. Jeg synes det er litt skummelt også, for jeg er jo vant til å dra dit når det blir tungt, så det er en trygghet for meg. Det er det. Men endelig føler jeg at jeg er klar for å gradvis stå mer på egne bein, og jeg håper at det ikke bare er en god periode, men noe som vil vare. Jeg har aldri hørt noen si eller fått inntrykk av at noen mener det er så stas å være innlagt. Disse jentene på tiktok det har vært snakket om her på DOL, de har jeg aldri møtt på min avdeling. Men jeg tror uansett de bare er et resultat av at de unge begynner å bli grenseløs mtp hva som deles på nett. Uansett. Jeg skjønner ikke helt hvor du har inntrykk av at noen synes det er stas å være innlagt. Jeg kan synes det er godt å få en innleggelse ja, men det er fordi jeg da er så sliten og dårlig og faller til ro når jeg får hjelp. Men det er ikke det samme som at det er stas. Og det er hjemme jeg ønsker å leve livet. Dette ble langt. 😅 Endret 20. november 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Da er det tatt en avgjørelse så hvorfor er det en diskusjon på hva det er? Anonymkode: bec26...f1f Godt spørsmål. Nå har ikke saken vært i retten da, og det kan jo hende noen føler for å ta den hele veien til høyesterett, om det skulle bli nødvendig. Antirasistisk senter ville anke henleggelsen. Men foreløpig er det ingenting som tyder på at dette var rasistisk ment, ihvertfall i følge statsadvokaten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 Trine skrev (1 minutt siden): Godt spørsmål. Nå har ikke saken vært i retten da, og det kan jo hende noen føler for å ta den hele veien til høyesterett, om det skulle bli nødvendig. Antirasistisk senter ville anke henleggelsen. Men foreløpig er det ingenting som tyder på at dette var rasistisk ment, ihvertfall i følge statsadvokaten. Er statsadvokaten den bestemmer utenom dommere? Hva med advokaten til partnerene? Anonymkode: bec26...f1f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
erik123 Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 Kashmir skrev (12 timer siden): For å vite hva som "er" verst, så må man ha opplevd å bli hetset for både hudfarge, for overvekt og for utseende forøvrig. Pluss på legning osv. Siden du sikkert har opplevd å kun bli diskriminert eller mobbet for én av de tingene, eller at du forestiller deg hva nettopp du ville synes var verst, som utseende, så sier det bare likevel noe om nettopp deg og dine følelser. At rasisme og hatytringer er straffbart sier noe om alvorlighetsgraden, så sånn sett verst, uten at det nødvendigvis føles på den måten. Rasisme går også lenger enn personlig hets da det går på grupper og minoriteter av nasjonaliteter. Jeg har også lurt på hvorfor det skal være en gradering av hva som er verst og ikke. Hvorfor det er så vanskelig å forstå at uansett hva man blir mobbet og hetset for, så FØLES det akkurat like vondt eller urettferdig. Alle mennesker er ikke like, men alle bør ha samme verdi. Når man føler seg verdiløs som person uansett grunn, så blir det helt feil å gradere følelsene. Å bli mobbet er helt forferdelig og kan ødelegge et menneske for alltid. Og jeg tror det er mer mobbing en rasisme. Hets og stygge ord for utseende er også noe som er veldig alvorlig. Men vi skal ikke godta noe av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 erik123 skrev (41 minutter siden): Å bli mobbet er helt forferdelig og kan ødelegge et menneske for alltid. Og jeg tror det er mer mobbing en rasisme. Hets og stygge ord for utseende er også noe som er veldig alvorlig. Men vi skal ikke godta noe av dette. Jeg skjønner at mobbing både føles helt forferdelig og det er ganske uforståelig at tallene har vært stabile i mange år. Altså mobbing er akkurat like utbredt nå som for noen år siden. Det jeg dessverre tror, er at folk ikke alltid vet hva som går under mobbing og heller ikke hva som egentlig er rasisme. Dette gjelder voksne som absolutt bør vite hva som menes med forskjellige begreper, og jeg syns det er rart at det meste av fokuset ligger på barna, når det faktisk er voksne som er rollemodeller, som driver med mobbing, sjikane og diskriminering. Det er voksne som trenger å bli mye mer satt fokus på, og hvordan de altfor ofte oppfører seg mot andre. Når Morten Hegseth ble hetset sist, så var det flest godt voksne kvinner som sjikanerte han. Det er langt fra bare "privilegerte menn over 50" som regjerer med sine forkastelige syn på andre mennesker. Jeg vet dessverre ikke hvor mye rasisme det egentlig er i samfunnet, men vi har jo fått en uhyggelig pekepinn noen ganger, sist via kommentarer og ytringer på nett etter AA sin koko-oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
erik123 Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 Det høres ut som alle nordmenn er rasister, noe som er langt fra sannheten. AA har beklaget og sier han angrer dypt. Dette var ikke bra, men ikke tro at han er rasist, heller ikke Hulsker. Det blir så overdrevet, og det er også motsatt rasisme. Det snakkes det ikke mye om. Men vi må alle bli bedre. Vis respekt for alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er statsadvokaten den bestemmer utenom dommere? Hva med advokaten til partnerene? Anonymkode: bec26...f1f For å kunne ta ut tiltale må den påtaleansvarlige være overbevist om gjerningspersonens straffskyld. I dette tilfellet mente statsadvokaten at det ikke forelå klare bevis for at Antonsen var skyldig i det han ble anmeldt for. Det er ganske strenge beviskrav i straffesaker. Den skadelidende kan gå til sivilt søksmpl og kreve oppreisning. Der er ikke beviskravet like strengt. Advokatene til partene har ikke påtaleansvar og kan ikke bestemme om en straffesak skal tas til retten eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 Del Skrevet 21. november 2022 Trine skrev (23 timer siden): For å kunne ta ut tiltale må den påtaleansvarlige være overbevist om gjerningspersonens straffskyld. I dette tilfellet mente statsadvokaten at det ikke forelå klare bevis for at Antonsen var skyldig i det han ble anmeldt for. Det er ganske strenge beviskrav i straffesaker. Den skadelidende kan gå til sivilt søksmpl og kreve oppreisning. Der er ikke beviskravet like strengt. Advokatene til partene har ikke påtaleansvar og kan ikke bestemme om en straffesak skal tas til retten eller ikke. Hva er det da og diskutere om det ikke er en sak? Jeg forstår ikke sånn Anonymkode: bec26...f1f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er det da og diskutere om det ikke er en sak? Jeg forstår ikke sånn Anonymkode: bec26...f1f Syns jeg leste at Antirasistisk senter skulle klage på avgjørelsen, så det kan fortsatt bli en sak. Men folk har jo lov til å være uenig med loven, så det kan vel uansett være noe folk ønsker å diskutere og kanskje jobbe for en endring. Eller så diskuterer de bare fordi de liker å diskutere. Ikke vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 Del Skrevet 22. november 2022 Trine skrev (6 minutter siden): Syns jeg leste at Antirasistisk senter skulle klage på avgjørelsen, så det kan fortsatt bli en sak. Men folk har jo lov til å være uenig med loven, så det kan vel uansett være noe folk ønsker å diskutere og kanskje jobbe for en endring. Eller så diskuterer de bare fordi de liker å diskutere. Ikke vet jeg. Takk for ordentlig svar. Anonymkode: bec26...f1f 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469655-er-s%C3%A5kalt-rasisme-verre-enn-alt-annet/page/8/#findComment-4127943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.