Gå til innhold

Er såkalt rasisme verre enn alt annet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir skrev (På 17.11.2022 den 13.15):

Det er ekstremt historieløst å tenke at rasisme og rasistiske uttrykk ikke er verre enn mye annet. Det er holdninger som har fått minoriteter til å lide under overgrep og maktmisbruk i mange generasjoner.

De mest rasistiske i Norge i dag er nettopp minoriteter.

Mange innvandrere kommer hit fra noen av verdens mest rasistiske land. Legger de igjen sine holdninger ved grensen?

Nei. Jødehatet er utbredt blant muslimer. Norsk-pakistanske gutter kaller norsk-somaliere for «svartinger». Norsk-pakistanere (selv i annen generasjon) vil helst ikke gifte seg med noen fra en annen etnisk gruppe. Gjenger med minoritetsgutter begår ran målrettet mot etnisk norske gutter. En ny svensk undersøkelse viser at 44 av gjerningsmennene som utøver rasistisk vold mot afrikanere selv har minoritetsbakgrunn. Til sammenligning er bare 2 prosent av gjerningmennene høyreekstremister.

Honnør til Sp-politiker Almir Martin for å peke på dette ømme og underbelyste punktet. Hvorfor hører vi nesten aldri om innvandreres egne holdninger til andre minoriteter når media, aktivister, forskere og politikere bekymrer seg for rasismen i det norske samfunnet?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rasismen-blant-minoriteter-er-utbredt/o/5-95-822961

Anonymkode: 55592...ef7

Kashmir skrev (4 timer siden):

Det var nytt for meg. 

Jeg har noen spørsmål: 

I bilen i dag hørte jeg på noe gammel hiphop. Nærmere bestemt Xzibit med «Paparazzi» fra 1996. 

Jeg tror ordet Nigger eller Niggers ble brukt 60-70 ganger i låta. 

1. Er låta rasistisk? (Xzibit er mørkhudet)

2. Er det rasistisk av meg å like den eller høre på den? (Jeg er hvit)

3. Hvis en hvit artist (f.eks Eminem) hadde hatt denne teksten, hadde det da vært rasistisk? 

Endret av ISW
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg har noen spørsmål: 

I bilen i dag hørte jeg på noe gammel hiphop. Nærmere bestemt Xzibit med «Pararazzi» fra 1996. 

Jeg tror ordet Nigger eller Niggers ble brukt 60-70 ganger i låta. 

1. Er låta rasistisk? (Xzibit er mørkhudet)

2. Er det rasistisk av meg å like den eller høre på den? (Jeg er hvit)

3. Hvis en hvit artist (f.eks Eminem) hadde hatt denne teksten, hadde det da vært rasistisk? 

Nei, det er ikke rasistisk. Det er et fenomen som jeg ikke husker navnet på nå. Som når det ble feil å si visse uttrykk om homofile, så adopterte de selv samme uttrykk og begynte å bruke dem på seg selv og andre med samme legning. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke rasistisk. Det er et fenomen som jeg ikke husker navnet på nå. Som når det ble feil å si visse uttrykk om homofile, så adopterte de selv samme uttrykk og begynte å bruke dem på seg selv og andre med samme legning. 

Du svarte ikke på #3.

Anonymkode: 06952...ab6

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du svarte ikke på #3.

Jeg tror jeg holder meg unna visse anonyme her. Orker ikke sånne aggresive utspill jeg fikk tidligere i dag. Dessuten burde svaret fremgå av det jeg skrev da spørsmålene kom. 

Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Rasisme er en forferdelig uting, men islamkritikk er ikke rasisme. Feminister og venstreekstreme har ikke forstått dette.

Det er vel kanskje litt spesielt å være så kritisk til én religion og ikke en annen? 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det er vel kanskje litt spesielt å være så kritisk til én religion og ikke en annen? 

Jeg er kritisk til kvinneundertrykkelse, uansett om det er i Islam eller kristendommen. Men har jo inntrykk av at det er verre i Islam. Likevel kanskje jeg er uvitende. 

Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg er kritisk til kvinneundertrykkelse, uansett om det er i Islam eller kristendommen. Men har jo inntrykk av at det er verre i Islam. Likevel kanskje jeg er uvitende. 

Det er nok bare det at det er mer skjult og ikke blir debattert så mye hva som skjer innen kristendommen fks. Det er ikke så mange år siden jeg var i en frikirke og leste i et lite hefte som lå på bordet der. Ikke så mye bedre med å fortelle at mannen skal være familiens overhode osv. Det er mye i ulike menigheter også. Men religionskritikk tok seg bare opp pga innvandring og at det ble mange muslimer i Norge. Det er ganske gamledagse holdninger blant mange kristne også. Det har jo vært i aviser om prester som ikke vil samarbeide med kvinnelige prester blant annet. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det er nok bare det at det er mer skjult og ikke blir debattert så mye hva som skjer innen kristendommen fks. Det er ikke så mange år siden jeg var i en frikirke og leste i et lite hefte som lå på bordet der. Ikke så mye bedre med å fortelle at mannen skal være familiens overhode osv. Det er mye i ulike menigheter også. Men religionskritikk tok seg bare opp pga innvandring og at det ble mange muslimer i Norge. Det er ganske gamledagse holdninger blant mange kristne også. Det har jo vært i aviser om prester som ikke vil samarbeide med kvinnelige prester blant annet. 

Såpass ja. Det er virkelig ikke bra. Jeg synes tro er flott jeg. Men ikke denne undertrykkelsen. Huff. 

Kashmir skrev (På 17.11.2022 den 13.15):

Det er ekstremt historieløst å tenke at rasisme og rasistiske uttrykk ikke er verre enn mye annet. Det er holdninger som har fått minoriteter til å lide under overgrep og maktmisbruk i mange generasjoner. De har levd med at de ikke er like mye verdt og kan diskrimineres bare på grunn av etnisitet og hudfarge. Det er ingenting de hverken kan gjøre noe med eller skal behøve å forsvare. De skal ikke behøve å fremdeles i en veldig opplyst tid å høre at de ikke har noe på steder å gjøre, at de ikke er like mye verdt og ha akkurat de samme rettigheter som andre. 

I hvilke grupper er det mest rasisme tro du?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rasismen-blant-minoriteter-er-utbredt/o/5-95-822961

Annonse

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (1 time siden):

Har ikke jeg nettop hengt ut Frelsesarmeen?

hvis du leser på nicket mitt og worriesome plenty som var det originale ville du funnet masse kritikk tilbake i tid om kristendommen. Så der bommet du.

Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Har ikke jeg nettop hengt ut Frelsesarmeen?

hvis du leser på nicket mitt og worriesome plenty som var det originale ville du funnet masse kritikk tilbake i tid om kristendommen. Så der bommet du.

Ja, men nå skrev du jo Islam-kritisk her. Jeg kan vel ikke vite hva du har skrevet tidligere, for jeg sjekker jo ikke ut hva hver enkelt har skrevet her før. Da kunne du jo skrevet religion-kritisk da, så hadde det jo ikke blitt noe spørsmål. 

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja, men nå skrev du jo Islam-kritisk her. Jeg kan vel ikke vite hva du har skrevet tidligere, for jeg sjekker jo ikke ut hva hver enkelt har skrevet her før. Da kunne du jo skrevet religion-kritisk da, så hadde det jo ikke blitt noe spørsmål. 

Jeg opponerer mot all religion unntatt min egen som jeg ikke snakker om da jeg ikke tror på misjon eller dominans.

Du skrev om at jeg bare kritiserte islam som er beviselig feil, hadde du giddet å sjekke.

Jeg misliker kristendommen like mye som Islsm. Store kollektive organiserte sekter er en uting, har man en religion bør man holde det for seg selv. Organisert religion er årsak til det meste av krig og konflikt, samt utenforskap og elendighet.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Jeg opponerer mot all religion unntatt min egen som jeg ikke snakker om da jeg ikke tror på misjon eller dominans.

Du skrev om at jeg bare kritiserte islam som er beviselig feil, hadde du giddet å sjekke.

Jeg misliker kristendommen like mye som Islsm. Store kollektive organiserte sekter er en uting, har man en religion bør man holde det for seg selv. Organisert religion er årsak til det meste av krig og konflikt, samt utenforskap og krig.

Giddet å sjekke? Jeg går da ikke inn og sjekker de jeg diskuterer med. Når du skriver Islam-kritisk, så forholder jeg meg til det.

Jeg har ingen bestemte meninger om religion. Jeg ser flere sider av det, på godt og vondt. Men at mennesker som utøver dem ofte kan havne i konflikter er det lite tvil om. 

Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Jeg misliker kristendommen like mye som Islsm. Store kollektive organiserte sekter er en uting, har man en religion bør man holde det for seg selv. Organisert religion er årsak til det meste av krig og konflikt, samt utenforskap og elendighet.

Og hva gjør din religion for å hjelpe vanskeligstilte? 

Anonymkode: 12485...50a

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva gjør din religion for å hjelpe vanskeligstilte? 

Anonymkode: 12485...50a

Ikke noe annet enn 200 kroner i måneden til unicef, og 500 i året til sos barnebyer. Men så er jeg bare en uføretrygdet.

min religion tellerc1 person og er ikke organisert.

Endret av Worriesome Plenty 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...