Gå til innhold

Litt pedagogisk frustrasjon


kupton

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (21 minutter siden):

Utfordringen er ofte å måle hva elev/student kan.  Det er nok ingen som har formulert målene slik:  En som ikke har lært de fire regneartene og tierovergang skal jobbe med primtall.  Det er lett å se at det går ikke, når det blir påpekt at det er slik det er.  Det er ikke lett å være analfabet i førtiårene som blir spurt om hva hen kan.

Da må man sette seg ned å bruke litt tid. Men mye enklere hvis en har stegene i de fire regneartene foran seg. Må man begynne med tiervennene så begynner man der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (30 minutter siden):

Da må man sette seg ned å bruke litt tid. Men mye enklere hvis en har stegene i de fire regneartene foran seg. Må man begynne med tiervennene så begynner man der.

For å sette seg ned for å bruke tid må man vite hva man skal bruke tiden til.  Det er ikke individuell opplæring for alle som kommer til Norge.  Det sier seg selv at det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (8 minutter siden):

For å sette seg ned for å bruke tid må man vite hva man skal bruke tiden til.  Det er ikke individuell opplæring for alle som kommer til Norge.  Det sier seg selv at det går ikke.

Det er klart at man ikke kan sette av tiden til en full kartlegging. Til det må men nok helst være lærer som er innvilget tiden. Men enkel kartlegging på gruppenivå kan man jo få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (33 minutter siden):

Det er klart at man ikke kan sette av tiden til en full kartlegging. Til det må men nok helst være lærer som er innvilget tiden. Men enkel kartlegging på gruppenivå kan man jo få til. 

Jeg vet for lite om de spesifikke eksemplene som blir henvist til.  Det er enkelt ja, hvis eleven har ingen forkunnskaper i det hele tatt, men har eleven registrert seg med mer kunnskaper enn hen har?

Kulturkræsjene kan være vanskelige, og det er viktig å la mennesker beholde sin selvrespekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 24.11.2022 den 14.19):

Er frivillig lærer for flyktninger. I dag har jeg hatt en del voksne kvinner fra Afganistan. De har aldri fått lov til å gå på skole. De kan ikke den lille gangetabellen, De vet ikke en gang hva ganging (multiplikasjon) er. Langt mindre sammenhengen mellom ganging og deling Om de får høre at 3x7=21, kan du ikke svare på hva 21/3 er.

Dagens oppgave som de hadde fått var blant annet primtallsfaktorisering. De fleste av de frivillige lærerne visste heller ikke hva det var og ga opp. Selv er jeg heldig og har lært ganske mye matematikk, men jeg klarer ikke å finne noe bruksområde for primtallsfaktorisering.

En av damene var helt nedbrutt. Neste uke skal de ha prøve/eksamen. Hun har problemer med 32 +10=  Jeg spør meg hvem som har laget opplegget. Hvem bestemmer pensum? Er det ingen individuell vurdering? Er det smart at hun på 45 fra Afganistan, uten en eneste dag på skolen i hjemlandet, har samme pensum som hun på 24 fra Ukraina som har to år realfag fra universitetet?

Beklager, men frustrasjonen måtte ut......

 

Jeg har et familiemedlem som kom til Norge som 20-åring og har dermed sett en del av de  undervisningsoppleggene som tilbys unge voksne uten norsk bakgrunn - og hva som kreves for å komme inn på høyere utdanning i Norge. Tror jeg sjelden har sett et mer ineffektivt system, og jeg undrer meg ofte over hvilken kunnskap vi mener det er essensielt at nyankome skal tilegne seg. 

Når man skal teste deres norskkunnskaper, så må de f.eks  kunne skrive drøftende tekster over temaer som "Bør vi ha dialekter i Norge?" (Dessverre et reelt eksempel, men ikke alle problemstillingene er like sære.) I samfunnskunnskap må de pugge nøyaktig  hvor mange prosent av ekteskap i Norge som ender i skilsmisse, hvor mange prosent av ungdommene som fullfører VGS, og hvilket år Sametinget åpnet. 

Innvandrere som kommer fra land med toårig VGS og som ikke har tatt  minst ett års universitetsutdannelse før de kommer til Norge, kommer ikke inn på høyere utdanning uten at de harnorsk  fra VGS (393 timer - dette kravet er helt uanvheng av hvor dyktige de er i norsk),  engelsk (140 timer), samfunnsfag (84 timer), historie (140 timer). matematikk (224 timer), naturfag (140 timer) - hvilket betyr at man krever mer av disse elevene enn man gjør av norske elever som har tatt yrkesfag.  

Mitt familiemedlem har heldigvis klart å komme inn på høyere utdanning - til tross de rigide kravene. Selv har jeg veldig vanskelig for å forstå at vi ønsker å gjøre det så vanskelig for unge mennesker som skal bo i Norge men ikke har sin skolegang fra et annet land.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 24.11.2022 den 16.34):

Det er når du deler opp (faktoriserer) et tall i kun primtall. Eksempel: 60 = 2x2x3x5.

Det blir nok ikke folk av dem som ikke kan primtallsfaktorisering og har lest Gunlaug Ormstunges saga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (På 24.11.2022 den 14.50):

Det hørtes veldig frustrende ut ja. Må alle som kommer til Norge ha akkurat samme prøve/eksamen? Det hørtes jo lite gjennomtenkt ut. Beste måten å drepe motivasjon for videre læring..

En har jo ikke sjans til å lære seg matematikk skikkelig (altså hverdagsmatte som er allmennkunnskap) om du forserer utviklingen av en god tallforståelse og helt grunnleggende sammenhenger. Det kommer ikke helt av seg selv selv om en er voksen. 
 

Og primtallsfaktorisering bruker jeg kun i mattetimer 😂 det et forsåvidt grunnsteinene til tall, og du trenger det videre ved feks forkorting av brøker etc men altså…de skal vel ikke drive med det med det første?

Det er ikke krav om å gjennomføre opplæring i matte for å kunne bli i Norge, men de må gjennomgå undervisning i norsk og samfunnskunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Det er ikke krav om å gjennomføre opplæring i matte for å kunne bli i Norge, men de må gjennomgå undervisning i norsk og samfunnskunnskap. 

Nei, det er klart - jeg tenkte egentlig mer på at det var merkelig at alle disse menneskene var satt til å jobbe mot samme prøve uavhengig av forkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 timer siden):

Det er ikke krav om å gjennomføre opplæring i matte for å kunne bli i Norge, men de må gjennomgå undervisning i norsk og samfunnskunnskap. 

Det er når de som kommer skal oppnå kompetanse for videre utdanning at krav til matte kommer.  Det er nok noe i det som blir starten til denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 timer siden):

Jeg har et familiemedlem som kom til Norge som 20-åring og har dermed sett en del av de  undervisningsoppleggene som tilbys unge voksne uten norsk bakgrunn - og hva som kreves for å komme inn på høyere utdanning i Norge. Tror jeg sjelden har sett et mer ineffektivt system, og jeg undrer meg ofte over hvilken kunnskap vi mener det er essensielt at nyankome skal tilegne seg. 

Når man skal teste deres norskkunnskaper, så må de f.eks  kunne skrive drøftende tekster over temaer som "Bør vi ha dialekter i Norge?" (Dessverre et reelt eksempel, men ikke alle problemstillingene er like sære.) I samfunnskunnskap må de pugge nøyaktig  hvor mange prosent av ekteskap i Norge som ender i skilsmisse, hvor mange prosent av ungdommene som fullfører VGS, og hvilket år Sametinget åpnet. 

Innvandrere som kommer fra land med toårig VGS og som ikke har tatt  minst ett års universitetsutdannelse før de kommer til Norge, kommer ikke inn på høyere utdanning uten at de harnorsk  fra VGS (393 timer - dette kravet er helt uanvheng av hvor dyktige de er i norsk),  engelsk (140 timer), samfunnsfag (84 timer), historie (140 timer). matematikk (224 timer), naturfag (140 timer) - hvilket betyr at man krever mer av disse elevene enn man gjør av norske elever som har tatt yrkesfag.  

Mitt familiemedlem har heldigvis klart å komme inn på høyere utdanning - til tross de rigide kravene. Selv har jeg veldig vanskelig for å forstå at vi ønsker å gjøre det så vanskelig for unge mennesker som skal bo i Norge men ikke har sin skolegang fra et annet land.  

Jeg har utenlandsk bakgrunn og utdannelse fra New York.  Jeg kunne skrevet mye om de problemene jeg opplevde med å få en allmenn godkjennelse for meg som fagperson.  Jeg velger å la være.  Jeg kunne påberope meg norsk statsborgerskap i sin tid, for lenge siden, men jeg husker prøvene (som jeg slapp).  Jeg er jo hvit og fra et naboland (sarkastisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Nei, det er klart - jeg tenkte egentlig mer på at det var merkelig at alle disse menneskene var satt til å jobbe mot samme prøve uavhengig av forkunnskaper.

Det er viktig å få vite om hvilken kriterier gruppemedlemmene hadde for å være der.  Det har det ikke blitt svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...