Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 17:15 Skrevet mandag kl 17:15 Jeg hadde bestemt meg når jeg søkte på en skole at jeg skulle pendle 2 timer til og 2 timer tilbake. Tar jeg en bra rute tar det 1t 30 min. Nå som samordna opptak snart er klart så begynner jeg å få sikkelig kalde føtter for denne pendlinga. Jeg har blitt mye mer stabil de siste året men har fortsatt en alvorlig psykisk lidelse. Pendling på dette nivået er jo vanskelig for hvem som helst så har nå innsett at dette kommer til å bli veldig krevende. Jeg må nok møte opp fysisk på det meste 5 ganger i uken og på det minste 2-3 ganger i uken. Det er nok alt for sent til å søke studentbolig. Jeg bor nå i en bemannet bolig og mister da det tilbudet om jeg flytter. Men føler på at jeg fungerer såpass bra at jeg kunne bodd i vanlig bolig med oppfølging fra kommunen. Er det noen som har noen råd? Eller noen som tenker at pendling er absolutt døden for meg? Dette studie varer 1 år. 0 Siter
Havfruen Skrevet mandag kl 17:31 Skrevet mandag kl 17:31 Fint at du ønsker å ta dette studiet, men denne pendling hadde jeg aldri orket! 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 17:34 Forfatter Skrevet mandag kl 17:34 Havfruen skrev (2 minutter siden): Fint at du ønsker å ta dette studiet, men denne pendling hadde jeg aldri orket! Ja det er det jeg har begynt å tenke nå… Jeg kunne ha prøvd å finne et sted å bo nærmere men det krever mye. Men det er jo ikke umulig. 0 Siter
Vhanja Skrevet mandag kl 17:39 Skrevet mandag kl 17:39 Jeg tok mastergrad på et universitet som var fire timer med tog fra der jeg bor. Jeg løste et med å reise ned ca en gang i måneden og da overnatte på superbillig overnatting en natt slik at jeg fikk med meg to dager. Kan noe sånt funke? At du reiser ned 1-2 ganger i måneden? 0 Siter
Havfruen Skrevet mandag kl 17:41 Skrevet mandag kl 17:41 Den forsvunne diamanten skrev (6 minutter siden): Ja det er det jeg har begynt å tenke nå… Jeg kunne ha prøvd å finne et sted å bo nærmere men det krever mye. Men det er jo ikke umulig. Har du et alternativ til noe annet du kan fylle dagene med? Nettstudier? 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 17:44 Forfatter Skrevet mandag kl 17:44 Vhanja skrev (1 minutt siden): Jeg tok mastergrad på et universitet som var fire timer med tog fra der jeg bor. Jeg løste et med å reise ned ca en gang i måneden og da overnatte på superbillig overnatting en natt slik at jeg fikk med meg to dager. Kan noe sånt funke? At du reiser ned 1-2 ganger i måneden? Det tror jeg dessverre ikke fungerer siden jeg må dra inn hver uke. Jeg er nok litt optimistisk når jeg tenker over hva jeg kommer til å klare i lengden… Jeg tenkte å begynne å se etter hybel på alvor på fredag når jeg mest sannsynlig har fått svar på skoleplass. Jeg ser at det er muligheter på det private markedet men det er enten svært dyrt eller at man bor i kollektiv. Det kan hende det å bo i kollektiv ikke kommer til å fungere da jeg trenger å få sove nok og hvile. Herregud hva har jeg tullet meg inn i nå🥲 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 17:47 Forfatter Skrevet mandag kl 17:47 Havfruen skrev (3 minutter siden): Har du et alternativ til noe annet du kan fylle dagene med? Nettstudier? Det som er er at det er en spesiell grunn til at jeg vil ta det studiet. Tar jeg det ene året vil det åpne seg opp mange flere studiemuligheter som jeg ønsker. Jeg kunne ha tatt det jeg skal ta som privatist men det bestemte jeg meg for at var for dyrt. Men kontrakten min her i bemannet bolig går jo ut i november uansett så kanskje jeg skal prøve å få flytta. 0 Siter
Vhanja Skrevet mandag kl 17:48 Skrevet mandag kl 17:48 Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå): Det som er er at det er en spesiell grunn til at jeg vil ta det studiet. Tar jeg det ene året vil det åpne seg opp mange flere studiemuligheter som jeg ønsker. Jeg kunne ha tatt det jeg skal ta som privatist men det bestemte jeg meg for at var for dyrt. Men kontrakten min her i bemannet bolig går jo ut i november uansett så kanskje jeg skal prøve å få flytta. Da hadde jeg absolutt begynt å lete etter en hybel, ja. Er jo bare noen måneder fra august til november uansett. Kollektiv kan bli slitsomt, men det er bedre enn ingenting. Og da har du i hvert fall et sted å bo også kan du fortsatt lete videre etter hybel. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 17:50 Forfatter Skrevet mandag kl 17:50 Vhanja skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg absolutt begynt å lete etter en hybel, ja. Er jo bare noen måneder fra august til november uansett. Kollektiv kan bli slitsomt, men det er bedre enn ingenting. Og da har du i hvert fall et sted å bo også kan du fortsatt lete videre etter hybel. Ja det er nok det som må til, jeg skal ha en samtale på fredag og se på nye boliger med kontakten min på boligen. Forhåpentligvis så vet jeg også om jeg har kommet inn da eller ikke. 0 Siter
frosken Skrevet mandag kl 21:39 Skrevet mandag kl 21:39 Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden): Ja det er nok det som må til, jeg skal ha en samtale på fredag og se på nye boliger med kontakten min på boligen. Forhåpentligvis så vet jeg også om jeg har kommet inn da eller ikke. Jeg synes ikke du skal legge opp til å både begynne på et heltidsstudium og samtidig flytte ut av den bemannende boligen. Smartere å ta dette i et litt langsommere tempo. Når det gjelder det med pendlingen, så kommer det jo an på hvor komplisert reisen er og hvor tidlig på dagen du må være tilstede på skolen. Dersom en stor del av reisen er med ett transportmiddel, så kan det jo også være ganske avslappende å sitte på enten tog eller buss - og det gir også en mulighet til å lese eller lytte på podcaster. Har du sjekket ut hvor mye av undervisningen som er obligatorisk? Og helt konkret hvordan reisen skal gjennomføres? Tror jeg hadde valgt å bli boende der du er nå, slik at du kan få støtte til å komme i gang med studier på en god måte. 1 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 22:25 Forfatter Skrevet mandag kl 22:25 frosken skrev (38 minutter siden): Jeg synes ikke du skal legge opp til å både begynne på et heltidsstudium og samtidig flytte ut av den bemannende boligen. Smartere å ta dette i et litt langsommere tempo. Når det gjelder det med pendlingen, så kommer det jo an på hvor komplisert reisen er og hvor tidlig på dagen du må være tilstede på skolen. Dersom en stor del av reisen er med ett transportmiddel, så kan det jo også være ganske avslappende å sitte på enten tog eller buss - og det gir også en mulighet til å lese eller lytte på podcaster. Har du sjekket ut hvor mye av undervisningen som er obligatorisk? Og helt konkret hvordan reisen skal gjennomføres? Tror jeg hadde valgt å bli boende der du er nå, slik at du kan få støtte til å komme i gang med studier på en god måte. Dere har så mange fornuftige poeng alle sammen, så tusen takk for det. Jeg er enig i at jeg burde definitivt ta det litt roligere i tempo. Jeg er bare så utrolig usikker på hva som hadde vært mest slitsomt psykisk. Det å pendle eller å flytte til nytt sted. Jeg håper nå litt på at jeg kan ta en mellomting der jeg starter på studiet pendlende. Og kjenner litt på hvordan det egt er å pendle. Kjenner jeg at det er ødeleggende psykisk så kan jeg prøve å flytte etter hvert. Er det helt greit så kan jeg jo fortsette. Man vet aldri før man prøver… nesten litt sånn livredd nå haha. Men skal prøve å roe meg ned og prøve å legge meg. For å svare på spørsmålene er 75% av studie obligatorisk. Reisen er to tog eller to tog og en buss. 0 Siter
XbellaX Skrevet mandag kl 22:42 Skrevet mandag kl 22:42 Den forsvunne diamanten skrev (9 minutter siden): Dere har så mange fornuftige poeng alle sammen, så tusen takk for det. Jeg er enig i at jeg burde definitivt ta det litt roligere i tempo. Jeg er bare så utrolig usikker på hva som hadde vært mest slitsomt psykisk. Det å pendle eller å flytte til nytt sted. Jeg håper nå litt på at jeg kan ta en mellomting der jeg starter på studiet pendlende. Og kjenner litt på hvordan det egt er å pendle. Kjenner jeg at det er ødeleggende psykisk så kan jeg prøve å flytte etter hvert. Er det helt greit så kan jeg jo fortsette. Man vet aldri før man prøver… nesten litt sånn livredd nå haha. Men skal prøve å roe meg ned og prøve å legge meg. For å svare på spørsmålene er 75% av studie obligatorisk. Reisen er to tog eller to tog og en buss. Pendling med tog kan fungere så sant du lager deg gode rutiner. Tog er ganske fabelaktig sted å klistre på seg noen støykansellerende hodetelefoner og dukke ned i pc`n. Du skal studere og du har garantert mye å sette deg inn i. Det å bruke pendlingen aktivt og effektivt på denne måten kan egentlig gi deg mye nesten gratis. Hva skjer når kontrakten din går ut i november? Hva betyr det helt konkret, - er det slik at du tenker å legge inn en ny søknad på å bo der du bor, eller var planen hele tiden å forsøke bo for deg selv igjen på senhøsten? 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet mandag kl 23:17 Forfatter Skrevet mandag kl 23:17 XbellaX skrev (34 minutter siden): Pendling med tog kan fungere så sant du lager deg gode rutiner. Tog er ganske fabelaktig sted å klistre på seg noen støykansellerende hodetelefoner og dukke ned i pc`n. Du skal studere og du har garantert mye å sette deg inn i. Det å bruke pendlingen aktivt og effektivt på denne måten kan egentlig gi deg mye nesten gratis. Hva skjer når kontrakten din går ut i november? Hva betyr det helt konkret, - er det slik at du tenker å legge inn en ny søknad på å bo der du bor, eller var planen hele tiden å forsøke bo for deg selv igjen på senhøsten? Jeg skal søke på en bemannet bolig med litt mindre oppfølging. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Den forsvunne diamanten skrev (17 timer siden): Men føler på at jeg fungerer såpass bra at jeg kunne bodd i vanlig bolig med oppfølging fra kommunen. Først av alt: Veldig bra at du nå fungerer bedre. Hva tror du bidrar til økt fungering? Kan det være den hjelpen du mottar nå som gir deg økt funksjon? Kan du tenke høyt sammen med noen som kjenner deg godt - personale, behandler, familie, venner... Og - hvor lenge har du nå vært stabil og fungert bedre? Den forsvunne diamanten skrev (11 timer siden): Jeg er enig i at jeg burde definitivt ta det litt roligere i tempo. Jeg er bare så utrolig usikker på hva som hadde vært mest slitsomt psykisk. Det å pendle eller å flytte til nytt sted. Og, ikke minst nr. 3.: Følge opp studier... Enten dagen er god eller dårlig. Gi seg selv aksept for at livet går opp og ned uten at studiene er over og ut av den grunn. Kan det ev. være mulig med en satelittleilighet tilhørende et bofellesskap? Den forsvunne diamanten skrev (11 timer siden): Jeg håper nå litt på at jeg kan ta en mellomting der jeg starter på studiet pendlende. Og kjenner litt på hvordan det egt er å pendle. Kjenner jeg at det er ødeleggende psykisk så kan jeg prøve å flytte etter hvert. Er det helt greit så kan jeg jo fortsette. Hvordan går pendlingen opp med ditt behov for søvn og hverdagsrutine? Studier/fritid/mat... En ting er at vi kan strekke oss en tidsbegrenset periode og deretter hente oss inn igjen. Jeg synes det er fint å se at du er pågående og utålmodig - det hører ungdommen til. Men selv kunne jeg bli altfor urealistisk (les: optimistisk), og senere krasjlande noen uker/måneder ut i studiet. Jeg ble skuffet hver gang... 1 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Den forsvunne diamanten skrev (17 timer siden): Reisen er to tog eller to tog og en buss. Er dette en strekning som historisk sett er mye utsatt for forsinkelser, innstilte tog, buss for tog, endrede avganger f.eks pga av uvær etc. Sånt bør du også ta hensyn til når en så stor del av studiet er obligatorisk og reiseveien er så lang. Endret 10 timer siden av Ikkeanonymnok 1 Siter
Lillemus Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ikkeanonymnok skrev (25 minutter siden): Er dette en strekning som historisk sett er mye utsatt for forsinkelser, innstilte tog, buss for tog, endrede avganger f.eks pga av uvær etc. Sånt bør du også ta hensyn til når en så stor del av studiet er obligatorisk og reiseveien er så lang. Det var min tanke også, togtrafikken er da veldig ofte utsatt for forsinkelser og buss for tog? Å pendle 4 timer hver dag hadde ikke vært aktuelt på noen måte. Jeg pendler med bil, ca. 40 min hver vei, det går greit nok. De dagene jeg må ta buss må jeg ta to busser hver vei og om jeg er uheldig med korresponderingen mellom bussene så hender det at det tar 75-90 min, da er jeg helt gåen når jeg kommer hjem. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Eva Sofie skrev (4 timer siden): Først av alt: Veldig bra at du nå fungerer bedre. Hva tror du bidrar til økt fungering? Kan det være den hjelpen du mottar nå som gir deg økt funksjon? Kan du tenke høyt sammen med noen som kjenner deg godt - personale, behandler, familie, venner... Og - hvor lenge har du nå vært stabil og fungert bedre? Og, ikke minst nr. 3.: Følge opp studier... Enten dagen er god eller dårlig. Gi seg selv aksept for at livet går opp og ned uten at studiene er over og ut av den grunn. Kan det ev. være mulig med en satelittleilighet tilhørende et bofellesskap? Hvordan går pendlingen opp med ditt behov for søvn og hverdagsrutine? Studier/fritid/mat... En ting er at vi kan strekke oss en tidsbegrenset periode og deretter hente oss inn igjen. Jeg synes det er fint å se at du er pågående og utålmodig - det hører ungdommen til. Men selv kunne jeg bli altfor urealistisk (les: optimistisk), og senere krasjlande noen uker/måneder ut i studiet. Jeg ble skuffet hver gang... Jeg tror den økte funksjonen skyldes, riktig medisinering, flyttet ut og ble mer selvstendig og at jeg har hatt støtte her. Men i følge hun som følger meg opp i boligen her så har hun sagt at hun tror jeg hadde klart å flytte til studiested med støtte. Har vært ganske stabil helt siden oktober 2025 men med symptomer som først ble verre også bedre i januar 2026 ved medisinbytte. Det har nå gått et år siden sist akuttinnleggelse. Det å krasjlande har jeg følt på så mange ganger og er livredd for at det skal skje igjen. Men jeg føler veldig på at jeg faktisk har kastet bort så mye tid på å være syk at jeg på en måte bare vil komme i gang. Føler liksom de fleste på min alder er ferdig med studier og får til alt mulig rart. Og jeg er stuck. Føler ikke meg presset av kjernefamilien men jeg merker litt presset fra farfar. Spør om jeg har skaffet meg jobb enda og sånn. Selv om jeg har fortalt mange ganger at jeg skal studere. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Ikkeanonymnok skrev (53 minutter siden): Er dette en strekning som historisk sett er mye utsatt for forsinkelser, innstilte tog, buss for tog, endrede avganger f.eks pga av uvær etc. Sånt bør du også ta hensyn til når en så stor del av studiet er obligatorisk og reiseveien er så lang. Dette er jeg litt usikker på så skal skjekke det ut. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Lillemus skrev (26 minutter siden): Det var min tanke også, togtrafikken er da veldig ofte utsatt for forsinkelser og buss for tog? Å pendle 4 timer hver dag hadde ikke vært aktuelt på noen måte. Jeg pendler med bil, ca. 40 min hver vei, det går greit nok. De dagene jeg må ta buss må jeg ta to busser hver vei og om jeg er uheldig med korresponderingen mellom bussene så hender det at det tar 75-90 min, da er jeg helt gåen når jeg kommer hjem. Ja det er det, jeg er veldig kjent med kollektivt pendling. Jeg gjorde det hele videregående . 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.