Gå til innhold

Litt pedagogisk frustrasjon


kupton

Anbefalte innlegg

Er frivillig lærer for flyktninger. I dag har jeg hatt en del voksne kvinner fra Afganistan. De har aldri fått lov til å gå på skole. De kan ikke den lille gangetabellen, De vet ikke en gang hva ganging (multiplikasjon) er. Langt mindre sammenhengen mellom ganging og deling Om de får høre at 3x7=21, kan du ikke svare på hva 21/3 er.

Dagens oppgave som de hadde fått var blant annet primtallsfaktorisering. De fleste av de frivillige lærerne visste heller ikke hva det var og ga opp. Selv er jeg heldig og har lært ganske mye matematikk, men jeg klarer ikke å finne noe bruksområde for primtallsfaktorisering.

En av damene var helt nedbrutt. Neste uke skal de ha prøve/eksamen. Hun har problemer med 32 +10=  Jeg spør meg hvem som har laget opplegget. Hvem bestemmer pensum? Er det ingen individuell vurdering? Er det smart at hun på 45 fra Afganistan, uten en eneste dag på skolen i hjemlandet, har samme pensum som hun på 24 fra Ukraina som har to år realfag fra universitetet?

Beklager, men frustrasjonen måtte ut......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte også slå opp primtallsfaktorisering. Hva i alle dager skal flyktninger med det? Eller noen som helst av hvermansen, for den saks skyld.

Hva slags undervisning er dette, hva heter kurset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (27 minutter siden):

Dagens oppgave som de hadde fått var blant annet primtallsfaktorisering. De fleste av de frivillige lærerne visste heller ikke hva det var og ga opp. Selv er jeg heldig og har lært ganske mye matematikk, men jeg klarer ikke å finne noe bruksområde for primtallsfaktorisering.

Himmel og hav. Jeg er i midten av 50-årene og har vært i jobb i mange år, har aldri i mitt liv hatt behov for primtallsfaktorisering. Ikke ante jeg hva det var heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig frustrende ut ja. Må alle som kommer til Norge ha akkurat samme prøve/eksamen? Det hørtes jo lite gjennomtenkt ut. Beste måten å drepe motivasjon for videre læring..

En har jo ikke sjans til å lære seg matematikk skikkelig (altså hverdagsmatte som er allmennkunnskap) om du forserer utviklingen av en god tallforståelse og helt grunnleggende sammenhenger. Det kommer ikke helt av seg selv selv om en er voksen. 
 

Og primtallsfaktorisering bruker jeg kun i mattetimer 😂 det et forsåvidt grunnsteinene til tall, og du trenger det videre ved feks forkorting av brøker etc men altså…de skal vel ikke drive med det med det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kurs/skole er dette? Det ser jo unektelig veldig merkelig ut med så uerfarne elever og "lærere" som ikke vet hvordan de skal undervise så elevene lærer det de skal. Hva slags opplegg er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beste fremgangsmåten på å drepe motivasjon for videre læring. Sett 10. klassepensum fremfor en 2. klassing på barneskolen og si at "dette forventer jeg at du skal kunne". Selv en leder på Voksenopplæringen burde ha utdanning høy nok til å forstå at det blir vanskelig...

Prust som en hest og skrap beinet i bakken og rop opp om behov for endring - kanskje det kan lede til noe på sikt... En skute tar tid å snu. Dessverre føres vel det opplegget der nasjonalt og ikke lokalt :( 

Men veldig viktig innsats og jobb du gjør nå! Det trengs, nå og videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
kupton skrev (1 time siden):

Er frivillig lærer for flyktninger. I dag har jeg hatt en del voksne kvinner fra Afganistan. De har aldri fått lov til å gå på skole. De kan ikke den lille gangetabellen, De vet ikke en gang hva ganging (multiplikasjon) er. Langt mindre sammenhengen mellom ganging og deling Om de får høre at 3x7=21, kan du ikke svare på hva 21/3 er.

Dagens oppgave som de hadde fått var blant annet primtallsfaktorisering. De fleste av de frivillige lærerne visste heller ikke hva det var og ga opp. Selv er jeg heldig og har lært ganske mye matematikk, men jeg klarer ikke å finne noe bruksområde for primtallsfaktorisering.

En av damene var helt nedbrutt. Neste uke skal de ha prøve/eksamen. Hun har problemer med 32 +10=  Jeg spør meg hvem som har laget opplegget. Hvem bestemmer pensum? Er det ingen individuell vurdering? Er det smart at hun på 45 fra Afganistan, uten en eneste dag på skolen i hjemlandet, har samme pensum som hun på 24 fra Ukraina som har to år realfag fra universitetet?

Beklager, men frustrasjonen måtte ut......

 

Ikke rart damen blir nedbrutt. Primtallsfaktorisering ? Hva er det for noe greier ? Nei, det vet vi ikke. Vi konsenterer oss om julepynt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (30 minutter siden):

Primtallsfaktorisering ? Hva er det for noe greier ?

Det er når du deler opp (faktoriserer) et tall i kun primtall. Eksempel: 60 = 2x2x3x5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (3 timer siden):

Det virker ganske bortkastet, ja. 

Ja, disse som går på kurs antar jeg først og fremst er ute etter å kunne fungere sosialt i samfunnet med fokus på språkforståelse - og muligens norsk kultur... Jeg vet ikke... Men med primtallsfaktorisering har en bommet langt på viddene... Ikke vet jeg heller hva det brukes til i praksis - det burde det i det minste ha stått litt om siden de fant det nyttig å ta det inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 timer siden):

De kan ikke den lille gangetabellen, De vet ikke en gang hva ganging (multiplikasjon) er.

Da sier det seg selv at faktorisering er uforståelig.

Faktorisering er en teknikk som kan brukes når man skal utføre regneoperasjoner som er mer kompliserte enn grunnleggende bruk av regningsartene. Man må forstå hva multiplikasjon er for å kunne bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (26 minutter siden):

Som @Bøtteknottenskriver: Det brukes kun i mattetimene 🙂

Men... I en fornuftig læreplan skal det man lærer ha forankring i hva som er målsettingen med læringen. Det ser det ut som om de har mistet ute av syne et øyeblikk eller to her... 🤥

Leserinnlegg i lokalavisen?  Det fortjener oppmerksomhet på en eller annen måte, for dette vil jeg anta brukes både i øst og vest, nord og sør i Norges land innen voksenopplæringen. 😫

Det er, om ikke annet, en liten trøst i fortvilensen for de fortvilte deltakerne når de fleste som skal lære bort også gir opp... 😤

Natta fra frustrert Eva Sofie 😤 - ikke bra for blodtrykket dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
kupton skrev (7 timer siden):

Det er når du deler opp (faktoriserer) et tall i kun primtall. Eksempel: 60 = 2x2x3x5.

Til det siste du spurte om i hovedinnlegget. Nei, det er selvfølgelig ikke smart i det hele tatt, men flott at du tar på deg en slik jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (42 minutter siden):

Men... I en fornuftig læreplan skal det man lærer ha forankring i hva som er målsettingen med læringen. Det ser det ut som om de har mistet ute av syne et øyeblikk eller to her... 🤥

Leserinnlegg i lokalavisen?  Det fortjener oppmerksomhet på en eller annen måte, for dette vil jeg anta brukes både i øst og vest, nord og sør i Norges land innen voksenopplæringen. 😫

Det er, om ikke annet, en liten trøst i fortvilensen for de fortvilte deltakerne når de fleste som skal lære bort også gir opp... 😤

Natta fra frustrert Eva Sofie 😤 - ikke bra for blodtrykket dette...

Dette er ikke vanlig i opplæring for flykninger som beskrives i innlegget. Her var det i likhet med kurs i to andre byer hvor også venner underviste, vekt på samfunnskunnskap og norsk. Så var det sosialt samvær som turer hvor målet var å bli kjent med omgivelsene samt være sosial. Så Gud vet hva slags opplegg som beskrives her, hvor afghanske kvinner uten noe som helst mattekunnskap skal lære dette av folk som selv må gi opp å lære bort. Høres helt tullete ut hele opplegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Dette er ikke vanlig i opplæring for flykninger som beskrives i innlegget.

Rett skal være rett. Det går i hovedsak på norsk og samfunnskunnskap også hos oss. Dette var andre gangen jeg var involvert i matematikk. Den første gangen var temaet helt relevant - lære seg å regne areal. 

Jeg kjenner ikke opplegget så godt. Det er mulig flyktningene selv har bommet og meldt seg opp i ungdomsskolepensum. Det var bare så frustrerende å skulle undervise i primtallsfaktorisering til personer som ikke forsto prinsippet bak 2x3=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (22 timer siden):

Er frivillig lærer for flyktninger. I dag har jeg hatt en del voksne kvinner fra Afganistan. De har aldri fått lov til å gå på skole. De kan ikke den lille gangetabellen, De vet ikke en gang hva ganging (multiplikasjon) er. Langt mindre sammenhengen mellom ganging og deling Om de får høre at 3x7=21, kan du ikke svare på hva 21/3 er.

Dagens oppgave som de hadde fått var blant annet primtallsfaktorisering. De fleste av de frivillige lærerne visste heller ikke hva det var og ga opp. Selv er jeg heldig og har lært ganske mye matematikk, men jeg klarer ikke å finne noe bruksområde for primtallsfaktorisering.

En av damene var helt nedbrutt. Neste uke skal de ha prøve/eksamen. Hun har problemer med 32 +10=  Jeg spør meg hvem som har laget opplegget. Hvem bestemmer pensum? Er det ingen individuell vurdering? Er det smart at hun på 45 fra Afganistan, uten en eneste dag på skolen i hjemlandet, har samme pensum som hun på 24 fra Ukraina som har to år realfag fra universitetet?

Beklager, men frustrasjonen måtte ut......

 

Hvis du er frivillig lærer så må du ha meldt deg inn hos en instans.  Har du spurt om læreplaner og krav om kunnskaper før du begynte?  Hvis en på 45 år som er analfabet sitter sammen med ingeniør så er det noe som ikke stemmer, men hva er det?  Kan det hende at analfabeten ikke er registrert som slik?  Hun har kanskje tenkt at nå skulle hun begynt på skolegang så fort som mulig.  Forventningene til norsk utdannelsessystemet er skyhøye når mange flyktinger/asylsøkere kommer og de kan være helt urealistiske.  ALLE kan bli leger og advokater, men hvem er ALLE?

Jeg ser ikke noe galt i å ha primtallsfaktorisering på ungdomsskolepensum, men en ungdom som ikke mestrer de fire regningsartene jobber ikke med det på ungdomsskolen.  Hen får spesialundervisning i grunnleggende matematikk.

Snakk med de som driver undervisningen og spør om kriterier osv.  Hvis du påpeker så alvorlige mangler så gjør du virkelig nytte som frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet med undervisningen? Er målet med undervisningen ment på å forberede eleven på en standardisert eksamen? I så fall kan jeg forstå hvorfor det står på lærerplanen. Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor dette er et mål.

Men den eleven du jobbet med skal uansett ikke jobbe med primtallsfaktorisering. En av hemmelighetene til en (spesial)pedagog er å sette små nok mål. Hvis denne eleven feks ikke kan addere tosifrede tall så er det der en begynner. I skoledagene, som ellers i livet, kan man ikke hoppe over noen steg. 

Du har gode lærerinstinkter, følg dem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 timer siden):

Rett skal være rett. Det går i hovedsak på norsk og samfunnskunnskap også hos oss. Dette var andre gangen jeg var involvert i matematikk. Den første gangen var temaet helt relevant - lære seg å regne areal. 

Jeg kjenner ikke opplegget så godt. Det er mulig flyktningene selv har bommet og meldt seg opp i ungdomsskolepensum. Det var bare så frustrerende å skulle undervise i primtallsfaktorisering til personer som ikke forsto prinsippet bak 2x3=

Dette er veldig forvirrende. Jeg spurte hva slags kurs dette er, for det er jo vesentlig . Er det for flykninger for å lære norsk/språk/kommunikasjon og samfunnslære, eller er det pensum for de som har videregående fra før?? Men da burde jo ikke de afghanske kvinnene vært der! Hvorfor var de der, og siden du sier det er hovedsaklig norsk og samfunnslære er det jo kurs for flykninger som trenger grunnleggende opplæring i hvordan å klare seg her i første omgang. Så da er jo spørsmplet hva de ukrainske flyktningene gjorde der, eller hvorfor du tenker at de skal lære mer avansert? 

Du må nesten høre med instansen som har dette kurset om hva som er jobben din og hvem du skal lære hva. Det gjelder jo åpenbart flere av de som underviser siden mange av de ga opp. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Hva er målet med undervisningen? Er målet med undervisningen ment på å forberede eleven på en standardisert eksamen? I så fall kan jeg forstå hvorfor det står på lærerplanen. Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor dette er et mål.

Men den eleven du jobbet med skal uansett ikke jobbe med primtallsfaktorisering. En av hemmelighetene til en (spesial)pedagog er å sette små nok mål. Hvis denne eleven feks ikke kan addere tosifrede tall så er det der en begynner. I skoledagene, som ellers i livet, kan man ikke hoppe over noen steg. 

Du har gode lærerinstinkter, følg dem😊

Utfordringen er ofte å måle hva elev/student kan.  Det er nok ingen som har formulert målene slik:  En som ikke har lært de fire regneartene og tierovergang skal jobbe med primtall.  Det er lett å se at det går ikke, når det blir påpekt at det er slik det er.  Det er ikke lett å være analfabet i førtiårene som blir spurt om hva hen kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...